Gemeente Enkhuizen

Vergaderverslag WMO-raad 1-11

Maandag 1 november vergaderde de WMO-raad Enkhuizen.

De gemeenten (dus ook Enkhuizen) hebben een nieuwe taak gekregen: uitvoering van de Wet Participatiebudget. Het gaat om een nieuwe manier van uitvoeren van een aantal reeds bestaande taken: (re-)integratie, inburgering en educatie. De nieuwe werkwijze moet de gemeente meer mogelijkheden bieden om af te stemmen op de mogelijkheden en behoeften van de clint. Het gaat er om te proberen mensen die werkloos zijn en/of een bijstandsuitkering ontvangen weer naar een baan of maatschappelijke activiteiten te begeleiden, maar ook aansluiting te bereiken op de vraag van de arbeidsmarkt en te voorkmen dat mensen in de uitkering raken.

Het zorgloket zal een omslag maken naar participatieloket: niet meer alleen de voorziening (wel of niet) toekennen, maar proberen in gesprek met de aanvrager het hele probleem in kaart te brengen. Dan kan blijken dat er meer, of andere voorzieningen nodig zijn. Zoals altijd is n van de problemen bij de invoering van deze ideaal klinkende werkwijze dat er een heel brede doelgroep is voor het Participatiebudget, maar slechts beperkte middelen. Er zullen dus prioriteiten gesteld worden. De belangrijkste zal zijn het vinden van betaald werk, mensen uit een uitkeringssituatie krijgen. Wie geen betaald werk kan vinden wordt gestimuleerd om een vorm van vrijwilligerswerk te gaan doen.

De WMO-raad adviseert:

* extra aandacht te besteden aan mensen die daardoor buiten de boot dreigen te vallen; mensen die graag iets zinnigs willen doen maar die dat zonder begeleiding niet kunnen;

* als overheid het goede voorbeeld te geven en meer mensen met een arbeidshandicap in dienst te nemen;

* zowel bestuurlijk als ambtelijk regionaal de krachten op dit terrein te bundelen.

De concept-Participatienota van Enkhuizen komt begin 2011 terug in de WMO-raad.

De laatste drie jaren is er elk jaar een onderzoek gedaan naar de (WMO-) clinttevredenheid. Zo ook in 2009. Dit jaar is het onderzoek aangevuld met een verdiepingsonderzoek, op verzoek van de WMO-raad en het Ouderenplatform. Beide adviesorganen hadden twijfels bij de betrouwbaarheid van de (betrekkelijk hoge) tevredenheidsscores. Die twijfels werden niet bevestigd door dit aanvullend onderzoek. Wel bleek er een zekere enqutemoeheid uit. Aanleiding voor de WMO-raad te adviseren de onderzoeksfrequentie te verminderen naar 1 maal per 2 of 3 jaar

Wethouder Kok vraagt de WMO-raad medewerking te verlenen aan het instellen van een werkgroep die in samenwerking met anderen de fysieke toegankelijkheid in de stad in kaart moet brengen. De WMO-raad vindt het een goed initiatief en zegt zijn medewerking toe. De volgende vergadering is op 20 december 2010 om 19.30 uur in n van de zalen van de Ontmoetingskerk aan de Klopperstraat.

BESLUITENLIJST VERGADERING 1 november 2010

Aanwezig: Kees van Zijverden, Elly Weel, Elly Dangermond, Cees Krul, Ria Bosch, Arie van Geest, Dick Hage, Joke Cusveller, Anneke Lueks

Afwezig met afbericht: Tjepje Tiesinga, Taco Vunderink

Mede aanwezig: notulist Miriam van Vuuren, Judith van Kwawegen (gemeente Enkhuizen), op de publieke tribune mevrouw Deen (ANBO), de heer Van den Berg.


1. Opening en mededelingen
De voorzitter opent de vergadering en heet de aanwezigen hartelijk welkom. Mevrouw Van Kwawegen van de gemeente Enkhuizen is aanwezig om een presentatie te geven over de nieuwe participatienota die de gemeente moet gaan opstellen.
De stand van zaken rondom de regiotaxi is als mededeling toegevoegd, het is goed om op de hoogte te zijn. Zoals het er nu uit ziet, verandert er in de praktijk in het eerste half jaar niets en zal daarna de nieuwe vorm van WMO-vervoer uitgevoerd gaan worden.


2. Participatienota
Mevrouw Van Kwawegen deelt de handout uit waarin de sheets van haar presentatie terug te vinden zijn. Toelichting: door de invoering van de wet op het Participatiebudget is de gemeente Enkhuizen gedwongen nieuw beleid te maken. Er moet integraal beleid komen, aangezien de doelgroepen van Wwb/Wij, Wi, Wob, Wsw, Wmo, Wia, Wajong, WW, Wao en Awbz allemaal onder de brede paraplu van het Participatiebudget gaan vallen. Het is nu zaak om een manier te bedenken om met minder middelen zoveel mogelijk te doen voor zoveel mogelijk mensen. Hierbij wordt inbreng van de WMO-raad op prijs gesteld. De WMO-raad wordt conform haar eigen wensen vanaf het begin betrokken bij het opstellen van nieuw beleid.

In het Participatiebudget worden 3 budgetten samengevoegd: dat van de WEB (educatie), de WWB en de WI (wet inburgering). Op dit moment zijn deze budgetten nog wel geoormerkt, maar naar verwachting wordt de besteding ervan steeds flexibeler.

Conclusies: de kansen liggen in regionaal samenwerken, en in het regionaal aanbieden van voorzieningen. Het bundelen (en de kanteling in de WMO) van regelingen zijn goede ontwikkelingen. Het achterhalen van het probleem achter de vraag is heel belangrijk. Daarvoor zijn goed gekwalificeerde mensen nodig. Een andere kans ligt in samenwerking met MEE, het WMO-loket integreren met MEE en eventueel GGZ. Bedreigingen liggen in de herkeuringen, de bureaucratie tussen UWV en gemeente, en keuringsartsen die zich laten leiden door politiek. Een bedreiging vormen ook de mensen die graag willen participeren maar daar door te weinig hulp geen kans voor krijgen. Probleem is ook dat er gewoon niet voldoende arbeidsplekken zijn om iedereen te helpen ondanks de personeelstekorten in zorg en techniek.

Een aanvullende tip: met het oog op toekomstige ontwikkelingen is het handig als het beleid van alle Westfriese gemeenten al zoveel mogelijk op elkaar is afgestemd. Daarbij helpt het om ook van de andere gemeenten een inventarislijst van de doelgroep te hebben, net zoals hier in de handout.


3. Onderzoek clinttevredenheid 2009 en resultaten verdiepingsenquete Er is een enqute verzonden aan 350 mensen die in 2009 contact hebben gehad met het zorgloket. 175 daarvan hebben de enqute teruggestuurd. De respondenten krijgen niet automatisch het resultaat te zien, maar kunnen dat op de site van Enkhuizen wel terugvinden. Opmerkingen:


- De percentages zijn niet altijd duidelijk aangegeven. De ene keer gaat het om percentage tevredenheid, de andere om het volume (terwijl er dan wel tevredenheid bij staat).

- Een toelichting op de afwijkingen van Enkhuizen t.o.v. de benchmark was mooi geweest. Waarschijnlijk komt een groot deel daarvan door het feit dat Enkhuizense mantelzorgers over het algemeen ouderen zijn. Dit roept de vraag op of in Enkhuizen een andere vorm van mantelzorgondersteuning nodig is.

- Het percentage bij Praktische Ondersteuning kan nooit 0% zijn. Dit moet een typefout zijn.

- Hoe komt het dat Enkhuizen bij Vergoedingen zoveel lager scoort? Verdiepingsenquete: er zijn ongeveer 20 enqutes gehouden, dit is geen representatieve steekproef maar er komen wel interessante resultaten uit. De belangrijkste zijn dat men nogal moe wordt van alle onderzoeken en enqutes, en dat de resultaten van het tevredenheidsonderzoek wel ongeveer kloppen. Afgesproken wordt dat de WMO-raad aan het gemeentebestuur vraagt of het daadwerkelijk nodig is om ieder jaar zon groot onderzoek te doen, en of het om de twee of drie jaar (inclusief verdieping) niet voldoende is.


4. Spelregels woningaanpassing en daarna
Doordat Welwonen zorgwoningen in clusters wil gaan bouwen (een aantal zorgwoningen rondom een centrale zorgvoorziening) lijkt het erop dat er meer mensen zullen moeten verhuizen in plaats van de benodigde voorzieningen in hun eigen woning krijgen. Aanpassingen die boven een bepaald budget gaan (zoals trapliften) worden buiten de clusters van zorgwoningen steeds moeilijker te krijgen. Bovendien is er een ongelijkheid in de verhuisvergoeding, maar die wordt veroorzaakt door de verhuurder en niet door de gemeente.

De WMO-raad is van mening dat individuele raadsleden voor individuele Enkhuizers prima in actie kunnen komen door te adviseren en te bemiddelen. Collectief is het niet mogelijk actie te ondernemen; er zijn gevallen waar het moeilijk gaat maar de verordening is op zichzelf duidelijk en biedt voldoende ruimte voor maatwerk. Je kunt je ook afvragen of er geen grenzen aan de wensen zijn. Tenslotte zijn dalende budgetten en een groeiende vraag de realiteit. Wel kan de WMO-raad nogmaals bij het college benadrukken dat verhuizen niet altijd de beste optie is, ook al is het wel het goedkoopste alternatief.


5. Werkgroep Toegankelijkheid
Wethouder Kok vraagt de WMO-raad medewerking te verlenen aan het instellen van een werkgroep die in samenwerking met anderen de fysieke toegankelijkheid in de stad in kaart moet brengen. Denk daarbij aan onhandig geplaatste palen, te smalle rolstoelopgangen, etc. De heer van Geest voorspelt dat dit initiatief zoals naar zijn mening zo veel, op niets zal uitlopen. De voorzitter wijst deze opstelling ten opzichte van gemeentelijke bestuurders en functionarissen categorisch van de hand. Het gaat z.i. niet aan een ooit opgedane negatieve ervaring te blijven projecteren op nieuwe ontwikkelingen. De WMO-raad vindt het een goed initiatief en biedt haar medewerking aan. Er wordt gevraagd of de Bel & Herstellijn gebruikt kan worden om ontoegankelijke situaties te melden.

6. Raakvlakken jongeren / WMO
Dit punt komt in de volgende vergadering terug.
7. Verslag vergadering 6 september 2010
In het gecorrigeerde verslag zijn enkele bedragen aangepast. Naar aanleiding van blz. 2 meldt de voorzitter dat de themabijeenkomst over de kanteling in de WMO waarschijnlijk in januari wordt gehouden. De secretaris vraagt in de Agendacommissie na of er al overleg gaande is met de huisartsen.
Het verslag wordt vastgesteld.


8. Postvak/IN

- Vooraankondiging conferentie Zorgbelang 9 december a.s.: de heer Hage, de heer Van Zijverden en mevrouw Dangermond gaan hier heen.
- Conferentie Crisis of Kans op 2 november: voor kennisgeving aangenomen.

- Toespraak Kantelen in de WMO: voor kennisgeving aangenomen, met de aantekening dat dit een goed, helder verhaal is.
- Verslag voorzittersoverleg: Hieruit blijkt maar weer dat Enkhuizen het best goed doet, en dat terwijl er nog genoeg verbeterpunten zijn. Via de voorzitter wordt bij alle gemeenten de vraag neergelegd wat er precies gebeurt op de prestatievelden 7, 8 en 9. Op die manier komt de betreffende informatie ook bij alle gemeenten terecht.
- Najaarsnota/ Programmabegroting: Er is sprake van vervallen WMO-posten ter waarde van 90.000 euro. Welke zijn dat? Dat is niet duidelijk. Er is nog een WMO-budget, dat door de gemeenteraad zelf is geoormerkt.

- Benoeming 3 nieuwe leden: voor kennisgeving aangenomen, met een hartelijk welkom aan de nieuwe leden.
Post/UIT
Akkoord.


9. Vergaderschema
De volgende vergadering is op 20 december 2010, s avonds in de Ontmoetingskerk. Het vergaderschema voor 2011 borduurt voort op het huidige schema. De vergaderingen van de commissie BOFS zijn nog niet bekend, dus hier kon nog geen rekening mee gehouden worden.