Breda presenteert resultaten bedrijvenenquête 2010
De bedrijvenenquête 2010 wijst uit dat de waardering van ondernemers
over regelgeving en beleving van de contacten met Gemeente Breda ten
opzichte van 2007 op hetzelfde niveau zijn gebleven.
De aantrekkelijkheid van Breda als vestigingslocatie scoort een 7. Dit
is het hoogste cijfer in de regio West-Brabant. De enquête is gehouden
onder 1876 ondernemers in Breda.
Op het gebied van dienstverlening scoort de gemeente een 6.1. Het gaat
dan om de deskundigheid en behulpzaamheid van ambtenaren. Op het gebied
van veiligheid (6.4), bedrijfsomgeving (6,6) en vestigingslocatie (7,0)
scoort de gemeente iets hoger ten opzichte van 2007. Het cijfer voor de
aantrekkelijkheid als vestigingslocatie is de hoogste in de regio.
Naast bovenstaande gegevens blijkt dat het bedrijfsleven positief is
over de deskundigheid en behulpzaamheid van ambtenaren en
informatieverstrekking. Minder tevreden is het Bredase bedrijfsleven
over zaken als afhandelingsnelheid, flexibiliteit, bereikbaarheid
ambtenaren en bereidheid tot meedenken. Ondernemers hebben daarnaast
behoefte aan een gebruiksvriendelijke internetsite en een vast
aanspreekpunt.
Een onderdeel van de Bedrijvenenquête is de Regeldruk Barometer 2010
die samen met Avans Hogeschool en BZW Breda is ontwikkeld en
uitgevoerd. De barometer toont op het gebied van regelgeving
soortgelijke resultaten aan als de Bedrijvenenquête. Gelet op de
resultaten van beide rapportages blijkt dat de inspanningen van
afgelopen drie jaar nauwelijks tot een verandering hebben geleid in de
waardering voor de regelgeving en de contacten met de gemeente.
In het coalitieakkoord zijn ambities vastgelegd, die nauw aansluiten
bij de behoeften van ondernemers. Het college richt zich hierbij minder
op nieuwe beleidsinitiatieven, maar meer op de uitvoering van beleid en
zet daar actief op in. Deze activiteiten hebben betrekking op de
invoering van parkmanagement en revitalisering van bestaande
bedrijventerreinen. Daarnaast wil de gemeente een zo breed mogelijke
invulling van de frontoffice richting de klant, waaronder ondernemers.
Ook de website van de Gemeente Breda wordt vernieuwd en
gebruiksvriendelijker gemaakt. Ondernemen wordt een apart onderdeel op
deze website. De gemeente is bezig met het opstellen van een actieplan
voor verdere deregulering.
Breda, 24 november 2010
Gemeente Breda