Ingezonden persbericht


Persbericht

THE TERRESTRIALS
Downloading Timothy Leary

Een "Sci-Fi Documentary" van René Daalder
Producers: René Daalder en Emjay Rechsteiner

American Scenes & Staccato Films, co-productie AVRO

Tijdens het digitaliseren van het archief van de overleden futurist, internet-pionier en psychedelica-goeroe Timothy Leary herondekt een groepje Californische studenten zijn levenswerk. Terwijl zij Leary's laatste wens vervullen door zijn werk permanent online te laten voortbestaan, herontdekken zij hun eigen werkelijkheid in de wereld van vandaag.

De wereldpremière in aanwezigheid van de makers vindt plaats tijdens het 23ste International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA) op dinsdag 23 november om 20.00 uur in Pathé Tuschinski 2. De film is geselecteerd voor de IDFA Competition for Dutch Documentary.

Extra vertoningen buiten de wereldpremière om vinden plaats op: woensdag 24 november - 20.00 uur - Pathé De Munt 11 donderdag 25 november - 16.30 uur - Pathé Tuschinski 4 zaterdag 27 november - 21.00 uur - De Brakke Grond / Rode Zaal

René Daalder woont in Los Angeles en is alleen van zondag 21 november t/m zaterdag 28 november in Amsterdam en beschikbaar voor interviews. Zijn vorige documentaire HERE IS ALWAYS SOMEWHERE ELSE (over Bas Jan Ader) werd genomineerd voor een Gouden Kalf.

Woensdagavond 24 november is hij de hoofdgast in het VPRO-programma "IDFA: 3 ways of reality" om 23.40 uur op Net 2. Daphne Bunshoek gaat dan met René Daalder in gesprek over het verbinden van werkelijkheid en fictie; THE TERRESTRIALS speelt daarmee.

Voor producent Emjay Rechsteiner is het een bijzondere film omdat deze zijn werk als producent verbindt met zijn nieuwe roeping (als conservator bij EYE Film Instituut Nederland: digitaliseren en online beschikbaar stellen van films).

Media, die de film willen zien, kunnen een link opvragen bij de IDFA-persafdeling. Professionals kunnen de hele film zien door in te loggen op IDFA Docs for Sale.

Bekijk de trailer op www.renedaalder.com of op www.idfa.nl

Synopsis
De film volgt een groepje studenten van de University of California in Santa Cruz die hun zomervakantie gebruiken om het archief te digitaliseren van psychedelisch pionier en futurist Dr. Timothy Leary. Tijdens het digitaliseren van honderden uren video, foto's en correspondentie met de meest controversiële beroemdheden uit de jaren '60 vormen de studenten zich een beeld van Leary: zijn vroege jaren als Harvard professor; zijn jaren in gevangenschap na te zijn opgepakt voor het bezit van twee joints; gevolgd door een leven als vluchteling na een spectaculaire ontsnapping uit de gevangenis, opgejaagd over de hele wereld wegens het promoten van zijn geestverruimende inzichten. Zonder Leary te adoreren of te veroordelen ontdekken de studenten in hem een filosoof die zijn tijd ver vooruit was. Nu meer dan ooit zijn de ideeën van Leary relevant: over de ongekende mogelijkheden van het menselijk brein; over computers en het internet; over levensverlenging, onze toekomst in de ruimte en andere science-fiction scenario's. Deels door home-videos van de studenten zelf leren we over hun psychelische experimenten en hun bezorgheid voor onze planeet. We zien hun ongekend creatief potentieel maar ook hun menselijke tekortkomingen en hun grenzeloos optimisme voor de toekomst, dat ze delen met de onstuitbare Dr. Leary. Aan het eind van de film vervullen de studenten Leary's laatste wens om voor altijd voort te bestaan in cyberspace waar dankzij hun werkzaamheden zijn digitale erfenis nu gratis beschikbaar is op Archive.org.

René Daalder
Weinig filmmakers zijn zo veelzijdig actief als René Daalder.

Als documentairemaker is Daalder momenteel in afronding van een drietal recente films. De eerste daarvan is de voor een Gouden Kalf genomineerde lange documentaire HERE IS ALWAYS SOMEWHERE ELSE over het leven van conceptueel kunstenaar Bas Jan Ader voor de VPRO (2006). De tweede film in de serie is de documentaire THE TERRESTRIALS over een groep studenten die het archief van Timothy Leary digitaliseert. De derde film is een documentaire over architect Rem Koolhaas voor 'Het Uur van de Wolf" van de VPRO.

Als speelfilmmaker schreef en regisseerde Daalder zes films in Nederland, de VS en Canada. Daar onder zijn Nederlandse artfilm-debuut DE BLANKE SLAVIN (co-scenarist Rem Koolhaas), de veelgeprezen teenage cult-klassieker MASSACRE AT CENTRAL HIGH en de 'ecologische rampenfilm' HABITAT.

Als visual effects expert was Daalder supervisor op vele films die hem wereldwijd erkenning brachten als pionier van Virtual Reality en digital motion picture technologies. Voor onder andere ROBOCOP II, LAWNMOWER MAN, Michael Apted's BLINK, BRAINSCAN en de tv-serie THE X-FILES trad Daalder op als maker en consultant van de computer effects. Met programmeur Pierre Jasmin ontwikkelde hij de software die verantwoordelijk was voor de Oscar-winnende schilderachtige look van WHAT DREAMS COME TRUE.

Als scenarist, Grammy-genomineerd regisseur en soms ook als muziek producer werkte Daalder met een groot aantal musici en bands: van The Sex Pistols (THE GREAT ROCK&ROLL SWINDLE) via Supertramp, tot de punk-musical POPULATION:ONE van The Screamers; en van Metallica tot Beck. Momenteel in ontwikkeling is zijn computer geanimeerde speelfilm STRAWBERRY FIELDS, gebaseerd op de muziek van The Beatles.

Als curator was hij recentelijk verantwoordelijk voor verschillende exposities over zwaartekracht in het werk van Bas Jan Ader en vele andere kunstenaars in De Appel in Amsterdam en Los Angeles, en voor een symposium over conceptuele kunstfilms op UCLA.

Als internet promotor creëerde Daalder, samen met de Nederlandse ontwerper Folkert Gorter, de uiterst succesvolle online think tank www.SpaceCollective.org, over "de toekomst van alles". In samenwerking met EYE Film Instituut Nederland (het voormalige Filmmuseum) zal later dit jaar de door Daalder geconcipieerde film/video art site Instant Cinema worden gelanceerd. Hij is een van de oprichters van het succesvolle (creative publishing) platform Cargo.

Tevens is René Daalder de auteur van talloze tijdschrift artikelen over de toekomst van digitale cinema. Zijn recente publicaties over computers, kunst en architectuur zijn uitgegeven door MIT Press, Rizzoli and Taschen Books.

Emjay Rechsteiner
Emjay Rechsteiner is in september 2010 aangesteld als Conservator Hedendaagse Nederlandse Film bij EYE Film Instituut Nederland. Rechsteiner is opgeleid als mediahistoricus en filmmaker. Hij produceerde en co-produceerde met zijn bedrijf Staccato Films achttien lange speelfilms en documentaires. Op IDFA draaide eerder de bioscoopdocumentaire TEKENS VAN LEVEN, in co-productie met Saga Film en de NCRV. Momenteel in post-productie heeft Staccato (samen met Corrino en Corsan) de grote internationale speelfilm THE DEVIL'S DOUBLE. Regisseur is Lee Tamahori (James Bond' DIE ANOTHER DAY, ONCE WERE WARRIORS) met hoofdrollen voor Dominic Cooper (MAMA MIA!) en Ludivine Sagnier (SWIMMING POOL, 8 FEMMES). DE PUNT (2009, regie Hanro Smitsman, in co-productie met Guapo en de Evangelische Omroep) over de tweede Molukse treinkaping was de best bekeken telefilm ooit. Met de veelbekroonde telefilm SUZY Q (1999, co-productie VPRO) stond Emjay aan de wieg van de carrières van Carice van Houten en regisseur Martin Koolhoven. MOONLIGHT (2003, regie Paula van der Oest, co-productie VARA) won Best European Film of the Year op het Hollywood Film Festival. Oscar-inzending PAULINE & PAULETTE (2001, regie Lieven Debrauwer, in co-productie met K-Line en NCRV) won de publieksprijs op het filmfestival van Cannes. BUENOS AIRES VICE VERSA (regie Alejandro Agresti) werd in 1997 geselecteerd voor Certain Regard op het filmfestival van Cannes. Op het filmfestival van Venetië in 2004 opende CONFITUUR (regie Lieven Debrauwer, in co-productie met K-Line en MAX) de Giornati degli Autori. Rechsteiner is o.a. executive producer van GANGSTERBOYS (2010, regie Paul Ruven, productie Dutch Mountain); producent van SPORTMAN VAN DE EEUW (2006, regie Mischa Alexander, in co-productie met PV Pictures en Omrop Fryslân); associate producer van FLIRT (2005, regie Jaap van Eyck, productie Corrino); producent van THE EMPEROR'S WIFE (2003, regie Julien Vrebos, in co-productie met Fu Works en AVRO), co-producent van TOTAL LOVE (2000, met Herman Brood); producent van WALHALLA (1995, regie Eddy Terstall, co-productie Veronica), en producent van DE NACHT VAN DE WILDE EZELS (1989, regie Pim de la Parra). Ook produceerde Emjay talloze commercials, een tweetal bekroonde voorlichtingsfilms en een audio-CD (met Raymond van het Groenewoud). Na zijn studies geschiedenis en communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam en het behalen van het International Diploma of Advertising studeerde Emjay aan de New York School of Visual Arts (filmacademie), de Media Business School en het Binger Film Instituut. Hij was juryvoorzitter van het Nederlands Film Festival en geeft gastcolleges aan filmscholen en universiteiten in Europa en de VS.

Regie: René Daalder - Producers: René Daalder & Emjay Rechsteiner Production companies: American Scenes & Staccato Films - Co-Producer: AVRO Gemaakt met steun van het CoBO Fonds en het MEDIA Programma van de Europese Unie - Speelduur: 84 minuten.