Tom Coronel

21 November 2010
Tom Coronel pakt punten in slotrace FIA WTCC Macau

SEAT-coureur Tom Coronel beleefde een weekeinde met ups en downs tijdens de seizoensafsluiting van het FIA WK Toerwagens (WTCC) op het stratencircuit in Macau. In de vrije trainingen reed hij snelle rondetijden, maar in de kwalificatie crashte hij maar liefst twee keer. In de beide races kwam Tom weer sterk voor de dag en wist hij aardig wat plaatsen goed te maken. In de tweede race scoorde hij acht WK-punten. Het was weer een bijzonder weekeinde, echt Macau. Hier gebeurt er altijd wel iets onverwachts, zei Tom Coronel. Met zijn SEAT Leon TDI in de kleuren van McGregor en TW Steel sloot hij het seizoen als achtste in de eindstand van het WK af.

Macau is iedere keer weer speciaal, zei Tom Coronel, die op dinsdag al in Macau aankwam om te acclimatiseren. Het is er lekker weer en nergens is er zoveel spektakel rondom de race. Ook de stad zelf met zijn casinos, enorme hotels en vele restaurants is heel apart. Bovendien is racen op het circuit hier als een loterij. Je kunt er veel winnen, maar je hebt wel een beetje geluk nodig, en soms kun je ook veel verliezen. Profetische woorden, naar zou blijken

In de test op donderdagmiddag reed Coronel met 2:34,116 minuten de vierde tijd, waarmee hij de beste SEAT-rijder was. De rijders voor mij reden allemaal met nieuwe banden, terwijl ik met gebruikte banden reed. De auto voelde heel goed aan, het ging prima en ik had het weer als vanouds naar mijn zin, verklaarde hij. Een dag later vonden de beide officiële vrije trainingen plaats. In de eerste vrije training was Coronel achtste met een tijd van 2:33,676 minuten, in de tweede vrije training reed hij met een tijd van 2:33,484 minuten tot de vierde plaats. Ik heb maar zes ronden gereden. Ik was tevreden met de afstelling, alles liep prima.

Foto: Frits van Eldik

De kwalificatie vond op vrijdagmiddag plaats. In de twintig minuten durende sessie maakte ook Tom Coronel weer eens kennis met de specifieke kenmerken van Macau. Aan het eind van zijn eerste snelle ronde raakte hij in de laatste bocht voor het rechte stuk met de linker kant van de auto hard in de betonnen muur. Ik was aan een goede kwalificatieronde bezig, berichtte hij naderhand. Ik reed achter Andy Priaulx aan en gleed iets te ver door, zat misschien iets te dicht achter hem. Helaas kon ik de impact niet meer voorkomen. Het linker voorwiel brak af en de auto raakte flink beschadigd.

De plaats van het ongeval was dichtbij de ingang van de pitstraat, zodat Coronel de beschadigde auto bij het team kon afleveren. Hij had geluk bij een ongeluk dat door zijn ongeval niet alleen de auto, maar ook de afgrenzing van de baan beschadigd werd. Het herstel daarvan duurde zon 50 minuten, en dat gaf de monteurs van het Sunred-team de gelegenheid om Coronels auto met vereende krachten zodanig te herstellen, dat Coronel weer de baan op kon toen de sessie werd hervat. Alle omstanders, ook van de andere teams, applaudisseerden toen Coronel weer wegreed. Met de provisorisch herstelde auto kon hij een paar geklokte rondes neerzetten, waarbij hij tot een snelste tijd van 2:34,191 minuten kwam. Dat was de 13e tijd in het 27 autos tellende veld. Na enkele ronden echter was het opnieuw raak, want bij Moorish Hill raakte Coronel andermaal met de linker kant van de auto de vangrail. Opnieuw brak het linker voorwiel af. Sorry, jongens, het is weer zover, meldde Coronel via de boordradio aan zijn team. Hoofdschuddend kwam hij terug in de paddock. Twee keer in één sessie is wel heel veel

Foto: Frits van Eldik

In de warm-up op zondagochtend reed Coronel met een keurig gerepareerde auto de negende tijd. Hij voelt weer prima aan. Hopelijk kan ik in de race nog het nodige goedmaken. Vaak helpt het hier in Macau al wanneer je om de problemen heen kunt rijden. Hoe zeer die uitspraak klopte, liet Coronel al in de eerste wedstrijd zien. Direct na de start ging het voor een aantal mensen al mis bij het uitkomen van de eerste bocht. Coronel slaagde er inderdaad in om niet in de mêlee betrokken te raken en kwam zo na de eerste ronde al op de negende plaats door. Na de vier ronden durende safety-car-fase kwam Coronel in botsing met de voor hem rijdende Darryl OYoung. De gegevens na de race lieten zien dat OYoung een stuk eerder remde dan anders, zei Coronel naderhand. De wedstrijdleiding gaf de Nederlander voor dit incident een drive-through-penalty, waardoor hij uiteindelijk terugviel van de zesde naar de twaalfde plaats. Dat getuigde niet van erg veel inzicht van de wedstrijdleiding, maar aan zon beslissing kun je niks doen, aldus Coronel.

De tweede race moest na een kettingbotsing in de eerste ronde bijna een half uur worden onderbroken, omdat de hele baan versperd was door gestrande autos. Ook van dit incident ondervond Coronel geen hinder. Hij kon wederom een flink aantal plaatsen goedmaken en kwam uiteindelijk als zesde over de eindstreep. Het was een prima race, ik heb lekker gestreden en nog WK-punten gescoord. Het was wel weer een bijzonder weekeinde, maar dat kun je hier verwachten.

Foto: Frits van Eldik

Als geheel kijkt Coronel tevreden terug op het seizoen 2010. Eindelijk had ik een auto waarmee ik echt in de voorste gelederen kon meestrijden met rijders als Tarquini, Farfus, Priaulx en Monteiro. Weliswaar zat er geen overwinning voor me in, en ik had ook wel een paar keer problemen, maar als geheel heb ik wel laten zien dat ik goed kan scoren. Ik zal er alles aan doen om ook volgend jaar weer in dit kampioenschap actief te zijn, want ik ben ervan overtuigd dat ik in het WTCC thuis hoor. Dank aan mijn sponsors en het team voor een goed seizoen.