Citymarketeers gebruiken vooral eigen communicatiekanalen

23/11/2010 16:01

VVV Nederland

Nationale Citymarketing Monitor 2010:

Citymarketeers gebruiken vooral eigen communicatiekanalen

Uit de eerste Nationale Citymarketing Monitor 2010 blijkt, dat Gemeenten en VVV's nauwelijks adverteren of mediabereik inkopen. Het onderzoek van de Erasmus Universiteit onder Nederlandse citymarketeers werd op 23 november gepresenteerd in Almere.

Jorritsma

Annemarie Jorritsma, burgemeester van Almere en voorzitter van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), leidde de bijeenkomst in met herkenbare verhalen uit de citymarketing praktijk van Almere: "door scherpe keuzes te maken kun je je echt onderscheiden, maar het is vooral een zaak van de lange adem."

Geen advertenties

Spreker Erik Braun van de Erasmus Universiteit vertelde: "Het overgrote deel van de citymarketingcommunicatie in Nederland gaat via eigen communicatiekanalen, zoals websites, brochures, folders, nieuwsbrieven et cetera. Het inkopen van media is veel minder gemeengoed." Zijn conclusie baseerde hij op een grootschalige enqu(ee)te van de Erasmus Universiteit Rotterdam, Netwerk Citymarketing Nederland, VNG en VVV Nederland. Voor het onderzoek zijn ruim 300 citymarketeers, beleidsmakers en VVV directeuren bevraagd over lokale citymarketing thema's.

Marketing, maar dan ingewikkeld

Andere conclusies uit het onderzoek waren onder meer:


- Citymarketing sluit volgens de respondenten goed aan bij de lokale identiteit


- Burgers worden nog relatief weinig betrokken bij citymarketing


- Citymarketing vereist veel overleg binnen gemeenten


- Sociale media zijn definitief ontdekt als citymarketinginstrument

Woordvoerder Roeland Tameling van het Netwerk Citymarketing vatte het onderzoek bondig samen met de uitspraak dat citymarketing eigenlijk marketing is, maar dan ingewikkeld: "Je hebt te maken met veel meer partijen waarmee je moet afstemmen, er zijn nauwelijks hiërarchische verhoudingen en de budgetten zijn over het algemeen krap. Dat vraagt om gevoel voor bestuurlijke verhoudingen en om creatieve marketingoplossingen".

Innovatie

Dagvoorzitter Erik Hans Klijn merkte op, dat er nog wel meer creatieve marketingacties mogen worden opgezet door citymarketeers in Nederland. Hij wees in dat kader op de Citymarketing Innovatie Awards, die het Netwerk Citymarketing jaarlijks uitreikt: "Aanmelden kan nog tot 1 december en volgens mij is dit een unieke kans om elkaar te inspireren. Grijp die kans!"

Monitor downloaden

Het volledige onderzoeksrapport staat onder meer op www.netwerkcitymarketing.nl en op citymarketingdirectory.nl. Jasper Eshuis van de Erasmus Universiteit kondigde in Almere aan, dat het onderzoek om het jaar herhaald zal worden. "Zo kunnen we niet alleen een vergelijking tussen gemeenten onderling maken, maar ook in de tijd. Dat levert ongetwijfeld weer interessante ervaringen op!"

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.netwerkcitymarketing.nl