Gemeente Uithoorn


KvK Amsterdam: waterpassant kan vaste klant Uithoorn worden

80% van de waterpassanten was al eerder in Uithoorn en 95% is van plan terug te komen. Want Uithoorn is een leuke en gezellige plaats, ligt op de vaarroute en de voorzieningen om te overnachten worden goed gebruikt. Dit blijkt uit het onderzoek dat Kamer van Koophandel Amsterdam uitvoerde onder gebruikers van de openbare steigers en bolders in de Uithoornse Amstel.

Enkele feiten


* 90% van de waterpassanten doet boodschappen in de vlakbij de Amstel gelegen winkels

* 50% bezoekt een restaurant

* EUR 95,- wordt per boot gemiddeld per dag besteedt.
* ruim EUR140.000 aan extra omzet is toe te schrijven aan 1438 boten die Uithoorn in 3 zomermaanden aandeden

Het rapport `De waterpassant in beeld; wensen en behoeften van de waterrecreant in Uithoorn aan de Amstel' heeft KvK Amsterdam gemaakt op verzoek van Uithoornse ondernemers. Zij wilden een beeld krijgen van de wensen en behoeften van de waterrecreanten die in Uithoorn afmeren. Van eind juni tot begin september 2010, van maandag t/m vrijdag ontvingen gebruikers van de steigers en bolders een enquete. Door de hoge respons geven de uitkomsten een goede indicatie van de werkelijke situatie. De geënquêteerden gaven ook verbeterpunten aan: steigers zijn te kort en te instabiel. Ontevredenheid is er over het ontbreken van walstroom en waterontsluiting.

Uithoorn heeft een prima uitgangspositie volgens KvK Amsterdam om van de watersport te profiteren met zo'n vaste groep gebruikers van passantenligplaatsen. Het economisch effect wordt groter door de watersportvoorzieningen te verbeteren, de VVV informatie te laten verstrekken over wat men in Uithoorn en omgeving kan doen en bijvoorbeeld fietsverhuur te stimuleren. Voor de lange termijn biedt het onderzoek kennis de voorzieningenstructuur van het centrum van Uithoorn te versterken. Ook de samenwerking met buurgemeenten - bijvoorbeeld voor de lobby om de Drechtdoorsteek te realiseren - levert Uithoorn veel voordeel op.

Burgemeester Oudshoorn kreeghet rapport overhandigd tijdens de 2e ondernemersEVENT met als thema `Citymarketing'. Citymarketing is een middel om inwoners, bedrijven en bezoekers aan een plaats te binden en aan te trekken. Het is een instrument bij uitstek om de economische groei te stimuleren.

Door citymarketeers van Almere en Schoonhoven werden vergelijkbare voorbeelden gegeven van het aantrekken van toeristen en het effect op het bezoek aan de lokale detailhandel en horeca. Deelnemers aan het Event gaven aan dat de uitkomsten van het onderzoek inzichtelijk maakt wat Citymarketing voor Uithoorn kan betekenen.

Het rapport is te downloaden via: www.kvk.nl/wateruithoorn

Laatst gewijzigd: 22 november 2010

---