Ingezonden persbericht
Persbericht Rover
21 november 2010
Gestrande reizigers Utrecht CS slecht op weg geholpen
De gevolgen voor de treinreizigers en de bereikbaarheid van Utrecht CS na
de brand in het verkeersleidingcentrum zijn veel te groot geweest. Zo stelt
Reizigersvereniging Rover. Volgens Rover schoot de communicatie en
dienstverlening naar reizigers toe wederom sterk tekort. Ook bleek het
nieuwe back-up systeem van ProRail zijn beloftes niet waar te maken.
Vrijdag 19 november raakte het treinverkeer op grote schaal ontregeld na
een brand in het verkeersleidingcentrum Utrecht. Tienduizenden reizigers
wisten uiteindelijk een weg naar huis te vinden. "Maar niet dankzij NS en
ProRail", stelt Rover. "Er werd omgeroepen dat reizigers zelf maar voor
alternatief vervoer moesten zorgen. Informatie werd vrijwel niet of zelfs
foutief gegeven. Dit beeld zien we iedere keer bij een ontregeling, het
schaadt het imago van de betrouwbaarheid van openbaar vervoer."
Rover vraagt zich af waarom de gevolgen van de brand zo verstrekkend
waren. Vorige maand is een nieuw 'zenuwcentrum' voor het spoor in gebruik
genomen, het Operationele Controle Centrum Rail (OCCR). Kosten: zestien
miljoen Euro. Volgens ProRail zou dit als een back-up moeten functioneren
bij grote storingen. Desondanks leidde de systeemuitval in Utrecht tot
complete uitval van het treinverkeer tussen bijvoorbeeld Gouda en
Zoetermeer, tussen Ede en Arnhem en tussen Leiden en Alphen aan den Rijn.
"De OCCR heeft dus totaal niets opgeleverd", concludeert Rover. "De
verkeersleiding van ProRail is te veel gecentraliseerd en daardoor extreem
kwetsbaar. De technische aansturing van seinen en wissels op andere
trajecten kan lokaal gebeuren en zou dus niet door de brand in Utrecht
getroffen hoeven te zijn. Maar blijkbaar is er voor de bediening van deze
trajecten vanuit Utrecht nog steeds geen back-up, want de enige
reservevoorziening schijnt op precies dezelfde locatie te liggen".
"NS en ProRail beloven telkens beterschap, maar Rover wil die belofte nu
wel eens waargemaakt zien", stelt Rover. De reizigersvereniging betreurt
het dat het busvervoer voor gestrande reizigers vrijdag pas laat op de
avond op gang kwam en er geen afspraken zijn gemaakt voor vervangend
vervoer met busmaatschappijen. Rover gaat ervan uit dat er coulant zal
worden omgegaan met schadevergoedingen van reizigers.
Ingezonden persbericht