Gemeente Breda

Breda presenteert resultaten bedrijvenenquête 2010

De bedrijvenenquête 2010 wijst uit dat de waardering van ondernemers over regelgeving en beleving van de contacten met Gemeente Breda ten opzichte van 2007 op hetzelfde niveau zijn gebleven.

De aantrekkelijkheid van Breda als vestigingslocatie scoort een 7. Dit is het hoogste cijfer in de regio West-Brabant. De enquête is gehouden onder 1876 ondernemers in Breda.

Op het gebied van dienstverlening scoort de gemeente een 6.1. Het gaat dan om de deskundigheid en behulpzaamheid van ambtenaren. Op het gebied van veiligheid (6.4), bedrijfsomgeving (6,6) en vestigingslocatie (7,0) scoort de gemeente iets hoger ten opzichte van 2007. Het cijfer voor de aantrekkelijkheid als vestigingslocatie is de hoogste in de regio.

Naast bovenstaande gegevens blijkt dat het bedrijfsleven positief is over de deskundigheid en behulpzaamheid van ambtenaren en informatieverstrekking. Minder tevreden is het Bredase bedrijfsleven over zaken als afhandelingsnelheid, flexibiliteit, bereikbaarheid ambtenaren en bereidheid tot meedenken. Ondernemers hebben daarnaast behoefte aan een gebruiksvriendelijke internetsite en een vast aanspreekpunt.

Een onderdeel van de Bedrijvenenquête is de Regeldruk Barometer 2010 die samen met Avans Hogeschool en BZW Breda is ontwikkeld en uitgevoerd. De barometer toont op het gebied van regelgeving soortgelijke resultaten aan als de Bedrijvenenquête. Gelet op de resultaten van beide rapportages blijkt dat de inspanningen van afgelopen drie jaar nauwelijks tot een verandering hebben geleid in de waardering voor de regelgeving en de contacten met de gemeente.

In het coalitieakkoord zijn ambities vastgelegd, die nauw aansluiten bij de behoeften van ondernemers. Het college richt zich hierbij minder op nieuwe beleidsinitiatieven, maar meer op de uitvoering van beleid en zet daar actief op in. Deze activiteiten hebben betrekking op de invoering van parkmanagement en revitalisering van bestaande bedrijventerreinen. Daarnaast wil de gemeente een zo breed mogelijke invulling van de frontoffice richting de klant, waaronder ondernemers. Ook de website van de Gemeente Breda wordt vernieuwd en gebruiksvriendelijker gemaakt. Ondernemen wordt een apart onderdeel op deze website. De gemeente is bezig met het opstellen van een actieplan voor verdere deregulering.

Breda, 24 november 2010