Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


PERSBERICHT

Niet treuzelen met tram, onmiddellijk ingrijpen bij Zuidtangent Noord-Holland moet niet treuzelen met het laten rijden van een tram op de Zuidtangent, die door overvolle bussen en overlast ten onder dreigt te gaan. Dat schrijft Rover-Haarlem in een brief aan de provincie, die maandag in de commissie VV&W besluit over de investering in nieuwe HOV-projecten en de Zuidtangent.

De Zuidtangent gaat aan zijn succes ten onder: bussen zitten overvol, klonteren samen, en Haarlem centrum en diverse kruisingen kunnen het toegenomen aantal bussen en auto's niet verwerken. Bovendien wil Haarlem-Noord geen Zuidtangentbaan.

De Haarlemse wethouder van Doorn kwam vrijdag met de volgende oplossing: Haal de Zuidtangent weg uit Haarlem Centrum en leg deze helemaal om, langs de rand van Haarlem (Waarderpolder), zodat ook Haarlem Noord niet hoeft worden aangedaan.

Geduputeerde Post stelt voor in haar rapport "Toekomstperspectief Zuidtangent" om tot 2030 nog meer en langere (driedubbelgelede) Zuidtangentbussen te laten rijden. Een tram vanaf Velse naar Schiphol-Noord (400 miljoen) of naar Amsterdam Arena (900 mln) wordt uitgesteld naar de verre toekomst. Ondertussen zal de Zuidtangent aan zijn succes ten onder gaan zo vreest Rover.

Rover-Haarlem wil niet pappen en nathouden, maar daadkracht:


1. Rover wil een C1000-tram: geen fratsen, want dat scheelt: Kort traject - alleen van Haarlem-NS tot Schiphol-NS, over bestaande route.
Geen dure tunnel - maar trambrug naast de Langebrug (is al eens bedacht voor de auto, het kan en past).
Geen dure trambanen erbij, gewoon rails leggen in de betonbaan, en verder in het asfalt (in Amsterdam rijden trams ook over de weg). Een tram is namelijk schoon, stil en gaat als een strijkijzer rustig door de stad en lost de problemen op. Bovendien zorgt een tram voor 15%-30% extra reizigers en stimuleert huizenprijzen en de winkelverkoop.


2. In Haarlem-Noord blijft lijn 75 rijden over de huidige route. Die bus hoeft slechts rood geverfd te worden


3. Ga creatief op zoek naar geld
Geld kan komen uit: EXINH-III (2011), de nooit uitgegeven 100 miljoen voor een Spaarnetunnel (deels: bezuinigingen ongedaan maken, productformule en haltes gaan voor!). Gezien het regionale economische belang kan geld komen uit wegenprojecten (bv niet honderden miljoenen meebetalen aan weg die in bollenstreek de problemen van Zuid-Holland oplost) en de Metropoolregio/Stadsregio (reizigers op drukste ZT-traject gaan vooral naar Amsterdam en Schiphol-bedrijven). Tenslotte kan het rijk gevraagd mee te betalen, want de bereikbaarheid van Schiphol is een nationaal belang.

"Actie is vereist om de Zuidtangent niet aan zijn succes tenonder te laten gaan.", schrijft Leon Tebbens in de brief aan de provincie. "Nu nog langere bussen laten rijden is geen optie: de overlast in de stad blijft. En het duurt 10 jaar voor er een tram kan rijden, dus we kunnen niet wachten."
Pagina geplaatst: 22 november 2010