Bedrijven moeten concrete MVO-doelstellingen vastleggen
Nederlandse bedrijven moeten worden aangespoord om transparant te zijn
over hun ambities op het gebied van maatschappelijk verantwoord
ondernemen (MVO). Hiertoe zou bijvoorbeeld de Corporate Goverance Code
(Code Frijns, de opvolger van de Code Tabaksblat) moeten worden
aangescherpt zodat grote bedrijven op hun website gaan vermelden welke
gedragscode(s) zij volgen en wat hun concrete, en zo mogelijk
gekwantificeerde, MVO-ambities voor het lopende jaar en voor de langere
termijn zijn. Dat stelt Tineke Lambooy, senior researcher bij het
Center for Sustainability van de Nyenrode Business Universiteit, in
haar proefschrift "Corporate Social Responsability: Legal and
semi-legal frameworks supporting CSR. Developments 2000-2010 and case
studies" waarop zij op 23 november promoveerde aan de Universiteit
Leiden.
Volgens Lambooy draait het bij maatschappelijk verantwoord ondernemen
om waardevermeerdering in drie dimensies: People, Planet en Profit. Dat
houdt in dat deze drie elementen bij elke bedrijfsbeslissing een rol
moeten spelen.
Haar onderzoek laat zien dat het voor de overgang naar een duurzame
economie belangrijk is dat het hele bedrijfsleven MVO op structurele
wijze integreert in zijn kernactiviteiten. Daarvoor is nodig dat
bedrijven hun MVO-doelstellingen zo concreet mogelijk formuleren, zowel
voor de lange termijn alsook op jaarbasis. Volgens Lambooy pakt een
aantal bedrijven deze handschoen goed op. De overheid kan bijdragen aan
het systematiseren van MVO door bepaalde juridische en semi-juridische
kaders aan te scherpen. Dat kan bijvoorbeeld door de bepalingen over
MVO in de Corporate Goverance Code concreter te maken en door bedrijven
een gestandaardiseerde vorm aan te bieden voor hun maatschappelijke
verslaggeving, liefst gekoppeld aan het jaarverslag. Een semi-juridisch
kader betreft bijvoorbeeld de interne controleprocessen van bedrijven.
Anti-corruptieprogramma's (zowel op bedrijfsniveau als sectorniveau)
zouden eraan bijdragen dat de interne bedrijfsinformatie op dit punt
correct is. Lambooy beveelt ook aan dat bedrijven en hun adviseurs
steeds een analyse maken met betrekking tot de mensenrechtensituatie,
als een bedrijf gaat samenwerken met nieuwe (buitenlandse) partijen.
Bedrijven kunnen verder een nuttige bijdrage aan de verduurzaming van
de economie leveren door deel te nemen aan de ontwikkeling van
duurzaamheidskeurmerken. Daarnaast waarderen consumenten het zeer
indien een bedrijf duidelijke productinformatie kan verstrekken over de
productiemethoden en herkomst van een product.
In haar proefschrift presenteert Lambooy ook vijf casestudies die laten
zien hoe MVO in de praktijk werkt. Twee van die cases gaan over
conflicten op het gebied van MVO. De overige drie betreffen het
watermanagement van bedrijven, de omgang met biodiversiteitskwesties op
de kapitaalmarkt en manieren over hoe in natuur geïnvesteerd kan worden
Over het Nyenrode Center for Sustainability
Het Center for Sustainability heeft als belangrijk aandachtspunt het
verrichten van onderzoek op het gebied van de implementatie van
MVO-maatregelen. Onderzoekers van het Center helpen bedrijven en
investeerders, vaak in samenwerking met NGO's en vertegenwoordigers van
de overheid, om te komen tot een duurzame strategie en de implementatie
daarvan. Daarbinnen is speciale aandacht voor de afhankelijkheid van
bedrijven van biodiversiteit en ecosysteemdiensten.
Universiteit Nyenrode