Royal Haskoning
23-11-2010
Royal Haskoning viert officiële opening scheepswerf van wereldformaat
in Qatar
De officiële opening van de Nakilat Scheepswerf in de haven van Ras
Laffan in Qatar is de kroon op het werk van een van `s werelds meest
indrukwekkende civiele en maritieme projecten. De ingenieurs en de
milieudeskundigen van Royal Haskoning speelden hierbij een centrale
rol.
Qatar heeft 15 procent van de wereldwijde gasreserves in eigendom. De
nieuwe scheepswerf is een nieuwe mijlpaal die past in de strategie van
Qatar om een maritieme industrie te creëren rondom de productie en het
transport van haar olie en gas naar de wereldmarkt. Alle voorkomende
werkzaamheden die behoren bij de scheepvaartsector, waaronder
reparatie, onderhoud en het ombouwen van zeer grote schepen zijn te
vinden op de nieuwe scheepswerf, welke 80 km ten noorden van de
hoofdstad Doha is gelegen. Ook kunnen hier speciale schepen zoals
offshore bevoorradingsschepen, sleepboten, kusttankers en dergelijke
worden gebouwd.
De initiële haalbaarheidsstudie voor de scheepswerf, waaronder de
selectie van de locatie, werd in 2004 gestart door First Marine
International, nu onderdeel van Royal Haskoning. Vervolgens werkte
Royal Haskoning zeer nauw met Nakilat, eigenaar van een van de grootste
vloot LNG-schepen ter wereld, aan het detailontwerp en de supervisie
van de bouw van alle scheepswerf faciliteiten.
De scheepswerf ligt ongeveer 8km van de kustlijn van Qatar en is
gebouwd op 110 hectare aangewonnen land. Royal Haskoning heeft het
ontwerp, de specificaties en de supervisie verricht met betrekking tot
de eerste grondinspectie voor de werf en heeft daarnaast geadviseerd
over grondverbetering na de landaanwinning.
De maritieme werkzaamheden waren omvangrijk en bestonden onder meer uit
twee droogdok installaties (de grootste is 400m x 80m met een diepte
van 17,6m) en aanlegsteigers met een totale lengte van 2,5 km. Royal
Haskoning was verantwoordelijk voor het ontwerp en de
constructiesupervisie van deze twee grote droogdok installaties en de
dokdeuren, binnen één fase; een complexe onderneming, waarbij vele
disciplines geïntegreerd moesten worden.
De "onshore" werkzaamheden betroffen zeven grote productiewerkplaatsen,
waarvan de grootste 270m lang en 60m breed is, met daaraan geschakeld
kleinere onderhoudswerkplaatsen, kantoren en aanverwante gebouwen,
hetgeen in totaal een oppervlakte van meer dan 15.000 m2 beslaat.
Voorts ontwierp Royal Haskoning de drie hoogbouw kantoor complexen op
de werf. Hierin zijn gehuisvest het personeel van de werf,
onderaannemers en vertegenwoordigers van de reders,
classificatie-instanties etc. Zowel voor de "onshore" als de
"maritieme" werken moesten specialistische elektrische en mechanische
faciliteiten voor het gehele complex worden geïntegreerd.
"Royal Haskoning is er trots op bij dit project, een van de meest
innovatieve projecten van zijn soort in de hele wereld, betrokken te
zijn geweest. Het multidisciplinaire team van Royal Haskoning heeft
hard gewerkt om alle delen van dit omvangrijke project, van het eerste
begin tot en met de bouw en de officiële opening van de scheepswerf,
tot een succesvol einde te brengen," aldus Simon Harries,
divisiedirecteur Maritime van Royal Haskoning.
Foto: met dank aan Nakilat Shipyard courtesy of Qatar Gas Transport
Company Ltd; "Photograph courtesy of Nalikat"