KvK Amsterdam: waterpassant kan vaste klant Uithoorn worden
80% van de waterpassanten was al eerder in Uithoorn en 95% is van plan
terug te komen. Want Uithoorn is een leuke en gezellige plaats, ligt op
de vaarroute en de voorzieningen om te overnachten worden goed
gebruikt. Dit blijkt uit het onderzoek dat Kamer van Koophandel
Amsterdam uitvoerde onder gebruikers van de openbare steigers en
bolders in de Uithoornse Amstel.
Enkele feiten
* 90% van de waterpassanten doet boodschappen in de vlakbij de Amstel
gelegen winkels
* 50% bezoekt een restaurant
* EUR 95,- wordt per boot gemiddeld per dag besteedt.
* ruim EUR140.000 aan extra omzet is toe te schrijven aan 1438 boten
die Uithoorn in 3 zomermaanden aandeden
Het rapport `De waterpassant in beeld; wensen en behoeften van de
waterrecreant in Uithoorn aan de Amstel' heeft KvK Amsterdam gemaakt op
verzoek van Uithoornse ondernemers. Zij wilden een beeld krijgen van de
wensen en behoeften van de waterrecreanten die in Uithoorn afmeren. Van
eind juni tot begin september 2010, van maandag t/m vrijdag ontvingen
gebruikers van de steigers en bolders een enquete. Door de hoge respons
geven de uitkomsten een goede indicatie van de werkelijke situatie. De
geënquêteerden gaven ook verbeterpunten aan: steigers zijn te kort en
te instabiel. Ontevredenheid is er over het ontbreken van walstroom en
waterontsluiting.
Uithoorn heeft een prima uitgangspositie volgens KvK Amsterdam om van
de watersport te profiteren met zo'n vaste groep gebruikers van
passantenligplaatsen. Het economisch effect wordt groter door de
watersportvoorzieningen te verbeteren, de VVV informatie te laten
verstrekken over wat men in Uithoorn en omgeving kan doen en
bijvoorbeeld fietsverhuur te stimuleren. Voor de lange termijn biedt
het onderzoek kennis de voorzieningenstructuur van het centrum van
Uithoorn te versterken. Ook de samenwerking met buurgemeenten -
bijvoorbeeld voor de lobby om de Drechtdoorsteek te realiseren - levert
Uithoorn veel voordeel op.
Burgemeester Oudshoorn kreeghet rapport overhandigd tijdens de 2e
ondernemersEVENT met als thema `Citymarketing'. Citymarketing is een
middel om inwoners, bedrijven en bezoekers aan een plaats te binden en
aan te trekken. Het is een instrument bij uitstek om de economische
groei te stimuleren.
Door citymarketeers van Almere en Schoonhoven werden vergelijkbare
voorbeelden gegeven van het aantrekken van toeristen en het effect op
het bezoek aan de lokale detailhandel en horeca. Deelnemers aan het
Event gaven aan dat de uitkomsten van het onderzoek inzichtelijk maakt
wat Citymarketing voor Uithoorn kan betekenen.
Het rapport is te downloaden via: www.kvk.nl/wateruithoorn
Laatst gewijzigd: 22 november 2010
---