FloraHolland


Tuinplantencursus afgesloten met productjaarkalenders

FLORAHOLLAND, 22 november 2010 (persbericht) - Voor steeds meer sierteeltexporteurs, van huis uit vooral actief in kamerplanten en snijbloemen, vormen tuinplanten een interessante aanvulling op het assortiment. De tuin ontwikkelt zich tot verlengstuk van de woonkamer en tuinplanten worden steeds vaker via voor de productgroep relatief `nieuwe' afzetkanalen verkocht. De eisen die de verschillende afzetsegmenten stellen op gebied van assortiment, visuele aantrekkelijkheid, kwaliteit en impulsgerichtheid zijn hoog. FloraHolland organiseerde daarom samen met de Floweracademy een tien weken durende tuinplantencursus. Doel van de cursus is dat deelnemers de commerciële kansen van het brede tuinplantenassortiment per land, afzetkanaal, seizoenen en consumentenprofiel leren inschatten. Tijdens de cursus werden kwekers in de belangrijkste Nederlandse tuinplantenproductiegebieden bezocht. Ook kregen de cursisten (aspirant verkopers en inkopers van tuinplanten) theorie, uitleg en voorbeelden van productjaarkalenders.

Vorige week sloten de cursisten hun leergang af met de presentatie van een tuinplanten-productjaarkalender, afgestemd op een eigen of een fictieve eindklant. Met deze kalender kunnen ze daadwerkelijk in de praktijk aan de slag om hun klant in Europa het juiste assortiment, op het juiste moment en met de goede verkoopargumenten te verkopen. Zo werden er onder andere kalenders gepresenteerd voor een bouwmarktketen, een tuincentrumketen en een
bloemistengroothandelsmarkt. De deelnemers kregen hierbij feedback van onder meer Remy Steijger (projectleider consumentenmarkt van Plant Publicity Holland).

Bij de foto: Aan de hand van voorbeelden kregen de cursisten uitleg.