Gemeente Alkmaar


Kanaalkade blijft eenrichtingsverkeer

Alkmaar, 24 november 2010

Het eenrichtingsverkeer op de Kanaalkade blijft gehandhaafd. Dit besluit heeft het college van burgemeester en wethouders op 23 november genomen. Een inventariserend onderzoek naar het tijdelijk terugbrengen van tweerichtingsverkeer op de Kanaalkade wijst uit dat gemeente Alkmaar hierdoor grote juridische en financiële risico's zou lopen. Burgemeester en wethouders hebben echter oog voor de ervaren problemen van de binnenstadsondernemers. Daarom geeft het college gehoor aan de oproep van Ondernemend Alkmaar om in gesprek te gaan over de versterking van het centrum.

De invoering in het voorjaar 2010 van eenrichtingsverkeer op de Kanaalkade kent een lange voorgeschiedenis. Eind jaren negentig heeft de gemeenteraad besloten in te stemmen met de aanleg van een snelle busverbinding tussen Heerhugowaard en de binnenstad/station van Alkmaar, beter bekend als Bus On Line. Laatste onderdeel van Bus On Line (BOL) was het creëren van een vrije busbaan op de Kanaalkade waarmee eenrichtingsverkeer een feit was. De nieuwe verkeerssituatie leidde na aanleg tot protest van met name de binnenstadondernemers die onbereikbaarheid en omzetderving claimden vanwege de invoering van eenrichtingsverkeer op de Kanaalkade. Daarop heeft het college op 22 juni jl. het besluit genomen om nader onderzoek te laten verrichten of het tijdelijk terugdraaien van het eenrichtingsverkeer mogelijk en wenselijk is. Gemeente Alkmaar sprak met de Provincie Noord Holland af de resultaten van dat onderzoek, namelijk de consequenties van het tijdelijk herstellen van het tweerichtingsverkeer en eventuele alternatieven, met hun te bespreken.

Beperkingen en risico's
Uit het onderzoek blijkt dat het tijdelijk instellen van tweerichtingsverkeer op de Kanaalkade weliswaar technisch mogelijk is, maar uit verkeerskundig, juridisch en financieel oogpunt (forse) risico's kent. Verkeerskundig zijn kostbare ingrepen noodzakelijk om de rijrichtingen te wijzigen waarbij de verwachting is dat deze maatregel zal leiden tot een verminderde doorstroming van het verkeer. Verder is bekend dat Connexxion kosten in rekening zal brengen voor extra dienstregelingsuren voor het busvervoer. De belangrijkste conclusie is wel dat met het tijdelijk terugbrengen van het tweerichtingsverkeer dusdanige juridische en financiële risico's zijn gemoeid dat burgemeester en wethouders die onaanvaardbaar achten. Omdat tijdelijke invoering van tweerichtingsverkeer haaks staat op het vastgestelde beleid, is het de vraag of over enige jaren een situatie naar (opnieuw) eenrichtingsverkeer wettelijk wel kan worden afgedwongen. Mocht dat niet het geval zijn dan dreigt er een miljoenenclaim voor gemeente Alkmaar omdat dan de provinciale BOL-gelden teruggevorderd zouden kunnen worden; Provincie Noord Holland heeft de subsidie destijds immers verstrekt voor een snelle busverbinding.

Vanwege de grote en uiteenlopende belangen, mogelijkheden en risico's is aan de stadsadvocaat verzocht een second opinion uit te voeren zodat er een goede en verantwoorde afweging van belangen kan worden gemaakt. In zijn rapport onderschrijft de stadsadvocaat de geschetste risico's.

Wethouder Jan Nagengast (Verkeer) heeft in persoonlijke gesprekken aan ondernemers uitgelegd dat alle mogelijke scenario's omtrent tijdelijke invoering van tweerichtingsverkeer zijn bestudeerd. Vanwege de geconstateerde uiteenlopende risico's heeft het college van B&W besloten om het eenrichtingsverkeer niet te wijzigen. Daarop heeft Ondernemend Alkmaar de gemeente opgeroepen met partijen in gesprek te gaan over de huidige situatie en over de gewenste ontwikkelingen rond het centrum en op Overstad op langere termijn. Aanleiding daarvoor ziet zij in de tegenvallende omzetten van binnenstadsondernemers, de toename van internetaankopen en het effect daarvan op het winkelbestand nu en in de toekomst, en de ontwikkelingen op Overstad. Zij stelt voor om tegelijkertijd ook de verkeerscirculatie rond het centrum en op Overstad nog eens kritisch tegen het licht te houden in een wat ruimer perspectief. De gemeente wil graag belanghebbenden betrekken bij het eindbeeld en geeft aan dit verzoek gehoor. In die gesprekken kunnen wat de gemeente betreft ook korte termijn oplossingen op Overstad, zoals bijvoorbeeld het verkorten van het huidige circuit over de Noorderstraat, of upgraden van het huidige circuit, aan de orde komen.