Partij voor de Dieren
Tienduizenden protestmails verstuurd aan supermarkten
Massale oproep voor stop verkoop vlees van onverdoofd ritueel geslachte
dieren
24-11-2010
Amsterdam, 24 november 2010 - De e-mailactie van de Partij voor de
Dieren loopt storm. Supermarkten worden via deze actie massaal
opgeroepen om geen vlees te verkopen van dieren die zonder verdoving
zijn geslacht. Sinds 18 november 2010 zijn in totaal meer dan 40.000
e-mails verstuurd naar 22 verschillende supermarkten. Tot nu toe hebben
zeven supermarkten een reactie naar de klant gestuurd. Opmerkelijk is
dat niet alle supermarkten de garantie geven dat het uitgesloten is dat
er vlees van onverdoofd ritueel geslachte dieren ongeëtiketteerd tussen
het gewone vlees ligt.
In reactie op de e-mails lichten Albert Heijn, JUMBO, C1000 en Deen
Supermarkten toe dat het geëtiketteerde halal en/of koosjer vlees dat
zij verkopen afkomstig is van dieren die bedwelmd zijn geslacht. Deze
supermarkten geven echter niet de garantie dat er geen ongeëtiketteerd
vlees van onverdoofd ritueel geslachte dieren tussen het reguliere
vlees ligt. De PLUS, Jan Linders Supermarkten en de Lidl geven aan wel
de garantie te kunnen geven dat al hun vlees dat in hun winkels ligt
afkomstig is van verdoofd geslachte dieren. De Lidl is de enige
supermarkt die aangeeft dat hun leveranciers in het geheel niet
onverdoofd slachten, de PLUS en Jan Linders Supermarkten geven geen
onderbouwing voor hun garantie. De Partij voor de Dieren adviseert de
consument om de supermarkten te vragen duidelijkheid te verschaffen
over de garantie die zij geven.
De Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde (KNMvD)
heeft aangegeven dat een deel van het vlees van onverdoofd ritueel
geslachte dieren als 'gewoon' vlees in de schappen van de supermarkt
ligt. "Omdat er meer wordt geproduceerd dan nodig is, wordt een deel
van het vlees van in Nederland onbedwelmd geslachte dieren
geëxporteerd. Bovendien komt het vlees dat op basis van rituele eisen
wordt afgekeurd in Nederland ongeëtiketteerd terecht in de reguliere
consumptieketen", aldus de KNMvD. Hierdoor bestaat het risico dat
consumenten vlees kopen van dieren die zonder verdoving zijn geslacht.
Zolang het toegestaan is om onverdoofd ritueel te slachten en er geen
etiketteringplicht is, is het aan de supermarkten om hun klanten
betrouwbare informatie te geven. Voormalig minister Verburg van
Landbouw zei dit ook in antwoord op Kamervragen van de Partij voor de
Dieren in december 2009. Verburg: "Ik ben van mening dat het aan de
retailorganisaties is om de consumenten in te lichten over de herkomst
van door hen verkochte producten, zoals dat bijvoorbeeld nu ook al
gebeurt in bepaalde supermarkten die precies aangeven van welk bedrijf
het vlees die week afkomstig is. Het is ook aan de sector om aan te
geven of het aangeboden vlees afkomstig is van onbedwelmd geslachte
dieren."
De supermarkten worden middels de e-mailactie geconfronteerd met
beelden van onverdoofde rituele slacht om de ernst van de situatie aan
te tonen. Deze beelden, gemaakt door de Nicolaas G. Pierson Foundation
(het wetenschappelijk bureau van de Partij voor de Dieren) zijn vorige
week tijdens een bijzondere procedurevergadering in de Tweede Kamer
getoond en worden op YouTube massaal bekeken; sinds 17 november 2010
ruim 28.000 keer.