Royal Haskoning


23-11-2010
Royal Haskoning viert officiële opening scheepswerf van wereldformaat in Qatar
De officiële opening van de Nakilat Scheepswerf in de haven van Ras Laffan in Qatar is de kroon op het werk van een van `s werelds meest indrukwekkende civiele en maritieme projecten. De ingenieurs en de milieudeskundigen van Royal Haskoning speelden hierbij een centrale rol.
Qatar heeft 15 procent van de wereldwijde gasreserves in eigendom. De nieuwe scheepswerf is een nieuwe mijlpaal die past in de strategie van Qatar om een maritieme industrie te creëren rondom de productie en het transport van haar olie en gas naar de wereldmarkt. Alle voorkomende werkzaamheden die behoren bij de scheepvaartsector, waaronder reparatie, onderhoud en het ombouwen van zeer grote schepen zijn te vinden op de nieuwe scheepswerf, welke 80 km ten noorden van de hoofdstad Doha is gelegen. Ook kunnen hier speciale schepen zoals offshore bevoorradingsschepen, sleepboten, kusttankers en dergelijke worden gebouwd.

De initiële haalbaarheidsstudie voor de scheepswerf, waaronder de selectie van de locatie, werd in 2004 gestart door First Marine International, nu onderdeel van Royal Haskoning. Vervolgens werkte Royal Haskoning zeer nauw met Nakilat, eigenaar van een van de grootste vloot LNG-schepen ter wereld, aan het detailontwerp en de supervisie van de bouw van alle scheepswerf faciliteiten.

De scheepswerf ligt ongeveer 8km van de kustlijn van Qatar en is gebouwd op 110 hectare aangewonnen land. Royal Haskoning heeft het ontwerp, de specificaties en de supervisie verricht met betrekking tot de eerste grondinspectie voor de werf en heeft daarnaast geadviseerd over grondverbetering na de landaanwinning.

De maritieme werkzaamheden waren omvangrijk en bestonden onder meer uit twee droogdok installaties (de grootste is 400m x 80m met een diepte van 17,6m) en aanlegsteigers met een totale lengte van 2,5 km. Royal Haskoning was verantwoordelijk voor het ontwerp en de constructiesupervisie van deze twee grote droogdok installaties en de dokdeuren, binnen één fase; een complexe onderneming, waarbij vele disciplines geïntegreerd moesten worden.

De "onshore" werkzaamheden betroffen zeven grote productiewerkplaatsen, waarvan de grootste 270m lang en 60m breed is, met daaraan geschakeld kleinere onderhoudswerkplaatsen, kantoren en aanverwante gebouwen, hetgeen in totaal een oppervlakte van meer dan 15.000 m2 beslaat. Voorts ontwierp Royal Haskoning de drie hoogbouw kantoor complexen op de werf. Hierin zijn gehuisvest het personeel van de werf, onderaannemers en vertegenwoordigers van de reders, classificatie-instanties etc. Zowel voor de "onshore" als de "maritieme" werken moesten specialistische elektrische en mechanische faciliteiten voor het gehele complex worden geïntegreerd.

"Royal Haskoning is er trots op bij dit project, een van de meest innovatieve projecten van zijn soort in de hele wereld, betrokken te zijn geweest. Het multidisciplinaire team van Royal Haskoning heeft hard gewerkt om alle delen van dit omvangrijke project, van het eerste begin tot en met de bouw en de officiële opening van de scheepswerf, tot een succesvol einde te brengen," aldus Simon Harries, divisiedirecteur Maritime van Royal Haskoning.

Foto: met dank aan Nakilat Shipyard courtesy of Qatar Gas Transport Company Ltd; "Photograph courtesy of Nalikat"