SGP


SGP pleit voor 'discriminatie' van hardrijders

De SGP wil snelheidsmaniakken harder aanpakken dan incidentele hardrijders. Ook wil de SGP dat de politie niet meer alleen beoordeeld wordt op basis van het aantal âafgeleverdeâ verdachten bij het OM, maar dat óók de zwaarte van de delicten gaan meewegen.
---

Begroting Veiligheid en Justitie
C.G. van der Staaij (SGP)
24 november 2010

Recht doen en gerechtigheid bevorderen zijn fundamentele overheidstaken. De SGP waardeert het dat veiligheid een belangrijke prioriteit is voor dit kabinet. Misdaad mag niet lonen. Overlast moet worden aangepakt. Plannen van het nieuwe kabinet, zoals de aanpak van drugs, het bestrijden van misstanden rond prostitutie en de verlenging van de verjaringstermijnen voor gewelds- en zedendelicten spreken ons aan. Daadkracht vraagt echter een permanent inzet op alle schakels van de justitieketen.
Een stevig, maar ook een afgewogen beleid is nodig. âSommigen schrijven hun wetten met bloed, anderen met suiker, Dit moet in evenwicht zijn, wil het goed zijnâ, zo schreef eeuwen geleden de gereformeerde predikant Teellinck al. Beleid met twee ogen open, betekent oog hebben voor rechtvaardigheid en voor barmhartigheid. Stevig beleid met oog voor de menselijke maat.

Aandacht voor stevig beleid

1.3000 papieren agenten kunnen geen misdrijven oplossen Rechtvaardig beleid vraagt om stevige bestraffing van de misdaad in ons land. Dan moet daar wel voldoende geld voor beschikbaar zijn. Vorige week bleek dat de beloofde 3000 extra agenten alleen op papier worden toegevoegd. Zij vullen de gaten die er vallen. Graag hoor ik of er ook uitzicht is op echte toename van aantal agenten. Dat is vooral ook van belang om dat politie en Openbaar Ministerie gezamenlijk van mening zijn dat zij een deel van het werk van opsporing en vervolging moeten laten liggen. Zo is bijvoorbeeld de pakkans voor overvallen erg laag. Welke maatregelen neemt de minister om de pakkans te vergroten?


2. Maak ook opsporing ingewikkelde zaken lonend Wanneer politieagenten optreden, dan moet hun werk wel lonend zijn. In de praktijk zien we dat in de cijfers alleen het aantal verdachten geldt dat aan het Openbaar Ministerie wordt overgedragen en niet de aard van de strafbare feiten. Een eenvoudige inbraak of fietsendiefstal is evenveel waard als één verdachte van meervoudige moord. Zulke prikkels zorgen ervoor dat alleen de cijfers centraal staan. Dat zorgt er ook voor dat aan het eind van het jaar de politie de straat op wordt gestuurd om dronken bestuurders op te sporen. Op zich erg belangrijk, maar de weging is verkeerd. Wil de minister bevorderen dat bij de beoordeling van het politiewerk wordt onderscheiden naar de ernst van de feiten?


3. Geef lokaal bestuur meer zeggenschap over en verantwoordelijkheid voor lokale politie
Welk politiestelsel er ook is, er moet wel ruimte zijn voor de lokale betrokkenheid. Nationale politie mag niet betekenen dat kleine gemeenten op het platteland aan het kortste eind trekken. Gemeentebesturen moeten meer dan nu in overleg met de politie prioriteiten in de handhaving geven op hun grondgebied aan kunnen geven. Wil de minister dit recht van lokale zeggenschap in de wet gaan vastleggen?


4. Verhoog niet alle verkeersboetes, maar pak vooral snelheidsmaniakken Hoewel de bonnenquota terecht verdwijnen, zal te hard rijden nog steeds streng aangepakt worden. Het kabinet stelt daarom voor om de (verkeers)boetes te verhogen met 35%. Wij pleiten voor een gerichte inzet van de verhoging, zodat de verkeersveiligheid daarmee is gediend, en niet het spekken van de overheidskas centraal staat. Graag zien we dat rekening gehouden gaat worden met recidive van mensen die veel te hard rijden. Fervente snelheidsmaniakken moeten zwaarder aangepakt worden dan mensen die zonder dat ze het door hebben net wat te hard rijden. Is de regering bereid om bij de verhoging van boetes vooral te letten op de zware overtredingen en of er sprake is van herhaling? Kan er ook meer werk gemaakt worden van het terugdringen van snelheidsbeperkingen op plaatsen waar dat gezien de veiligheid of het wegbeeld niet nodig is?


5. Pak elke vorm van reclame en verkoop drugs via internet aan We vroegen eerder al aandacht voor de reclame voor en de verkoop van drugs via internet. Hier is een aanscherping nodig. Ook nu nog zijn er namelijk sites met bestelmogelijkheden. Hoe denkt de minister bijvoorbeeld over een site die onder de formule dat het âniet mogelijk is of nooit mogelijk geweest is om bij ons drugs of softdrugs te bestellen/kopenâ, wel bestelmogelijkheden heeft? Dit ondergraaft het hele beleid. Graag streng optreden hiertegen.


6. Verbied sites met informatie over zelfdodingsmethoden. Het is positief dat er binnenkort een uitgebreide reactie komt op de VN-kritiek op ons euthanasiebeleid. Aandacht vraagt ook dat er tal van bronnen voor informatie zijn die hulp geven bij zelfdoding. Wij vinden dit een gevaarlijke ontwikkeling en bepleiten aanscherping van wetgeving. Wat met preventie voorkomen kan worden, moeten we niet door vrij beschikbare informatie weer onderuit laten halen.

Aandacht voor de menselijke maat
Een streng en rechtvaardig beleid mag nooit ten koste gaan van de menselijke maat. Allereerst oog voor de slachtoffers. Maar naast een passende bestraffing ook oog voor de terugkeer van ex-gevangenen in de samenleving.


7. Laat (nabestaanden) slachtoffers uitspreken in de rechtszaal De SGP vindt het belangrijk dat er aandacht is voor slachtoffers in de rechtszaal. Intussen zijn de eerste stappen gezet. Er wordt nagedacht over uitbreiding. Het is begrijpelijk dat het hen steekt dat zij nauwelijks aan bod komen in de rechtszaal. Houdt de versterking van de positie van slachtoffers uit het regeerakkoord ook in dat meer nabestaanden het woord mogen voeren?


8. Geef nabestaanden verkeerslachtoffers één aanspreekpunt Een strenge aanpak van hardrijders moet samengaan met aandacht voor slachtoffers en hun nabestaanden. Nu is er voor hen geen goed aanspreekpunt. Wil de Minister stappen zetten om te komen tot één aanspreekpunt voor hulp aan deze groep?


9. Ex-gedetineerden verdienen extra kansen
Met een verwijzing naar het kostprijsonderzoek en een beleidskader wordt nadere besluitvorming over de toekomst van de nazorg voor ex-gedetineerden doorverwezen naar de toekomst. Wat doet de minister als indexering nodig blijkt te zijn? Te vaak zien we een verwijzing naar het plafond. Dan hebben we het nog niet eens over de noodzakelijke uitbreiding van de nazorg. Extra budget is nodig.


10. Maak meer werk van resocialisatie gedetineerden Veel vrijwilligers zetten zich in voor effectieve reïntegratie van gedetineerden. Is de minister bereid â voor een stevige invoering van het nieuwe beleidskader vrijwilligerswerk â extra budget in te zetten, specifiek voor begeleiding naar werk? Is de regering bereid particuliere initiatieven voor werkbegeleiding te betrekken bij zijn plannen voor privatisering?

Het terrein van veiligheid en justitie is uitgebreid. Over veel onderwerpen zullen we in de komende tijd aan de hand van concrete wetsvoorstellen uitgebreid doorspreken. Twee punten wil ik nog kort aanstippen, omdat die direct aan de begroting voor 2011 raken.

Binnenkort spreken we over de Kaderwet prostitutie. Nu vragen we al wel aandacht voor uitstapprogrammaâs. Over een aantal maanden houdt de financiering op, terwijl dit een noodzakelijk middel is om de grootschalige onvrijwillige prostitutie te bestrijden. Wij bepleiten voortzetting van de uitstapprogrammaâs. Is de minister hiertoe bereid?

Tot slot nog een onderwerp op het terrein van adoptie. Klopt het dat de Stichting Adoptievoorzieningen alles bij elkaar te maken krijgt met een bezuiniging van 250.000 euro? Dat is een enorme aanslag op het totale budget? Wat zijn hiervan de gevolgen? Dit lijkt ons disproportioneel, wij bepleiten dan ook mitigering van deze bezuiniging.