Warchild


Nederlandse tieners helpen jongeren in Sierra Lone

22 november 2010 - Op zaterdag 20 november 2010, de Internationale Dag van de Rechten van het Kind, vond voor het eerst TEDxYouth plaats in het NEMO in Amsterdam. TEDxYouth is de jongerenversie van de bekende TED conferentie. Tijdens TEDxYouth werden jongeren uitgedaagd om over de toekomst na te denken en hun ideeën met elkaar en de wereld te delen. War Child wilde dit niet missen en was tijdens de conferentie op verschillende manieren aanwezig.

Jip Maatshuis presenteert op TEDxYouth zijn actie voor War Child Jip deelt zijn ideeën
Zo opende de 13-jarige Jip Maathuis, actievoerder van War Child, de conferentie met een krachtig verhaal en een inspirerende presentatie over zijn chocoladeletteractie.

Jip: "Ik vond het leuk en spannend en mijn presentatie ging heel goed. Ik had maar 8 minuten spreektijd, dus lette op de grote klok voor mij. Ik had niet eerder voor zo'n grote groep gepraat."

Bellen met Sierra Leone
's Middags gaven medewerkers van War Child een interactieve workshop aan tien Nederlandse jongeren. In de workshops was er een live verbinding met jongeren in Sierra Leone, een land waar tien jaar lang een gruwelijke oorlog woedde.

Susan (12 jaar): "Het bellen met de jongeren in Sierra Leone was eigenlijk heel spannend. Zij hadden nog nooit met een Nederlands kind gepraat en wij niet met een kind in Sierra Leone".

Op TEDxYouth: Nederlandse jongeren maken verbinding met Sierra Leone Durf te vragen!
Tijdens het telefoongesprek stelden de jongeren elkaar allerlei vragen. Gaan jullie naar school? Wat zijn jullie dromen? Wat kunnen we voor elkaar betekenen?

En er werd gesproken over een fotoproject van War Child in Sierra Leone. De kinderen in Sierra Leone hebben foto's gemaakt van onderwerpen zoals huiselijk geweld en uithuwelijken. De foto's zijn vervolgens gepresenteerd aan ouders, dorpsbewoners en beleidsmakers met als doel meer aandacht te krijgen voor kinderrechten en bescherming van kinderen. En nu willen de jongeren hun fototentoonstelling naar Nederland brengen om zo nog meer mensen te bereiken. Konden de Nederlandse jongeren daarmee helpen?

Actieplan fotoproject
Enthousiast gingen de Nederlandse jongeren aan de slag en maakten een actieplan. Voor input belden ze met Maarten, de adjunct hoofdredacteur van Kidsweek en Seven Days, én met Mark, de directeur van War Child. Na afloop van de workshop legden de jongeren hun ideeën vast op een filmpje dat naar Sierra Leone wordt gestuurd. "Want, zegt Chantal, ze moeten daar wel weten dat ze op ons kunnen rekenen. Wij gaan de tentoonstelling echt maken. Zeker weten!"

In de kerstvakantie komen de tien jongeren op het War Child kantoor in Amsterdam om hun plannen en ideeën te realiseren.