Maatschappelijke relevantie van intermediair zal toenemen

24/11/2010 09:28

Nationale-Nederlanden N.V.

De maatschappelijke relevantie van het intermediair zal de komende jaren toenemen. Kantoren zullen zich onder druk van allerlei ontwikkelingen meer gaan toeleggen op advisering over complexe financiële producten die directe invloed hebben op het welvaartsniveau van de consument. Dat concludeert Dr. Fred de Jong in een onderzoek naar de maatschappelijke en economische relevantie van 100 jaar intermediaire distributie, in opdracht van Nationale-Nederlanden. De Jong stelt dat het economisch belang van de tussenpersoon waarschijnlijk wel zal afnemen. Door allerlei verschuivingen in de markt op het gebied van wetgeving, concurrentie en technologische vooruitgang, zal het aantal kantoren verminderen.

Het onderzoeksrapport, dat onder auspiciën van het UvA Amsterdam Centre voor Insurance Studies tot stand is gekomen, beschrijft de voornaamste ontwikkelingen binnen het intermediaire kanaal in de afgelopen 100 jaar. Opvallend is dat in die periode de discussiethema's nauwelijks zijn veranderd. Binnen de bedrijfstak is het altijd gegaan over beloning, oneerlijke concurrentie, toezicht, imago en vertrouwen.

"De gang van zaken in de komende jaren zal van grotere invloed zijn op de relevantie van het intermediair dan alle ontwikkelingen in de afgelopen eeuw samen," verwacht Dr. Fred de Jong. "De tussenpersoon moet zich onder invloed van alle veranderingen - waaronder ook het geplande gedeeltelijke provisieverbod- voorbereiden op een structuurwijziging in de sector, die zal leiden tot een nieuwe marktordening. De dienstverlening aan de consument moet daarbij opnieuw worden gedefinieerd, laagdrempelige diensten zullen van groot belang zijn."

Nationale-Nederlanden gelooft onverminderd in de kracht van het intermediair, die nog altijd verantwoordelijk is voor het afsluiten van 50% van alle hypotheken en verzekeringen in Nederland. Om tussenpersonen bij alle veranderingen te begeleiden en ondersteunen heeft NN een speciaal Business Excellence programma tot stand gebracht. Intermediairs kunnen daaraan zonder uitzondering deelnemen, met als doel de continuïteit en kwaliteit in het distributienetwerk te handhaven.

'100 jaar intermediaire distributie' is ook het hoofdthema van de Verzekeringsbranchedag in Rotterdam, waar Nationale-Nederlanden hoofdsponsor van is. Het onderzoek van Adviesbureau Fred de Jong wordt daar vandaag officieel gepresenteerd. Het complete onderzoeksrapport is te downloaden via www.vbnet.nl.

Over Nationale-Nederlanden

Nationale-Nederlanden is met ruim 5 miljoen particuliere en zakelijke klanten één van de grootste en meest toonaangevende verzekeraars van Nederland. Met deskundige medewerkers, goede producten en een uitstekende verhouding tussen prijs en kwaliteit is Nationale-Nederlanden al 165 jaar actief in verzekeren. Wat er ook gebeurt, Nationale-Nederlanden zet zich dagelijks in om de beste oplossingen te bieden voor haar klanten.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.nn.nl




Nationale-Nederlanden