Syntens

MKB'ers kijken in de keuken van collega-foodbedrijven

Wat vroeger op school alleen in het uiterste geniep kon, mochten twintig ondernemers openlijk gedurende één dag: afkijken! Tijdens de mini-trendtour door Noord-Holland op 18 november kregen zij een spreekwoordelijk kijkje-in-de-keuken bij twaalf collega-ondernemers in de agri- en voedingssector. Zij keken de kunst af bij ondernemers die met passie producten bereiden, van chocolade, varkensvlees, kaas, tomaten, meel, bier en wijn tot⦠eetbare insecten! Deze openheid bood hen een dag inspiratie om tot nieuwe ideeën te komen voor hun eigen bedrijf. Bang dat hun ideeën 'gejat' worden is niemand. Want duidelijk bleek tijdens deze inspiratietour dat het geheim van de smit niet schuilt in zijn recept, maar in de combinatie van zijn vakmanschap, passie en ondernemerschap.

Syntens Minitrendtour Puur Noord-Holland

Deze dagtocht is de elfde uit een reeks van twaalf provinciale mini-trendtours die Syntens dit jaar in Nederland organiseert. Organisator en innovatieadviseur Stephanie Wagenaar: "Ondernemers krijgen vaker de kans om in hun eigen branche op bedrijfsbezoek te gaan. Bakkers gaan dan op bezoek bij collega-bakkers. Wij zien dat innovatie juist plaatsvindt op de grensvlakken van sectoren. Het belangrijkste is dan ondernemers uit verschillende disciplines bij elkaar te zetten. Dan zie je dat er spannende, nieuwe combinaties ontstaan. Tijdens zo'n mini-trendtour willen we hen uitdagen tot nieuwe verbindingen te komen".

De ondernemers brachten 's morgens een bezoek aan Da Vinci Bonbons & Chocolade, varkenshouderij Het Beemsterlant's Varken en Kaasmakerij Uitentuis. Na de lunch bij Aagje Deken in Middenbeemster spiekten zij bij de Beemsterwijngaard, tomatenkweker Royal Pride Holland, Molen de Krijgsman en Breugems Brouwerij. De reis werd besloten in bekroond restaurant 'De Vijfde Smaak' in Wormerveer. Hier vertelde Jan Ruig hen over de nieuwe smaaksensatie: eetbare insecten. Tevens hoorden ze de verhalen van Harm van Dijk over Landmarkt en kaasspecialist René Koelman van Bourgondisch Lifestyle.

De meereizende ondernemers kijken terug op een geslaagde dag. Saskia Joha van Hoeve Kazan: "De rode draad was voor mij: Blijf bij je hart bij het uitrollen van je concept, zoek niet te ver en sta achter je concept. Voed dit met tijd, klankbord en innovatie!" Ko van Twillert van Ko-Kalf was vooral onder de indruk van de aanpak van Royal Pride: "Een zeer goed concept! Ook leerzaam om tijd over te houden om na te denken over de ontwikkeling en toekomst van je bedrijf." Piet Jan Visser van Agridee viel vooral het rotsvaste geloof van de ondernemers in hun product of concept op. "Dat komt soms wat eigenwijs over, maar ze "gaan"er helemaal voor!" Rita Schilder van Lakenvelder boerderij beaamt dit: "Wat een vasthoudendheid en overtuiging van de ondernemers! Tegen de stroom houden zij allen vast aan hun idee. Zij doen dat op hun 'eigen-wijze' manier."

Lees het gehele verslag van deze inspiratietour op www.syntens.nl/minitrendtour. Via deze website is het tevens mogelijk u aan te melden voor de laatste mini-trendtours in 2010: PUUR Groningen Ontdekken. De foto's van de mini-trendtour zijn te bekijken op www.minitrendtour.nl