SGP
SGP pleit voor 'discriminatie' van hardrijders
De SGP wil snelheidsmaniakken harder aanpakken dan incidentele
hardrijders. Ook wil de SGP dat de politie niet meer alleen beoordeeld
wordt op basis van het aantal âafgeleverdeâ verdachten bij het OM, maar
dat óók de zwaarte van de delicten gaan meewegen.
---
Begroting Veiligheid en Justitie
C.G. van der Staaij (SGP)
24 november 2010
Recht doen en gerechtigheid bevorderen zijn fundamentele
overheidstaken. De SGP waardeert het dat veiligheid een belangrijke
prioriteit is voor dit kabinet. Misdaad mag niet lonen. Overlast moet
worden aangepakt. Plannen van het nieuwe kabinet, zoals de aanpak van
drugs, het bestrijden van misstanden rond prostitutie en de verlenging
van de verjaringstermijnen voor gewelds- en zedendelicten spreken ons
aan. Daadkracht vraagt echter een permanent inzet op alle schakels van
de justitieketen.
Een stevig, maar ook een afgewogen beleid is nodig. âSommigen schrijven
hun wetten met bloed, anderen met suiker, Dit moet in evenwicht zijn,
wil het goed zijnâ, zo schreef eeuwen geleden de gereformeerde
predikant Teellinck al. Beleid met twee ogen open, betekent oog hebben
voor rechtvaardigheid en voor barmhartigheid. Stevig beleid met oog
voor de menselijke maat.
Aandacht voor stevig beleid
1.3000 papieren agenten kunnen geen misdrijven oplossen
Rechtvaardig beleid vraagt om stevige bestraffing van de misdaad in ons
land. Dan moet daar wel voldoende geld voor beschikbaar zijn. Vorige
week bleek dat de beloofde 3000 extra agenten alleen op papier worden
toegevoegd. Zij vullen de gaten die er vallen. Graag hoor ik of er ook
uitzicht is op echte toename van aantal agenten. Dat is vooral ook van
belang om dat politie en Openbaar Ministerie gezamenlijk van mening
zijn dat zij een deel van het werk van opsporing en vervolging moeten
laten liggen. Zo is bijvoorbeeld de pakkans voor overvallen erg laag.
Welke maatregelen neemt de minister om de pakkans te vergroten?
2. Maak ook opsporing ingewikkelde zaken lonend
Wanneer politieagenten optreden, dan moet hun werk wel lonend zijn. In
de praktijk zien we dat in de cijfers alleen het aantal verdachten
geldt dat aan het Openbaar Ministerie wordt overgedragen en niet de
aard van de strafbare feiten. Een eenvoudige inbraak of fietsendiefstal
is evenveel waard als één verdachte van meervoudige moord. Zulke
prikkels zorgen ervoor dat alleen de cijfers centraal staan. Dat zorgt
er ook voor dat aan het eind van het jaar de politie de straat op wordt
gestuurd om dronken bestuurders op te sporen. Op zich erg belangrijk,
maar de weging is verkeerd. Wil de minister bevorderen dat bij de
beoordeling van het politiewerk wordt onderscheiden naar de ernst van
de feiten?
3. Geef lokaal bestuur meer zeggenschap over en verantwoordelijkheid
voor lokale politie
Welk politiestelsel er ook is, er moet wel ruimte zijn voor de lokale
betrokkenheid. Nationale politie mag niet betekenen dat kleine
gemeenten op het platteland aan het kortste eind trekken.
Gemeentebesturen moeten meer dan nu in overleg met de politie
prioriteiten in de handhaving geven op hun grondgebied aan kunnen
geven. Wil de minister dit recht van lokale zeggenschap in de wet gaan
vastleggen?
4. Verhoog niet alle verkeersboetes, maar pak vooral snelheidsmaniakken
Hoewel de bonnenquota terecht verdwijnen, zal te hard rijden nog steeds
streng aangepakt worden. Het kabinet stelt daarom voor om de
(verkeers)boetes te verhogen met 35%. Wij pleiten voor een gerichte
inzet van de verhoging, zodat de verkeersveiligheid daarmee is gediend,
en niet het spekken van de overheidskas centraal staat.
Graag zien we dat rekening gehouden gaat worden met recidive van mensen
die veel te hard rijden. Fervente snelheidsmaniakken moeten zwaarder
aangepakt worden dan mensen die zonder dat ze het door hebben net wat
te hard rijden. Is de regering bereid om bij de verhoging van boetes
vooral te letten op de zware overtredingen en of er sprake is van
herhaling? Kan er ook meer werk gemaakt worden van het terugdringen
van snelheidsbeperkingen op plaatsen waar dat gezien de veiligheid of
het wegbeeld niet nodig is?
5. Pak elke vorm van reclame en verkoop drugs via internet aan
We vroegen eerder al aandacht voor de reclame voor en de verkoop van
drugs via internet. Hier is een aanscherping nodig. Ook nu nog zijn er
namelijk sites met bestelmogelijkheden. Hoe denkt de minister
bijvoorbeeld over een site die onder de formule dat het âniet mogelijk
is of nooit mogelijk geweest is om bij ons drugs of softdrugs te
bestellen/kopenâ, wel bestelmogelijkheden heeft? Dit ondergraaft het
hele beleid. Graag streng optreden hiertegen.
6. Verbied sites met informatie over zelfdodingsmethoden.
Het is positief dat er binnenkort een uitgebreide reactie komt op de
VN-kritiek op ons euthanasiebeleid. Aandacht vraagt ook dat er tal van
bronnen voor informatie zijn die hulp geven bij zelfdoding. Wij vinden
dit een gevaarlijke ontwikkeling en bepleiten aanscherping van
wetgeving. Wat met preventie voorkomen kan worden, moeten we niet door
vrij beschikbare informatie weer onderuit laten halen.
Aandacht voor de menselijke maat
Een streng en rechtvaardig beleid mag nooit ten koste gaan van de
menselijke maat. Allereerst oog voor de slachtoffers. Maar naast een
passende bestraffing ook oog voor de terugkeer van ex-gevangenen in de
samenleving.
7. Laat (nabestaanden) slachtoffers uitspreken in de rechtszaal
De SGP vindt het belangrijk dat er aandacht is voor slachtoffers in de
rechtszaal. Intussen zijn de eerste stappen gezet. Er wordt nagedacht
over uitbreiding. Het is begrijpelijk dat het hen steekt dat zij
nauwelijks aan bod komen in de rechtszaal. Houdt de versterking van de
positie van slachtoffers uit het regeerakkoord ook in dat meer
nabestaanden het woord mogen voeren?
8. Geef nabestaanden verkeerslachtoffers één aanspreekpunt
Een strenge aanpak van hardrijders moet samengaan met aandacht voor
slachtoffers en hun nabestaanden. Nu is er voor hen geen goed
aanspreekpunt. Wil de Minister stappen zetten om te komen tot één
aanspreekpunt voor hulp aan deze groep?
9. Ex-gedetineerden verdienen extra kansen
Met een verwijzing naar het kostprijsonderzoek en een beleidskader
wordt nadere besluitvorming over de toekomst van de nazorg voor
ex-gedetineerden doorverwezen naar de toekomst. Wat doet de minister
als indexering nodig blijkt te zijn? Te vaak zien we een verwijzing
naar het plafond. Dan hebben we het nog niet eens over de noodzakelijke
uitbreiding van de nazorg. Extra budget is nodig.
10. Maak meer werk van resocialisatie gedetineerden
Veel vrijwilligers zetten zich in voor effectieve reïntegratie van
gedetineerden. Is de minister bereid â voor een stevige invoering van
het nieuwe beleidskader vrijwilligerswerk â extra budget in te zetten,
specifiek voor begeleiding naar werk? Is de regering bereid
particuliere initiatieven voor werkbegeleiding te betrekken bij zijn
plannen voor privatisering?
Het terrein van veiligheid en justitie is uitgebreid. Over veel
onderwerpen zullen we in de komende tijd aan de hand van concrete
wetsvoorstellen uitgebreid doorspreken. Twee punten wil ik nog kort
aanstippen, omdat die direct aan de begroting voor 2011 raken.
Binnenkort spreken we over de Kaderwet prostitutie. Nu vragen we al wel
aandacht voor uitstapprogrammaâs. Over een aantal maanden houdt de
financiering op, terwijl dit een noodzakelijk middel is om de
grootschalige onvrijwillige prostitutie te bestrijden. Wij bepleiten
voortzetting van de uitstapprogrammaâs. Is de minister hiertoe bereid?
Tot slot nog een onderwerp op het terrein van adoptie. Klopt het dat de
Stichting Adoptievoorzieningen alles bij elkaar te maken krijgt met een
bezuiniging van 250.000 euro? Dat is een enorme aanslag op het totale
budget? Wat zijn hiervan de gevolgen? Dit lijkt ons disproportioneel,
wij bepleiten dan ook mitigering van deze bezuiniging.