SGP


Begroting Economische Zaken, Landbouw en Innovatie

Elbert Dijkgraaf heeft gisteren een bijdrage geleverd aan het debat over de begroting van het nieuwe ministerie Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Hij heeft een belangrijk punt gemaakt van het innovatiebeleid en de bezuinigingen die daarop ingeboekt worden. Als het kabinet visieloos bezuinigt, komt er van de gewenste versterking van Neêrlands innovatiekracht weinig terecht. Hij heeft voorgesteld om al op korte termijn na te gaan denken over een verplicht aandeel duurzame energie voor energieproducenten of âleveranciers. Dat biedt het bedrijfsleven meer zekerheid dan de huidige subsidieregeling, stimuleert innovatie en maakt Nederland onafhankelijker van oliesjeiks en Poetin. Dijkgraaf heeft ook de afgesproken bezuiniging op de investeringsregeling voor jonge boeren aan de kaak gesteld. Ook ziet hij met het nieuwe kabinet kansen om echt wat te gaan doen aan het terugdringen van de administratieve lastendruk voor boeren.
---

Begroting EL&I
Dijkgraaf
23 november 2010

Wist u dat het nabouwen van het oog van een mot de meest efficiënte zonnecellen oplevert? Een onderzoeker van DSM laat in Trouw optekenen: âWe kunnen ethanol maken uit plantenresten. We maken ook plastics uit biologisch materiaal die CO2-neutraal zijn. De mens heeft lang gedacht dat hij slimmer is dan de natuur en dat zelf sleutelen de oplossing is voor vele vraagstukken. Nu we oplossingen voor bijvoorbeeld het energievraagstuk nodig hebben, kijken we met steeds meer belangstelling naar de natuur.â
Dat de natuur zo gecompliceerd, rijk en veelzijdig is, geeft aan dat de wijsheid van onze Schepper de wijsheid van de wetenschap te boven gaat. Daar mogen wij ons voordeel mee doen. Het brengt echter ook een zorgplicht met zich mee, en dat in de eerste plaats als eigen verantwoordelijkheid voor burgers en bedrijven. Het is een taak voor de overheid om burgers en bedrijven de ruimte daarvoor te geven, bijvoorbeeld op het gebied van innovatie.

Innovatiebeleid
Het nieuwe kabinet vindt de versterking van de innovatiekracht van het bedrijfsleven cruciaal voor de economische ontwikkeling in de toekomst. De SGP-fractie erkent dat voluit. Wij voegen daar aan toe dat het ook cruciaal is voor het aanpakken van maatschappelijke opgaven op het gebied van energievoorziening, veehouderij en gezondheidszorg. Zijn de bewindslieden het met mij eens dat dit aspect óók een belangrijke rol moet spelen bij de vormgeving van het innovatiebeleid? Dan snijdt het mes aan twee kanten.

De bezuinigingsopgave treft helaas ook het innovatiebeleid. Mijn fractie is wel benieuwd naar de concrete invulling, visie en doelstellingen die daarachter zitten. Als ik bijvoorbeeld lees dat Syntens op de tocht staat, vraag ik de minister wat er van de coalitieafspraken over kennisvalorisatie ten behoeve van het MKB terecht gaat komen.
De kaasschaaf is funest voor ons innovatiebeleid. Is de minister bereid binnen drie maanden zijn analyse te geven van de knelpunten en problemen die hij in het huidige innovatieklimaat en -beleid constateert? Een fundamenteel debat hierover is in de aanloop naar een goede nota bedrijfslevenbeleid onmisbaar, zeker gezien de spanning tussen de bezuinigingsopgave en de gewenste versterking van de innovatiekracht. Ik wil graag enkele knelpunten aanstippen.

Innovatiebeleid verandert vaak. En dat is niet goed. Verandering van prioriteiten en instrumenten creëert onzekerheid en remt investeringen in onderzoek en innovatie. Nodig zijn lange termijn doelen en instrumenten die daarop toegesneden zijn. Hoe gaat de minister ervoor zorgen dat het lange termijn beleid beter verankerd wordt? Was het in dat licht verstandig om het Fonds Economische Structuurversterking te parkeren? Hoe wil het kabinet publiek private samenwerking overeind houden als het mes in de innovatieprogrammaâs gaat?

Houdt de minister de optie open dat de Subsidieregeling Innovatieve Scheepsbouw in de tweede helft van 2011 nog wordt opengesteld? Het gereserveerde budget is nog niet volledige benut, ondernemers hebben erop geanticipeerd en er loopt bovendien nog een evaluatie.

Voor innovatie moeten ook andere beleidsinstrumenten zekerheid bieden. Een goed voorbeeld is de Subsidieregeling Duurzame Energie. Het budgetplafond en het loterijkarakter van deze regeling wordt gehandhaafd. Dat maakt investeren in innovatie niet aantrekkelijk. Zou het niet verstandiger zijn om nu al in te zetten op een verplicht aandeel duurzame energie?

Veel kennis blijft op de plank van onze kennisinstellingen liggen, zonder dat het bedrijfsleven er mee aan de slag gaat. Dat kan anders. Je zou bijvoorbeeld de eerste geldstroom voor het hoger onderwijs zo kunnen prikkelen dat meer kennisvalorisatie plaatsvindt. Moeten we niet meer doen met de schaarse middelen die voor onderzoek en innovatie beschikbaar zijn? En dan moeten we natuurlijk niet het kind met het badwater weggooien. Fundamenteel onderzoek moet niet geremd worden, maar wel zo ingericht dat de kans op latere valorisatie maximaal is. Ziet de minister daartoe mogelijkheden?

De minister van Infrastructuur heeft vorige week laten doorschemeren dat het kabinet vooral zal investeren in drie economische topregioâs, met name in de Randstad. Een cruciale vraag is of dit ook geldt voor de minister van Economische Zaken en Innovatie. Dat zou mijn fractie een slechte zaak vinden. Het moet gaan om de inhoudelijke topgebieden, als bijvoorbeeld de bio-based economy. Daarbij moeten we juist vérder kijken dan de Randstad. Ik denk aan biopark Terneuzen en de Energy Valley in Groningen.

Effectiviteit
De SGP-fractie steunt het voornemen van het kabinet om beter te kijken naar de effectiviteit van subsidies. Wij zouden dat zelfs breder willen trekken. In de eerste plaats geldt het multiplier-effect van innovatieregelingen niet alleen voor de betrokken bedrijven, maar ook voor de overheid zelf. Het stimuleren van geneesmiddelenonderzoek levert bijvoorbeeld niet alleen meer bedrijvigheid op, maar kan ook zorgkosten en uitkeringen besparen. Hier zie ik een risico. EL&I heeft het hele innovatiebeleid, inclusief budgetten, naar zich toegetrokken. Hoe gaat de minister voorkomen dat bij besluiten over de inzet van schaarse overheidsmiddelen niet àlle baten van innovatiestimulering meegewogen worden? Hoe gaat hij om met de begrotingssystematiek als kosten op de EL&I begroting drukken, terwijl de baten bij bijvoorbeeld VWS en SZW neerslaan?

In de tweede plaats de effectiviteit van convenanten. Het evalueren van convenanten op de effectiviteit ervan gebeurt nauwelijks. Dat moet anders. Ik denk aan de positieve woorden die de begroting wijdt aan de MeerJarenAfspraken energie-efficiëntie. Recent onderzoek laat echter zien dat aan de effectiviteit zwaar getwijfeld moet worden, zeker als je rekening houdt met autonome ontwikkelingen. Zijn de bewindslieden bereid werk te maken van het meten van de effectiviteit van convenanten, afgezet tegen autonome ontwikkelingen?

Innovatie LNV
De SGP-fractie heeft eerder een motie aangenomen gekregen waarin gevraagd wordt om meer samenhang in het innovatiebeleid op agrarisch gebied. We constateerden een grote mate van versnippering van agendaâs, subsidieregelingen, onderzoeksprogrammaâs en netwerken. De uitvoering van deze motie laat helaas nog te wensen over. Zijn de bewindslieden bereid om in de nota bedrijfslevenbeleid een echte stap in de goede richting te doen? Hoe gaan zij voorkomen dat de verdeling van bevoegdheden, het begrotingsartikel duurzaam ondernemen voor de staatssecretaris en het artikel kennis en innovatie voor de minister, een potentiële bom onder de gewenste samenhang wordt? Zou het niet verstandig kunnen zijn om voor het aanpakken van de maatschappelijke opgave waar de agrarische sector voor staat een innovatiefonds op te zetten? Goed voor de samenhang, beperkt ad hoc regelingen en maakt financiering door derden beter mogelijk.

Ondernemersplein
Het nieuwe kabinet heeft zich voorgenomen om één overheidsloket voor bedrijven op te zetten, een zogenaamd ondernemersplein. Dat klinkt goed. Is het de bedoeling om via zoân ondernemersplein aan te sturen op integratie of vergaande samenwerking tussen de Kamers van Koophandel, Syntens, Agentschap NL en organisaties voor regionale economische ontwikkeling, waaronder bijvoorbeeld ontwikkelingsmaatschappijen?

Fusie
De integratie van EZ en LNV is op papier al achter de rug. De praktijk zal leren hoe het uitpakt. Eén bedreiging wil ik met name noemen. Eurocommissaris Ciolos heeft vorige week zijn eerste voorstellen voor de hervorming van het gemeenschappelijk landbouwbeleid na 2013 op tafel gelegd. Deze voorstellen vragen om een stevige onderhandelingsinzet van Nederland voor én achter de schermen. Ik betwijfel of het krachtig overkomt als zowel de staatssecretaris als de minister zich daarin gaan mengen. Hoe gaan de bewindslieden hier op een goede manier vorm aan geven?

Administratieve lastendruk
In de vorige kabinetsperiode liep LNV ver achter bij het terugdringen van de administratieve lastendruk. Dat is jammer. Op dit beleidsterrein was duidelijk zichtbaar hoe lasten met de ene hand werden weggehaald, maar met de andere hand weer werden opgelegd. Ik denk aan Natura 2000, de perceelsregistratie en de grondroerdersregeling. De toenmalige minister Veerman stelde aan het begin van zijn kabinetsperiode een commissie administratieve lastenverlichting in waar vertegenwoordigers van bedrijfsleven en overheid samen zochten naar mogelijkheden om de administratieve lasten terug te dringen. Is de staatssecretaris bereid deze commissie nieuw leven in te blazen om de aanpak van de reductie op scherp te stellen?

Jonge boeren regeling
Op het LNV-deel van de begroting zal ook bezuinigd worden op subsidies. De jonge boeren regeling zou daar ook voor in aanmerking komen. De SGP-fractie vraagt de bewindslieden om dat uit te stellen tot in ieder geval 2015. Jonge boeren hebben te maken met verzwaarde overnamelasten ondermeer als gevolg van melkquota en dierrechten. Deze quota en dierrechten gaan er in 2015 naar verwachting af. Dan krijgen jonge boeren meer lucht. Daarbij komt dat een belangrijk deel van de extra investeringen in duurzame ontwikkeling wordt gestoken, jonge boeren nauwelijks in aanmerking komen voor MIA en VAMIL regelingen en bij bezuiniging ook EU-cofinanciering misgelopen wordt.

Koopzondagen
MdV! Ik ben begonnen met de wijsheid van de Schepper die blijkt uit de natuur. Ik eindig graag met de wijsheid van de Schepper die blijkt uit Zijn wijze leefregels. Eén daarvan betreft de zondagsrust. Hoe waardevol is een gezamenlijke werkvrije dag voor economie en maatschappij! De SGP-fractie kan zich daarom indenken dat de coalitie de koopzondagen niet helemaal aan gemeenten wil overlaten, hoewel wij vinden dat meer nodig is dan handhaving van de huidige situatie. Handhaving gaat verder dan niets doen. Is de minister bereid om goed te kijken naar de effectiviteit van de inmiddels verduidelijkte winkeltijdenwet en bij oneigenlijk gebruik van de toerismebepaling op te treden en eventueel de betreffende verordening te vernietigen? Supermarkten doen steeds vaker een beroep op de avondwinkelbepaling. Daar is deze bepaling niet voor bedoeld. Is de minister bereid deze bepaling te heroverwegen?