Partij voor de Dieren


Tienduizenden protestmails verstuurd aan supermarkten

Massale oproep voor stop verkoop vlees van onverdoofd ritueel geslachte dieren

24-11-2010

Amsterdam, 24 november 2010 - De e-mailactie van de Partij voor de Dieren loopt storm. Supermarkten worden via deze actie massaal opgeroepen om geen vlees te verkopen van dieren die zonder verdoving zijn geslacht. Sinds 18 november 2010 zijn in totaal meer dan 40.000 e-mails verstuurd naar 22 verschillende supermarkten. Tot nu toe hebben zeven supermarkten een reactie naar de klant gestuurd. Opmerkelijk is dat niet alle supermarkten de garantie geven dat het uitgesloten is dat er vlees van onverdoofd ritueel geslachte dieren ongeëtiketteerd tussen het gewone vlees ligt.

In reactie op de e-mails lichten Albert Heijn, JUMBO, C1000 en Deen Supermarkten toe dat het geëtiketteerde halal en/of koosjer vlees dat zij verkopen afkomstig is van dieren die bedwelmd zijn geslacht. Deze supermarkten geven echter niet de garantie dat er geen ongeëtiketteerd vlees van onverdoofd ritueel geslachte dieren tussen het reguliere vlees ligt. De PLUS, Jan Linders Supermarkten en de Lidl geven aan wel de garantie te kunnen geven dat al hun vlees dat in hun winkels ligt afkomstig is van verdoofd geslachte dieren. De Lidl is de enige supermarkt die aangeeft dat hun leveranciers in het geheel niet onverdoofd slachten, de PLUS en Jan Linders Supermarkten geven geen onderbouwing voor hun garantie. De Partij voor de Dieren adviseert de consument om de supermarkten te vragen duidelijkheid te verschaffen over de garantie die zij geven.

De Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde (KNMvD) heeft aangegeven dat een deel van het vlees van onverdoofd ritueel geslachte dieren als 'gewoon' vlees in de schappen van de supermarkt ligt. "Omdat er meer wordt geproduceerd dan nodig is, wordt een deel van het vlees van in Nederland onbedwelmd geslachte dieren geëxporteerd. Bovendien komt het vlees dat op basis van rituele eisen wordt afgekeurd in Nederland ongeëtiketteerd terecht in de reguliere consumptieketen", aldus de KNMvD. Hierdoor bestaat het risico dat consumenten vlees kopen van dieren die zonder verdoving zijn geslacht.

Zolang het toegestaan is om onverdoofd ritueel te slachten en er geen etiketteringplicht is, is het aan de supermarkten om hun klanten betrouwbare informatie te geven. Voormalig minister Verburg van Landbouw zei dit ook in antwoord op Kamervragen van de Partij voor de Dieren in december 2009. Verburg: "Ik ben van mening dat het aan de retailorganisaties is om de consumenten in te lichten over de herkomst van door hen verkochte producten, zoals dat bijvoorbeeld nu ook al gebeurt in bepaalde supermarkten die precies aangeven van welk bedrijf het vlees die week afkomstig is. Het is ook aan de sector om aan te geven of het aangeboden vlees afkomstig is van onbedwelmd geslachte dieren."

De supermarkten worden middels de e-mailactie geconfronteerd met beelden van onverdoofde rituele slacht om de ernst van de situatie aan te tonen. Deze beelden, gemaakt door de Nicolaas G. Pierson Foundation (het wetenschappelijk bureau van de Partij voor de Dieren) zijn vorige week tijdens een bijzondere procedurevergadering in de Tweede Kamer getoond en worden op YouTube massaal bekeken; sinds 17 november 2010 ruim 28.000 keer.