Gemeente Veenendaal
Voorlichtingsavond Keurmerk Veilig Ondernemen voor het Centrum goed
bezocht
Zoân 260 ondernemers uit het centrum en hun medewerkers waren
dinsdagavond 16 november door de dichte mist naar het Ichthuscollege
gekomen. Daar kregen zij informatie over de laatste ontwikkelingen
rondom het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO) voor het centrum. Onder
andere de Wethouders Marco Verloop en Arianne Hollander waren aanwezig
om met de ondernemers te praten over de bijdrage van de programmaâs
Economie en Veiligheid aan een schoon, heel en veilig centrum. Dat zijn
voorwaarden voor het creëren van een aantrekkelijk winkelgebied waar
mensen graag naar toe gaan en waar het prettig ondernemen is.
Veiligheid
Als programmawethouder Veiligheid liet mevrouw Hollander weten dat de
gemeente investeert in veiligheid in het centrum, zodat je daar veilig
naar toe kunt gaan. Maar dat de gemeente ook toezicht houdt in de
openbare ruimte met de inzet van BOAâs, de politie, straatcoaches en
cameratoezicht. âMaar we dragen de verantwoordelijkheid alléén. Het
Keurmerk Veilig Ondernemen draagt bij aan het kunnen delen van die
verantwoordelijkheden. Het is goed om te weten waarop we moeten
focussenâ, aldus wethouder mevrouw Hollander.
Economie
Programmawethouder Verloop gaf aan hoe belangrijk het centrum is voor
het economisch draagvlak van de stad, waar een paar duizend mensen een
baan hebben en hun brood verdienen. De rol voor de gemeente begint
daarbij in de openbare ruimte die er goed bij moet liggen. Met de
aankomende reconstructie van Hoofdstraat en Markt investeert de
gemeente dus in de economie, de kansen voor ondernemers en de kwaliteit
van winkelen. âEn tijdens de verbouwing moet natuurlijk wel alles goed
bereikbaar blijvenâ, zei wethouder Verloop. Hij sloot af: âAls het ons
inderdaad gaat lukken om het centrum op deze manier Schoon Heel en
Veilig te maken en te houden, dan kan dat heel goed helpen om in 2013
Beste Binnenstad te zijnâ.
Werkgroep KVO
De werkgroep KVO waarin verschillende partijen zijn vertegenwoordigd
(zoals brandweer, politie, gemeente en ondernemers) werken samen om dit
doel te bereiken. Ook zij waren aanwezig om te laten zien hoe het met
de samenwerking gaat en inzicht te geven in ieders verantwoordelijkheid
hierin.
Informatieavond keurmerk veilig ondernemen
Een sfeerverslag over de avond vindt u hieronder.
Sfeerverslag voorlichtingsavond Keurmerk Veilig Ondernemen centrum
Veenendaal
Op dinsdagavond 16 november zijn zo'n 260 ondernemers en hun
medewerkers uit het centrum door de dichte mist naar het Ichthuscollege
gekomen. Daar was door de werkgroep Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO)
een voorlichtingsavond georganiseerd.
De wethouders Marco Verloop (Economie) en Arianne Hollander
(Veiligheid) gaven een aftrap door het doel van de avond te benoemen:
Een Schoon, Heel en Veilig centrum is belangrijk voor een aantrekkelijk
winkelgebied waar mensen graag naartoe komen en waar het prettig
ondernemen is. Dus we willen weten wat daarbij al goed gaat, maar ook
wat er nog beter kan.
Op de barkrukâ¦
Verschillende partijen hebben een rol bij het Schoon, Heel en Veilig
maken en houden van het centrum. Om duidelijk te maken wie nou wat doet
en wie waarvoor aanspreekbaar is stelde avondvoorzitter Jaap Pilon een
aantal vragen aan verschillende mensen die âvoor de klasâ op een
barkruk hadden plaatsgenomen. Zo deed Jan Dirk Bogerd van de Politie
een oproep aan iedereen om 112 niet alleen te bellen bij
levensbedreigende situaties, maar óók bij alle verdachte situaties of
gedragingen. Daardoor krijgt de politie meer âheterdaadkrachtâ.
Paul van der Weiden van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)
vertelde dat ondernemers nog heel wat zelf kunnen verbeteren als het
gaat om het voorkómen van rottigheid in en voor de winkel. Het HBD
heeft hiervoor ook verschillende cursussen zoals Voorkom een overval en
Omgaan met agressie en geweld en Herken een winkeldief.
Marco Verloop benadrukte het raakvlak tussen de kwaliteit van de
openbare ruimte â waar de gemeente een duidelijke rol heeft â en het
winkelgebied waar een paar duizend mensen hun brood verdienen en waar
tienduizenden elke week naar toe komen.Arianne Hollander voegde daar
aan toe dat het een duidelijke overheidstaak is dat die openbare ruimte
ook veilig is, maar dat Ãn en achter de winkels en de horecazaken ook
een eigen verantwoordelijkheid ligt bij ondernemers en pandeigenaren.
Peter Jochems van de Brandweer sloot op dat laatste aan en zei dat
brandveiligheid niet alleen maar iets âvan de Brandweerâ is, maar
juist âvan jezelfâ. In 2010 zijn zij 10 keer uitgerukt voor
containerbranden (die ontstaan nooit vanzelf) en de gevolgen hadden
veel erger kunnen zijn.
Jan van de Pol (Hema) gaf namens de ondernemers aan dat hij bij het
doen van aangiftes graag minder tijd kwijt zou zijn met papierwerk. En
het was hem niet altijd duidelijk met welk probleem je bij wie moet
zijn. In de zaal zaten wijkagenten, bijzonder opsporingsambtenaren
(BOAâs), straatcoaches en mensen van wijkservice. Om hier een goed
overzicht van te geven deelde de gemeente een flyer uit âWat te doen
bijâ¦â. De belangrijkste nummers daarop zijn 112 (alles wat verdacht,
heterdaad of spoedeisend is) en de Servicelijn 538.538 (bijna al het
overige, van vervuiling tot overlast, en van foutparkeren tot kapot
straatmeubilair).
Jan stelde zelf aan de zaal een interessante vraag: Kent u uw buurman
of buurvrouw? Die is vaak het meest dichtbij en samen kun je vaak al
heel wat oplossen en een vuist maken.
Sytse Tamminga (Dak van de Markt) kon vertellen dat de horeca in 2010
flink terrein had gewonnen in de aanpak van overlast door een betere
samenwerking met de politie.
Conclusie eerste deel
De voorzitter sloot het eerste deel van de avond af met de conclusie
dat Schoon Heel en Veilig alleen lukt als iedereen zijn deel doet en
met elkaar samenwerkt. Daarvoor moet iedereen wel weten wie wie is en
elkaar ook weten te vinden. In een snel rondje langs de zaal sprak
iedereen een grote bereidheid uit om meer te gaan samenwerken. Daarmee
werd een heel sterk punt van Veenendaal zichtbaar: de hechte
mentaliteit van een groot dorp. Tijdens de pauze gingen ondernemers,
winkelmedewerkers, wijkagenten, BOAâs en straatcoaches met elkaar in
gesprek. Na de pauze was het tijd voor een confronterende show: Jatten
met Jaap.
Jatten met Jaap
Nep-dief Jaap (niet de voorzitter!) had âs ochtends en âs middags in
het centrum een aantal winkels âbezochtâ en samen met Fred, van Fred
Stuij Criminaliteitspreventie, vertelde hij uitvoerig wat er die dag
wel goed was gegaan en wat niet â vanuit zijn optiek dan.
Wist u bijvoorbeeld dat er in een klein polstasje bij een drogist voor
meer dan ⬠2.000 aan waarde meegenomen kan worden? Of dat er allerlei
trucs zijn om spullen al in de winkel âwit te wassenâ en dan zogenaamd
legaal mee naar buiten te nemen zonder al te veel af te rekenen?
Maar Jaap maakte ook heel duidelijk hoe winkelpersoneel met alertheid
en aandacht voor alle klanten in staat is om het winkeldieven moeilijk
te maken. Een relativerende en tegelijk confronterende uitspraak van
Fred was wel: u kunt zich heel druk en boos maken als de politie een
winkeldief niet grijpt die door het piepende poortje heeft weten te
ontsnappen. Maar er gebeurt veel méér al in de winkel wat u niet
weet. Maakt u zich dus vooral eerst druk om wat er in de winkel
gebeurt. Al met al waren er heel veel tips, veel herkenning en kon er
ook veel gelachen worden.
Tot slot
Arianne Hollander zei bij de afsluiting dat veiligheid belangrijk is
voor een goed economisch functioneren. Dat was een mooi bruggetje naar
Marco Verloop die toevoegde: als het ons inderdaad gaat lukken om het
centrum op deze manier Schoon Heel en Veilig te maken en te houden, dan
kan dat heel goed helpen om in 2013 Beste Binnenstad te zijn. Tot slot
stelde de voorzitter aan alle aanwezigen deze vraag: u heeft vanavond
veel gezien en gehoord - is er na vanavond één ding dat u morgen
meteen anders gaat doen? En daarop gingen alle handen omhoog!
Â