Gemeente Breda bemiddelt succesvol bij conflicten
Wie een conflict heeft met de gemeente, of een klacht, bezwaar of
beroep wil indienen, kan gebruik maken van conflictbemiddeling.
Een innovatie op het gebied van publieke dienstverlening waarmee het
aantal bezwaarschriften en beroepsprocedures daalt. Al vanaf 2006 werkt
de Gemeente Breda succesvol met conflictbemiddeling bij
bezwaarschriften. Van maart 2009 tot januari 2010 gevolgd door een
pilot met conflictbemiddeling bij zienswijzen. In het eindrapport van
de pilot geven burgers de nieuwe werkwijze het rapportcijfer 7,3. Breda
scoort daarmee hoger dan het landelijk gemiddelde bij vergelijkbare
pilots.
Deze aanpak past bij de ambities van het Coalitieakkoord @Breda. Het
appelleert aan de eigen verantwoordelijkheid van burgers, zorgt voor
betere dienstverlening en draagt bij aan regionale samenwerking.
Wethouder Saskia Boelema zegt hierover: âDoor conflictbemiddeling op
deze manier in te zetten geven burgers, ondernemers en gemeente samen
vorm aan de gekozen oplossing. Dat schept vertrouwen in de overheid.
Tegelijkertijd innoveert de gemeentelijke organisatie en delen we onze
kennis in de regio. Een typisch voorbeeld van betere dienstverlening
tegen lagere kosten.ââ
Bemiddeling kan conflicten voorkomen en oplossen. Wie betrokken wordt
bij het zoeken naar een oplossing voelt zich serieus genomen. Samen met
de gemeente een conflict oplossen, met hulp en bemiddeling van een
ambtenaar. Dat levert een zelf aangedragen oplossing op, die vaak beter
te accepteren is. Bemiddeling geeft ook ruimte aan achterliggende
belangen die in gerechtelijke procedures soms niet aan bod komen.
Een groot aantal medewerkers is opgeleid om te kunnen bemiddelen, zowel
in Breda als in de regiogemeenten, bijvoorbeeld Oosterhout en
Drimmelen.
In het eindrapport van de pilot staan aanbevelingen om door te gaan met
conflictbemiddeling en die breder toe te passen, bijvoorbeeld door
eerder persoonlijk contact zoeken bij het voorzien van een conflict. De
oprichting van het Coördinatiepunt Conflictbemiddeling moet zorgen
voor ontwikkeling, verdieping en borging op een centrale plaats in de
organisatie.
Breda, 24 november 2010
Gemeente Breda