Gemeente Berkelland
over voorzieningen, maar minder over gemeentebestuur
Inwoners tevreden over voorzieningen, maar minder over gemeentebestuur
Bijna 500 inwoners van Berkelland hebben in september van dit jaar de
vijfde internetpeiling ingevuld.
Onderzoek
De vragen in deze tweejaarlijks terugkerende burgerpeiling gaan over:
de voorzieningen, de leefbaarheid en veiligheid, de gemeentelijke
organisatie en het verkeer en vervoer in de gemeente Berkelland. In
september is ook voor de vierde maal een klanttevredenheidsonderzoek
uitgevoerd onder klanten van de publieksbalie in Borculo. Deze twee
peilingen zijn onderdeel van www.waarstaatjegemeente.nl.
`Waar staat je gemeente'
De gemeente Berkelland wil graag weten hoe tevreden de inwoners zijn
over de manier waarop we gemeentelijke taken uitvoeren. Daarom voeren
we om het jaar zowel de burgerpeiling als het
klanttevredenheidsonderzoek uit. Deze peilingen zijn onderdeel van het
instrument `Waar staat je gemeente' van de Vereniging van Nederlandse
Gemeenten (VNG). Doordat meerdere gemeenten in Nederland meedoen aan
deze peilingen, kunnen de gemeenten de prestaties en de oordelen van
hun inwoners vergelijken en van elkaar leren. Inwoners kunnen ook
kijken hoe hun gemeente het doet door naar de website
www.waarstaatjegemeente.nl te gaan.
Enkele uitkomsten van het klanttevredenheidsonderzoek
Uit het onderzoek blijkt dat de meeste klanten voor een paspoort,
identiteitskaart of rijbewijs naar de Gemeentewinkel in Borculo gaan.
De geënquêteerden gaven aan dat ze over het algemeen tevreden zijn over
de dienstverlening. Vooral de waardering voor de medewerkers scoort
hoog. De prijs van de producten blijft, net als in 2008, voor veel
mensen nog te duur. In twee jaar tijd is de wachttijd voor de
publieksbalie verbeterd. Slechts één procent van de klanten hoefde in
2010 meer dan 15 minuten te wachten en 85 procent van de mensen was
binnen vijf minuten aan de beurt. In 2008 moest nog 4 procent van de
klanten langer dan 15 minuten wachten.
Gemeentewinkel
De geënquêteerden zijn redelijk tevreden over de bereikbaarheid en
toegankelijkheid van de Gemeentewinkel. Het oordeel over de
parkeergelegenheid in Borculo is in twee jaar sterk verbeterd,
daarentegen is het oordeel over de bereikbaarheid gedaald van een 7,9
naar een 7,4. Naast het contact met de gemeente via de publieksbalie,
wilde een kwart van de klanten ook graag contact via het internet.
Communicatie met burgers via internet wordt voor de gemeente steeds
belangrijker.
Enkele uitkomsten van de burgerpeiling
Voorzieningen
Uit de Burgerpeiling komt naar voren dat de inwoners over het algemeen
tevreden zijn over de voorzieningen in hun buurt, zoals het
basisonderwijs en winkels voor dagelijkse boodschappen. Het
schoonhouden van de buurt is een punt van aandacht, hoewel het oordeel
hierover per postcodegebied verschilt. Voor de voorzieningen in de
gemeente is een licht negatieve trend te zien, hoewel alle
voorzieningen een voldoende scoren. Vooral over de
welzijnsvoorzieningen, zoals het buurthuis en jongerencentrum, is in
2010 een stuk minder positief geoordeeld.
Verkeer en Vervoer
Het gaat in 2010, met een stijging van een 5,9 naar een 6,4 beter met
de verkeersveiligheid in Berkelland. Het panel is tevreden over de
parkeergelegenheid en de bereikbaarheid met de auto van de buurt. Het
openbaar vervoer verdient nog wel de aandacht, vooral in de
postcodegebieden van Beltrum en Rekken. Inwoners zijn minder tevreden
over het onderhoud van wegen en fietspaden in 2010.
Leefbaarheid en Veiligheid
De veiligheid in de Berkellandse buurten is goed te noemen, geen van de
ondervraagden van de Veiligheidsmonitor voelde zich vaak onveilig in de
eigen buurt. De gemeente heeft ook meer aandacht voor de leefbaarheid
en veiligheid in de wijken en betrekt de bewoners hier ook meer bij. De
ondervraagden gaven gemiddeld een 7,5 voor de leefbaarheid, en 6,8 voor
de veiligheid en een 7,6 voor de woonomgeving.
Gemeentebestuur
Het oordeel over het gemeentebestuur is in de afgelopen twee jaar weer
wat gedaald. De stelling `De gemeente wordt goed bestuurd' scoort nu
5,2 tegen een 5,3 in 2008. `Als kiezer heb ik invloed op wat er gebeurt
in de gemeente kreeg twee jaar geleden de score 6,0 en nu eveneens een
5,2. Gezien de periode waarover het oordeel wordt gevormd is niet
duidelijk in hoeverre deze daling in de vorige of huidige
collegeperiode tot stand is gekomen. De ondervraagden zijn wel tevreden
over de gemeentelijke informatie via krant en website.
`Samen Anders'
Dat inwoners te spreken zijn over de gemeentelijke dienstverlening,
maar minder waardering hebben voor het gemeentebestuur dat hiervoor
verantwoordelijk is, is een tendens die al een aantal jaren gaande is.
Tussen 2006 en 2008 bleef de waardering gelijk. In de periode 2008-2010
is deze weer wat gedaald. In het kader van het coalitieakkoord `Samen
Anders' worden er stappen gezet om in gesprekken met de samenleving
over en weer meer begrip te krijgen.
Vervolg
De uitkomsten van Internetpeiling 5 is te vinden op:
www.gemeenteberkelland.nl, klikt u dan onder het overzicht Snel naar
op: Internetpeilingen. Deze en de andere uitkomsten zijn in de toekomst
ook te vinden op www.waarstaatjegemeente.nl.