Imperial Ventures winnaar Design Pressure Cooker Groen


EINDHOVEN, 20101124 -- Imperial Ventures B.V. uit Halsteren is afgelopen dinsdag uitgeroepen tot winnaar van de Design Pressure Cooker® (DPC) Groen. Deze DPC werd door Syntens georganiseerd en vond plaats bij het bedrijf Bruns in Bergeijk. Doel van de DPC is om ontwerpers en ondernemers op een laagdrempelige manier te stimuleren om samen te werken. Het winnende team bestond onder meer uit ondernemer Harry Keijzer van Imperial Ventures B.V. en ontwerper Paul Hendrikx van Studio Mango uit Breda.

Twaalf teams van ontwerpers en ondernemers gingen afgelopen donderdag aan de slag met een ontwerpvraag op het gebied van duurzaamheid, die de ondernemers vooraf hadden ingeleverd. Syntens heeft de vragen van deze ondernemers geanalyseerd en ze gekoppeld aan de ontwerpers. De ontwerpvragen liepen sterk uiteen. Zo heeft een team zich bezig gehouden met het ontwikkelen van duurzaam bestek. Een ander team keek naar de verbetering van panelen van koel- en vriescellen, waarmee het bedrijf energie- en kostenbesparingen zou kunnen realiseren.



Beoordeling
Een jury, bestaande uit Jan Burgmans (eigenaar/ondernemer Bruns, tevens juryvoorzitter), Gerard Blom (industrieel ontwerper) en Jan Venselaar (lector duurzame bedrijfsvoering Avans Hogescholen) beoordeelde aan het eind van de dag alle concepten. Hierbij werd niet alleen gelet op het eindresultaat, maar ook op de manier van samenwerking, de haalbaarheid en originaliteit. Uit de top drie werd door het publiek Imperial Ventures als winnaar aangewezen.

Winnend concept
Imperial Ventures uit Halsteren is nog maar een jong bedrijf, dat zich bezighoudt met het concretiseren van allerlei innovaties. Dit doen ze voornamelijk in opdracht van derden. Hun ontwikkelde product, ABulbC, staat echter op hun eigen naam. Het product bestaat uit drie tulpenbollen in een verpakking van biopolymeren. Deze is volledig afbreekbaar waarmee de bloembollen tegelijk met de verpakking de grond in kunnen. Tijdens de DPC is ontwerpstudio Mango ingeschakeld om zowel de identiteit als een logo voor het product te ontwikkelen. Tevens werd een display ontwikkeld van duurzame materialen waarin het product verkocht kan worden en werd input gegeven voor technische verbeteringen voor het eindproduct.

Effectief
Deze DPC-dag, georganiseerd door Syntens in het kader van het project MKB Design.Brabant, is door de winnaars zeer positief ervaren. "Ik heb vanuit dit project eerst een Design Café bezocht, waarna Syntens mij attendeerde op deelname aan deze DPC. We wilden vandaag vooral een slag slaan met de communicatie van het product. De designer begreep snel waar het om ging, hij legde gelijkl de focus op de knelpunten, waardoor we veel hebben bereikt", aldus Harry Keijzer van Imperial Ventures. Uniek aan dit traject is dat twee teams van studenten van de Avans Hogeschool via een webcam back-up gaven aan het team op de DPC-dag. "De pressure en de cooker van de DPC zetten je inderdaad onder druk om snel tot resultaat te komen, dat werkt heel effectief", aldus Keijzer. Ook designer Paul Hendrikx van Studio Mango is zeer te spreken over de dag. "Je kunt op zo'n dag als vandaag snel spijkers met koppen slaan. Opdrachtgevers die vaak sceptisch zijn over het inschakelen van een designer, worden zo met hun neus op de feiten gedrukt dat design echt iets toevoegt aan hun product."

Design Pressure Cooker®
Ontwerpers kijken niet alleen naar een mooi uiterlijk (wat vaak gedacht wordt), maar ook naar manieren om een product beter, goedkoper of efficiënter te maken. Elke euro die ondernemers investeren in design levert ¤ 1,20 op, zo blijkt uit recent onderzoek van de Rotterdam School of Management. In de praktijk blijken met name MKB-ondernemers echter nog te weinig gebruik te maken van design. Om de samenwerking tussen ondernemers en ontwerpers te stimuleren, heeft Syntens de Design Pressure Cooker® ontwikkeld. Een DPC is een sessie van één dag waarin beide partijen samenwerken aan een concrete ontwerpvraag. Aan het eind van de dag liggen er schetsen, tekeningen en/of prototypen voor nieuwe producten of productverbeteringen. De methodiek is door de Technische Universiteit Eindhoven onderzocht en is bewezen succesvol.

MKB Design.Brabant
MKB Design.Brabant is een gezamenlijk project van de provincie Noord-Brabant, Syntens, de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij, de Brabantse Kamers van Koophandel en Design Connection Brainport. Doel is om binnen het bedrijfsleven en met name het MKB meer bewustzijn te creëren rondom de kansen die het samenwerken met ontwerpers biedt. Omdat nog te weinig bedrijven zich van de voordelen bewust zijn zal MKB Design.Brabant binnen de actielijnen Gezond, Groen en Vrij bedrijven en ontwerpers bij elkaar brengen om aan het einde concrete resultaten op te leveren: nieuwe producten, nieuwe dienstverlening en nieuwe `experiences'. Kortom: innovaties, winst en succes voor beide partijen!
Meer informatie: www.mkbdesignbrabant.nl





Ingezonden persbericht