Gemeente Alkmaar
Kanaalkade blijft eenrichtingsverkeer
Alkmaar, 24 november 2010
Het eenrichtingsverkeer op de Kanaalkade blijft gehandhaafd. Dit
besluit heeft het college van burgemeester en wethouders op 23 november
genomen. Een inventariserend onderzoek naar het tijdelijk terugbrengen
van tweerichtingsverkeer op de Kanaalkade wijst uit dat gemeente
Alkmaar hierdoor grote juridische en financiële risico's zou lopen.
Burgemeester en wethouders hebben echter oog voor de ervaren problemen
van de binnenstadsondernemers. Daarom geeft het college gehoor aan de
oproep van Ondernemend Alkmaar om in gesprek te gaan over de
versterking van het centrum.
De invoering in het voorjaar 2010 van eenrichtingsverkeer op de
Kanaalkade kent een lange voorgeschiedenis. Eind jaren negentig heeft
de gemeenteraad besloten in te stemmen met de aanleg van een snelle
busverbinding tussen Heerhugowaard en de binnenstad/station van
Alkmaar, beter bekend als Bus On Line. Laatste onderdeel van Bus On
Line (BOL) was het creëren van een vrije busbaan op de Kanaalkade
waarmee eenrichtingsverkeer een feit was. De nieuwe verkeerssituatie
leidde na aanleg tot protest van met name de binnenstadondernemers die
onbereikbaarheid en omzetderving claimden vanwege de invoering van
eenrichtingsverkeer op de Kanaalkade. Daarop heeft het college op 22
juni jl. het besluit genomen om nader onderzoek te laten verrichten of
het tijdelijk terugdraaien van het eenrichtingsverkeer mogelijk en
wenselijk is. Gemeente Alkmaar sprak met de Provincie Noord Holland af
de resultaten van dat onderzoek, namelijk de consequenties van het
tijdelijk herstellen van het tweerichtingsverkeer en eventuele
alternatieven, met hun te bespreken.
Beperkingen en risico's
Uit het onderzoek blijkt dat het tijdelijk instellen van
tweerichtingsverkeer op de Kanaalkade weliswaar technisch mogelijk is,
maar uit verkeerskundig, juridisch en financieel oogpunt (forse)
risico's kent. Verkeerskundig zijn kostbare ingrepen noodzakelijk om de
rijrichtingen te wijzigen waarbij de verwachting is dat deze maatregel
zal leiden tot een verminderde doorstroming van het verkeer. Verder is
bekend dat Connexxion kosten in rekening zal brengen voor extra
dienstregelingsuren voor het busvervoer. De belangrijkste conclusie is
wel dat met het tijdelijk terugbrengen van het tweerichtingsverkeer
dusdanige juridische en financiële risico's zijn gemoeid dat
burgemeester en wethouders die onaanvaardbaar achten. Omdat tijdelijke
invoering van tweerichtingsverkeer haaks staat op het vastgestelde
beleid, is het de vraag of over enige jaren een situatie naar (opnieuw)
eenrichtingsverkeer wettelijk wel kan worden afgedwongen. Mocht dat
niet het geval zijn dan dreigt er een miljoenenclaim voor gemeente
Alkmaar omdat dan de provinciale BOL-gelden teruggevorderd zouden
kunnen worden; Provincie Noord Holland heeft de subsidie destijds
immers verstrekt voor een snelle busverbinding.
Vanwege de grote en uiteenlopende belangen, mogelijkheden en risico's
is aan de stadsadvocaat verzocht een second opinion uit te voeren zodat
er een goede en verantwoorde afweging van belangen kan worden gemaakt.
In zijn rapport onderschrijft de stadsadvocaat de geschetste risico's.
Wethouder Jan Nagengast (Verkeer) heeft in persoonlijke gesprekken aan
ondernemers uitgelegd dat alle mogelijke scenario's omtrent tijdelijke
invoering van tweerichtingsverkeer zijn bestudeerd. Vanwege de
geconstateerde uiteenlopende risico's heeft het college van B&W
besloten om het eenrichtingsverkeer niet te wijzigen. Daarop heeft
Ondernemend Alkmaar de gemeente opgeroepen met partijen in gesprek te
gaan over de huidige situatie en over de gewenste ontwikkelingen rond
het centrum en op Overstad op langere termijn. Aanleiding daarvoor ziet
zij in de tegenvallende omzetten van binnenstadsondernemers, de toename
van internetaankopen en het effect daarvan op het winkelbestand nu en
in de toekomst, en de ontwikkelingen op Overstad. Zij stelt voor om
tegelijkertijd ook de verkeerscirculatie rond het centrum en op
Overstad nog eens kritisch tegen het licht te houden in een wat ruimer
perspectief. De gemeente wil graag belanghebbenden betrekken bij het
eindbeeld en geeft aan dit verzoek gehoor. In die gesprekken kunnen wat
de gemeente betreft ook korte termijn oplossingen op Overstad, zoals
bijvoorbeeld het verkorten van het huidige circuit over de
Noorderstraat, of upgraden van het huidige circuit, aan de orde komen.