Nederlandse Omroep Stichting (NOS)

NOS en bibliotheken slaan handen ineen

HILVERSUM, 22 november 2010 - 'Laat zoveel mogelijk mensen profiteren van het beste wat twee organisaties te bieden hebben.' Vanuit die gedachte slaan de NOS en de bibliotheken in Nederland de komende jaren op verschillende terreinen de handen ineen. Het nieuwswijs maken van jongeren is één van de pijlers van de samenwerking. Daarnaast wordt het komend jaar een begin gemaakt met het bundelen van het nieuws van de NOS en de achtergrondinformatie van bibliotheken om het publiek nog beter te bedienen. De samenwerking tussen de NOS en bibliotheken komt morgen (23/11) aan bod tijdens de opening van de Week voor de Mediawijsheid in het Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum.

De NOS en de bibliotheken in Nederland hebben grote overeenkomsten. Beide organisaties richten zich op een breed publiek dat op zoek is naar kennis, informatie en ontspanning. Om nog meer mensen te bereiken bundelen de beide organisaties nu de krachten. Daarbij wordt het unieke van de NOS, een breed nieuwsaanbod in audio, video en tekst gekoppeld aan het eigene van de bibliotheken. Zij zijn laagdrempelig door de vele filialen in heel veel plaatsen in Nederland. Ze hebben daarnaast veel achtergrondinformatie in huis en richten zich steeds meer op het toegankelijk maken van digitale informatiebronnen voor de consument.

Het nieuwswijs maken van jongeren is één van de terreinen van samenwerking tussen de NOS en de bibliotheken. De NOS trekt al een aantal jaren het land in om jongeren in het voortgezet onderwijs op een voor hen aansprekende manier kennis te laten maken met nieuws. Dat gebeurt door te praten over het medialandschap in Nederland. En door jongeren, onder leiding van ervaren NOS-journalisten, als echte reporters met camera en microfoon zelf nieuwsonderwerpen te laten maken. Om de komende jaren nog meer jongeren nieuwswijs te maken, kunnen mediacoaches bij bibliotheken een belangrijke rol vervullen. De afgelopen maanden liepen er twee pilots waarin een aantal van deze coaches met kinderen en jongeren uit het basis- en voortgezet onderwijs aan de slag ging met het maken van nieuws. De mediacoaches worden hiervoor speciaal opgeleid door de NOS. De pilots bleken succesvol. Bekeken wordt nu hoe dit project vanaf 2011 verder kan worden uitgebreid.

Het project 'digitale themadossiers' is een tweede initiatief dat vanaf 2011 vorm moet krijgen Hierin wordt het NOS-nieuws in de vorm van audio, video en tekst gekoppeld aan de digitale achtergrondinformatie van bibliotheken. Door deze bundeling van informatie en kennis ontstaat een verrijking van informatie over tal van onderwerpen.

Jan de Jong, algemeen directeur van de NOS, vindt de samenwerking een goede zaak. "Beide organisaties worden grotendeels met publiek geld betaald. Het is onze opdracht om met dat geld op een zo efficiënt mogelijke wijze zo veel mogelijk mensen te bereiken met het nieuws van de NOS. Door de samenwerking met de bibliotheken gaat dat nu gebeuren. Bovendien hopen we hiermee nieuwe doelgroepen te bereiken die anders niet zo snel de NOS opzoeken als bron van nieuws". De Jong benadrukt dat de samenwerking tussen de NOS en de bibliotheken zeker niet exclusief is. "Hoe meer organisaties zich aansluiten bij onze samenwerking, hoe beter. Ik hoop van harte dat bijvoorbeeld andere omroepen het voorbeeld van de NOS zullen volgen."

Peter van Eijk, directeur van de Stichting Bibliotheek.nl. (de organisatie die de bibliotheekinnovatie in Nederland coördineert) is eveneens blij met de samenwerking: "Wij vinden het belangrijk om alle burgers op een zo laagdrempelig mogelijke manier vrije toegang te geven tot informatie, kennis en cultuur. Door de samenwerking met de NOS kunnen wij ons aanbod aanzienlijk verbeteren en meer mensen bereiken. En dat is waar het uiteindelijk allemaal om draait. Ik sluit me graag aan bij de oproep van De Jong om ook met andere organisaties om de tafel te gaan zitten. Open innovatie en grensoverschrijdend samenwerken zijn zeker in deze tijd van groot belang."




Nederlandse Omroep Stichting (NOS)