FloraHolland
Tuinplantencursus afgesloten met productjaarkalenders
FLORAHOLLAND, 22 november 2010 (persbericht) - Voor steeds meer
sierteeltexporteurs, van huis uit vooral actief in kamerplanten en
snijbloemen, vormen tuinplanten een interessante aanvulling op het
assortiment. De tuin ontwikkelt zich tot verlengstuk van de woonkamer
en tuinplanten worden steeds vaker via voor de productgroep relatief
`nieuwe' afzetkanalen verkocht. De eisen die de verschillende
afzetsegmenten stellen op gebied van assortiment, visuele
aantrekkelijkheid, kwaliteit en impulsgerichtheid zijn hoog.
FloraHolland organiseerde daarom samen met de Floweracademy een tien
weken durende tuinplantencursus. Doel van de cursus is dat deelnemers
de commerciële kansen van het brede tuinplantenassortiment per land,
afzetkanaal, seizoenen en consumentenprofiel leren inschatten. Tijdens
de cursus werden kwekers in de belangrijkste Nederlandse
tuinplantenproductiegebieden bezocht. Ook kregen de cursisten (aspirant
verkopers en inkopers van tuinplanten) theorie, uitleg en voorbeelden
van productjaarkalenders.
Vorige week sloten de cursisten hun leergang af met de presentatie van
een tuinplanten-productjaarkalender, afgestemd op een eigen of een
fictieve eindklant. Met deze kalender kunnen ze daadwerkelijk in de
praktijk aan de slag om hun klant in Europa het juiste assortiment, op
het juiste moment en met de goede verkoopargumenten te verkopen. Zo
werden er onder andere kalenders gepresenteerd voor een
bouwmarktketen, een tuincentrumketen en een
bloemistengroothandelsmarkt. De deelnemers kregen hierbij feedback van
onder meer Remy Steijger (projectleider consumentenmarkt van Plant
Publicity Holland).
Bij de foto: Aan de hand van voorbeelden kregen de cursisten uitleg.