College bouw ziekenhuisvoorzieningen


Cbz/nr jaarverslag 2009.doc

College bouw
zorginstellingen

Postbus 3056
3502 GB Utrecht
T (030) 298 31 00
F (030) 298 32 99
E cbz@bouwcollege.nl
I www.bouwcollege.nl
Bezoekadres
Churchilllaan 11
3527 GV Utrecht

JAARVERSLAG 2009

COLLEGE BOUW ZORGINSTELLINGEN

Uitgebracht aan de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Vastgesteld door het College bouw zorginstellingen op 11 maart 2010

Jaarverslag 2009
Cbz/nr jaarverslag 2009.doc
INHOUDSOPGAVE

Voorwoord I


1. Structurele activiteiten 1


1.1 Bouwplanbeoordeling 1


2. Overige activiteiten


2.1 Zorgbouw (z)onder toezicht?

2.2 Circulaire consequenties beëindiging wettelijke taken
2.3 Kort Bestek
2.4 Brandveiligheid in de zorg


3. Bedrijfsvoering

3.1 Visie op het eigen functioneren in relatie tot het werkprogramma 3.2 Bouwcollege en bureau

Bijlagen


1. Schematische verantwoording werkzaamheden

2. Personele samenstelling Raad van Bestuur en commissies 2a. Nevenfuncties leden Raad van Bestuur

3. Personele samenstelling bureau

Jaarverslag 2009
Cbz/nr jaarverslag 2009.doc I
Voorwoord

Het College bouw zorginstellingen (Bouwcollege) heeft per 1 januari 2010 zijn wettelijke taken beëindigd en was tot die tijd nog belast met de afhandeling van de bezwaarschriften en de bouwbegeleiding (aanbestedingen, meer- en minderwerk, eindafrekeningen). De bestuurlijke activiteiten die daaraan vooraf plachten te gaan, te weten het adviseren over toelatingsaanvragen en afgeven van vergunningen, waren al eerder vervallen als gevolg van de opheffing van het bouwregime: voor de cure begin 2008 en de care begin 2009.

Toch heeft het Bouwcollege zich in 2009 - naast de bouwbegeleiding en de bezwaarschriften - ook anderszins nog met bouwplannen bezig gehouden. Op verzoek van VWS heeft het Bouwcollege namelijk alsnog advies uitgebracht over meer dan 100 toelatingsaanvragen met bouw die vóór 1 oktober 2008 bij het CIBG waren ingediend.
Ook de advisering aan de NZa over aanvragen zorginfrastructuur voor extramurale zorg is in het verslagjaar nog gecontinueerd: alle aanvragen die vóór 1 januari 2009 compleet waren ingediend (circa 270) zijn binnen drie maanden afgehandeld. Vervolgens is over nog eens ruim 150 nagekomen aanvragen advies uitgebracht.

Vanwege de beëindiging van de wettelijke taken van het Bouwcollege per 1 januari 2010 moesten eindafrekeningen vóór die datum worden ingediend. Tegen het eind van het verslagjaar zijn als gevolg daarvan in een paar weken tijd ongeveer 140 eindafrekeningen ingediend en vervolgens in korte tijd afgehandeld.

In het hoofdstuk Bedrijfsvoering vindt u onder meer een vergelijking met het werkprogramma voor 2009, alsmede een verslag van de verdere afbouw van de organisatie. Deze afbouw heeft in 2009 uiteraard het nodige werk gevergd, in het bijzonder het schonen en toegankelijk opslaan van het archief, en het uitvoeren van de afvloeiingsregelingen en arbeidsbemiddeling voor het personeel. Deze activiteiten lopen door in 2010. Het Bouwcollege functioneert thans dus in belangrijke mate als liquidatieorgaan.

Utrecht, maart 2010
mr. Tom Vroon
bestuurder College bouw zorginstellingen Jaarverslag 2009 Cbz/nr jaarverslag 2009.doc 1

1. Structurele activiteiten


1.1 Bouwplanbeoordeling

Het Bouwcollege bracht in 2009 in totaal 1119 adviezen en beschikkingen uit over individuele (bouw)aanvragen van instellingen (in 2008 waren dat er 1828).

Voor een gedetailleerd overzicht (met een vergelijking over de laatste vier jaren) zie onderstaande tabel.

Tabel 1 Vergelijkend overzicht uitgebrachte adviezen en beschikkingen 2006-2009 2006 2007 2008 2009
Advisering en besluitvorming ex WTZi

- toelatingen


- vergunningen

535

519
1297

442
191

1053

111

29
Subtotaal (a)

1054 1739 1244 140

- aanbestedingsresultaten


- eindafrekeningen
13

274
14

219

5

231
20

540
Subtotaal (b)

287 233 236 560
Totaal ex WTZi (a+b)

1341 1972 1480 700
aan NZa uitgebrachte adviezen (c)

135 241 348 419
Totaal generaal (a+b+c)

1476 2213 1828 1119

Toelatingen en vergunningen
Het Bouwcollege adviseert het ministerie van VWS over aanvragen van instellingen voor toelatingen met bouw, en na afgifte van de toelating door de minister verleent het instellingen desgevraagd een vergunning als is gebleken dat het schetsontwerp aan de prestatie-eisen voldoet. Deze activiteiten zijn, zoals bekend, op 1 januari 2008 respectievelijk 1 januari 2009 officieel vervallen met de opheffing van het bouwregime voor de cure en de care. Toch heeft het Bouwcollege - op uitdrukkelijk verzoek van VWS - in het verslagjaar alsnog advies uitgebracht over 111 toelatingsaanvragen met fysieke bouw die vóór 1 oktober 2008 bij VWS (i.c. het CIBG) waren ingediend; dit vanwege een door staatssecretaris Bussemaker gedane toezegging bij haar aankondiging om het bouwregime voor de care op te heffen. Daarnaast zijn nog 29 correcties en/of aanvullingen op eerder verleende vergunningen uitgebracht, al dan niet na een bezwaarschriftenprocedure.

Bouwbegeleiding
Bouwbegeleiding omvat alle werkzaamheden die na afgifte van de vergunning plaatsvinden. Dat wil zeggen verzoeken om ontheffing van de aanbestedingsplicht, beoordeling van de aanbestedingsresultaten, meer- en minderwerken, budget-/voortgangsbewaking en de Jaarverslag 2009 Cbz/nr jaarverslag 2009.doc 2
eindverantwoording c.q. eindafrekening. Met de beëindiging van zijn wettelijke taken per 1 januari 2010 heeft het Bouwcollege op die datum formeel ook de bouwbegeleiding beëindigd.

In 2009 zijn de aanbestedingen van 20 projecten en deelprojecten goedgekeurd. Aanbestedingsresultaten van 15 projecten waarop budgettair bouwen van toepassing is zijn ter kennisneming aan het Bouwcollege voorgelegd.
Verder zijn 10 verzoeken tot ontheffing van de voorgeschreven aanbestedingsmethodiek behandeld1 .

De eindafrekeningen van 540 projecten zijn goedgekeurd. Als gevolg van het opgebouwde 'stuwmeer' aan het eind van het verslagjaar (zie Voorwoord) is een deel daarvan verzonden in 2010. Verreweg de meeste eindafrekeningen hadden betrekking op de sector verpleging en verzorging.

Extramurale zorgverlening
In het kader van de Beleidsregel zorginfrastructuur adviseert het Bouwcollege de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) over aanvragen voor zorginfrastructuur en/of technologische voorzieningen. De NZa-beleidsregel dient ertoe de extramuralisering van de zorg te stimuleren en is gericht op vergoeding van de investeringskosten voor zowel de bouw als de technologische voorzieningen/domotica.

In 2009 zijn op verzoek nog 419 adviezen uitgebracht aan de NZa over bouwaanvragen voor zorginfrastructuur en/of technologische voorzieningen. De aanvragen hebben alle betrekking op de sector V&V.

Bezwaarschriften en klachten
In het kader van de Regeling voor de Behandeling van Bezwaarschriften zijn in 2009 in totaal 36 bezwaarschriften afgehandeld (5 meer dan in 2008).

27 bezwaarschriften zijn weer ingetrokken, in een aantal gevallen na het uitbrengen van een gewijzigde beschikking waarin (deels) aan de bezwaren tegemoet is gekomen.
2 bezwaarschriften zijn niet-ontvankelijk verklaard, omdat bezwaar was aangetekend tegen een advies respectievelijk een conceptbeschikking, niet zijnde een besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

6 bezwaarschriften zijn behandeld op een hoorzitting van de bezwaarschriftencommissie, waarna de commissie in 4 gevallen advies heeft uitgebracht aan het Bouwcollege. 2 bezwaarschriften werden vervolgens ongegrond verklaard, 1 gedeeltelijk ongegrond en gedeeltelijk niet-ontvankelijk, en 1 niet ontvankelijk. In alle gevallen was de beslissing op bezwaar (b.o.b.) van het Bouwcollege conform het advies van de bezwaarschriftencommissie. In 2 gevallen heeft de commissie geen advies uitgebracht, omdat het Bouwcollege naar aanleiding van de hoorzitting een gewijzigde beschikking heeft uitgebracht, waarna het bezwaarschrift is ingetrokken.

1 b.o.b. (bezwaar ongegrond) is uitgebracht zonder inschakeling van de bezwaarschriftencommissie.

De meeste bezwaarschriften hadden betrekking op vergunningen (30) en op de sector verpleging & verzorging (24). Inhoudelijk gezien is het meest bezwaar gemaakt tegen beslissingen over investeringskosten en grond-, huur- en sloopkosten (22). Opvallend is dat 7 maal procedureel bezwaar


1
Niet meegenomen in totaaltelling Jaarverslag 2009 Cbz/nr jaarverslag 2009.doc 3
is aangetekend, en wel tegen het niet meer afhandelen van vergunningaanvragen in verband met de beëindiging van het bouwregime.

Aan het einde van het verslagjaar waren er geen bezwaarschriften meer in behandeling.

Bij de (afdeling bestuursrechtspraak van de) Raad van State is in het verslagjaar 1 keer beroep ingesteld tegen een beslissing op bezwaar. Het betreft het bezwaar van in totaal 48 om- en inwonenden tegen de sloop van het verzorgingshuis Dekkersduin in Den Haag (om plaats te maken voor een nieuw te bouwen verpleeghuis). Het bezwaar was door het Bouwcollege - zonder hoorzitting - ongegrond verklaard. Het beroep zal in 2010 behandeld worden. Over 1 beroepszaak die al in 2008 was ingediend heeft de Raad van State in 2009 uitspraak gedaan. Het beroep werd ongegrond verklaard.

De regeling voor de afhandeling van klachten vloeit voort uit de eisen die de Awb aan bestuursorganen stelt bij het behandelen van klachten. In het verslagjaar zijn geen klachten ingediend.

Jaarverslag 2009
Cbz/nr jaarverslag 2009.doc 4

2. Overige activiteiten


2.1 Zorgbouw (z)onder toezicht?

Met de afschaffing van het bouwregime voor de zorg per 1 januari 2009 is een einde gekomen aan de structurele toetsing vooraf van nieuwbouwplannen van zorginstellingen door het Bouwcollege. Dat roept de vraag op of de bouwkwaliteit van nieuwbouw voor zorginstellingen onder het nieuwe stelsel van zorgregulering voldoende gewaarborgd is. In het in opdracht van het Bouwcollege geschreven rapport 'Zorgbouw (z)onder toezicht?' - feitelijk het laatste advies van het Bouwcollege - beantwoorden prof.mr. J.H. (Joep) Hubben en prof.mr. J.G. (Jaap) Sijmons deze vraag niet zonder meer positief.

In het nieuwe stelsel is de zorg voor de kwaliteit ondergebracht bij de gemeente en de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ).
De gemeente toetst bouwplannen vooraf (ex ante) aan het Bouwbesluit 2003. Dit besluit is volgens Hubben en Sijmons echter te algemeen om de specifieke vereisten voor zorggebouwen recht te doen. Bovendien heeft de minister aangegeven juist af te willen van het toezicht ex ante. De IGZ houdt achteraf (ex post) toezicht op grond van de Kwaliteitswet zorginstellingen. Hubben en Sijmons concluderen dat deze toetsing onvoldoende geborgd is door het ontbreken van heldere normen. Zij adviseren dit gebrek te ondervangen door de prestatie-eisen die het Bouwcollege tot 1 januari 2009 hanteerde, voorzover deze betrekking hebben op de bouwkundige kwaliteit, onder te brengen in een algemene maatregel van bestuur op basis van artikel 6 van de Kwaliteitswet zorginstellingen.

Een dergelijk Besluit zorgbouwnormen zou de IGZ tot richtlijn kunnen zijn voor aspecten als veiligheid, kwalitatieve functionaliteit, privacy en omgevingskwaliteit ('healing environment'). Aspecten die betrekking hebben op aanbodsturing en de financiering van de bouwinvesteringen mogen nadrukkelijk geen deel van het Besluit uitmaken. Op deze laatste aspecten heeft de overheid in het nieuwe stelsel immers geen invloed meer.

De auteurs hebben het rapport 'Zorgbouw (z)onder toezicht?' op 15 december 2009 tijdens een minisymposium in Den Haag aangeboden aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.


2.2 Circulaire "consequenties beëindiging wettelijke taken Bouwcollege"

Per 1 januari 2008 en 1 januari 2009 is het bouwregime voor de cure respectievelijk de care afgeschaft, en geeft het Bouwcollege geen vergunningen meer af voor bouwinitiatieven. Wel zijn de verplichtingen die voortvloeien uit eerder afgegeven vergunningen ook na de afschaffing van het bouwregime blijven gelden.
Met het oog hierop heeft het Bouwcollege op 7 oktober van het verslagjaar een circulaire met - samengevat - onderstaande inhoud uitgebracht aan de besturen van alle instellingen voor gezondheidszorg.

Afhandeling van goedkeuringsaanvragen voor meer- en minderwerk, aanbestedingen en eindafrekeningen ingediend bij het Bouwcollege vóór 31 december 2009, vindt op de gebruikelijke wijze plaats. Aanvragen ingediend na deze datum worden niet meer in behandeling genomen. Jaarverslag 2009 Cbz/nr jaarverslag 2009.doc 5
Vanwege de overgang naar het nieuwe regime beoordeelt het Bouwcollege ook eindafrekeningen die een zelfstandig, financieel onderscheiden onderdeel van een vergunning vormen. Het is dus niet meer noodzakelijk dat de vergunning geheel is uitgevoerd.

Met het beëindigen van de wettelijke taken van het Bouwcollege vervallen per 1 januari 2010 alle (eerder) door het Bouwcollege vastgestelde circulaires en verliezen de bouwmaatstaven, referentiekaders en kostennormen hun rechtskracht.

2.3 Kort Bestek

Het Bouwcollege geeft al vele jaren een nieuwsperiodiek uit: Kort Bestek, een vlugschrift met korte actualiteiten uit (de activiteiten en publicaties van) het Bouwcollege. Van Kort Bestek zijn in 2009 nog drie edities verschenen. De publicatie is met ingang van 2010 gestaakt.

2.4 Brandveiligheid in de zorg

In 2008 is het Bouwcollege op verzoek van het ministerie van VWS een project gestart om (bestuurders van) zorginstellingen alert(er) te maken op de problematiek van de brandveiligheid. Dit naar aanleiding van de fatale brand in het cellencomplex van Schiphol in 2005. Als onderdeel van het project is een zogeheten brandveiligheidsmatrix - met kostenmodule - ontwikkeld, een instrument voor de waardering en weging van (het geheel aan) brandveiligheidsmaatregelen in hun onderlinge samenhang. Deze matrix is tijdens een landelijk congres over brandveiligheid in de zorg in januari 2009 door de vicevoorzitter van het Bouwcollege gelanceerd.
Over het werken met deze brandveiligheidsmatrix zijn in het verslagjaar diverse cursussen gegeven, en in november jl. is in Utrecht een tweedaagse brandveiligheidsbeurs gehouden. Deze activiteiten zijn georganiseerd door TNO Centrum Zorg en Bouw. Zie ook www.brandveiligheidindezorg.nl.

Jaarverslag 2009
Cbz/nr jaarverslag 2009.doc 6

3. Bedrijfsvoering

3.1 Visie op het eigen functioneren in relatie tot het werkprogramma

Inleiding
Het Bouwcollege is als zelfstandig bestuursorgaan belast met de uitvoering van publieke taken. In dat kader dient het verantwoording af te leggen over de doelmatigheid van het eigen functioneren. De wijze van verantwoording is neergelegd in artikel 25 van de WTZi en in de ministeriële nota "Beheersfunctie verantwoordingsdocumenten bestuursorganen topstructuur zorgsector". De minister zendt het verslag aan beide kamers der Staten-Generaal. Deze procedure is vergelijkbaar met de wijze waarop elk departement verantwoording aflegt over het gevoerde beleid.

Op 25 april 2008 is een samenwerkingsovereenkomst tussen het Bouwcollege, het ministerie van VWS en TNO ondertekend, waarin de oprichting van het Centrum Zorg en Bouw is vastgelegd. In de overeenkomst is tevens vastgelegd dat het Bouwcollege als bestuursorgaan blijft bestaan ten behoeve van de liquidatie alsmede de afwikkeling van uit reeds verleende vergunningen voortvloeiende besluiten. Op basis van dat uitgangspunt is vervolgens een werkprogramma voor 2009 opgesteld.

Realisatie werkprogramma
In onderstaande tekst (en schematisch in bijlage 1) worden zoals gebruikelijk de in het werkprogramma opgenomen activiteiten vergeleken met de gerealiseerde productie. Een en ander is echter niet meer afgezet tegen de inzet van fte's en de daarvoor benodigde financiële middelen (zoals tot en met 2008 gebruikelijk was) omdat in het werkprogramma 2009 geen schatting meer is gemaakt van het aantal benodigde fte's en de daarmee gemoeide kosten; dit omdat er vanwege de afbouw geen zuivere relatie meer kan worden gelegd tussen de inzet van middelen en de ondernomen activiteiten.

Het Werkprogramma 2009 kent nog slechts één onderdeel, te weten bouwplanbeoordeling, onderverdeeld in bouwbegeleiding (met name eindafrekeningen), bezwaar en beroep, en advisering aan de NZa.

Vanwege de beëindiging van de wettelijke taken van het Bouwcollege per 1 januari 2010 moesten eindafrekeningen vóór die datum worden ingediend. Tegen het eind van het verslagjaar zijn als gevolg daarvan in een paar weken tijd ongeveer 140 eindafrekeningen ingediend (en vervolgens deels verzonden in 2010). Samen met de liggende 'voorraad' en de eerder in het verslagjaar al afgehandelde eindafrekeningen leverde dit een productie op van 540 beschikkingen (tegen 350 verwachte beschikkingen in het werkprogramma).

In het kader van de bezwaarschriftenprocedure zijn 36 bezwaarschriften afgehandeld, waarvan er 5 tot een beslissing op bezwaar van het Bouwcollege hebben geleid (verwachting werkprogramma: ca. 4 beslissingen op bezwaar).

Ook de advisering aan de NZa over aanvragen zorginfrastructuur voor extramurale zorg is in 2009 nog doorgelopen: alle aanvragen die vóór 1 januari compleet waren ingediend (268) zijn - hoewel in eerste instantie anders was besloten - na overleg met de NZa uiteindelijk toch afgehandeld. Vervolgens zijn ook nog eens 151 nagekomen aanvragen afgehandeld. In het werkprogramma 2009 was er nog van Jaarverslag 2009 Cbz/nr jaarverslag 2009.doc 7
uitgegaan dat deze adviestaak per 1 januari 2009 beëindigd zou worden (en was dus geen streefgetal opgenomen).
In het werkprogramma was sprake van overleg met de NZa over ondersteuning van deze organisatie bij het opstellen van een normenkader. Een verzoek om ondersteuning ten behoeve van een dergelijk referentiekader is echter uitgebleven.

Extra activiteiten
Het werkprogramma is weliswaar richtinggevend voor de werkzaamheden van het Bouwcollege, maar in de loop van het jaar kunnen zich uiteraard ook onderwerpen aandienen (bijvoorbeeld op verzoek van VWS) die bij het opstellen van het werkprogramma niet waren voorzien, de zgn. extra's. Deze leiden tot bijstelling van de planning.
Extra activiteiten zijn ondernomen in het kader van de afbouw van het Bouwcollege, waaronder begrepen het schonen en toegankelijk opslaan van het archief, het uitvoeren van de afvloeiingsregelingen voor het personeel en arbeidsbemiddeling. Deze activiteiten lopen door in 2010. (zie ook 3.2). Daarnaast heeft het Bouwcollege in oktober een circulaire uitgebracht over de consequenties van de beëindiging van de wettelijke taken van het Bouwcollege. Daarin stond onder meer dat het Bouwcollege na 1 januari 2010 geen nieuwe aanvragen voor goedkeuring van meer- of minderwerk, aanbestedingen en eindafrekeningen in behandeling zal nemen (zie 2.2). Verder heeft het Bouwcollege op verzoek van VWS alsnog advies uitgebracht over ruim 100 toelatingsaanvragen met bouw die vóór 1 oktober bij het CIBG waren ingediend (zie 1.1). Ten slotte is in december het adviesrapport "Zorgbouw (z)onder toezicht?" uitgebracht (zie 2.1)

Website
Het aantal bezoekers van de website is in het verslagjaar afgenomen van ongeveer 245.000 in 2008 tot ongeveer 178.000. De krimp van het bezoekersaantal heeft ongetwijfeld te maken met de opheffing van het bouwregime per 1 januari 2009 en de daarmee samenhangende afname van taken van het Bouwcollege.

3.2 Bouwcollege en bureau

Bestuur en onderstructuur Bouwcollege
De bestuursstructuur van het College bouw zorginstellingen heeft de besloten opzet van een Raad van Bestuurmodel (met toezicht en uitvoering in één hand). Het bestuur bestond in 2009 uit twee leden: drs. R.L.J.M. (Rob) Scheerder, voorzitter en mr. T. (Tom) Vroon, vice-voorzitter. M. (Marinus) Verweij, arts, was tot 1 januari 2009 lid, maar is per die datum teruggetreden om directeur te worden van het Centrum Zorg en Bouw.
De voorzitter heeft eind december jl. afscheid genomen wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Met ingang van 1 januari 2010 is Tom Vroon benoemd tot enige bestuurder van het Bouwcollege, belast met de afwikkeling van de lopende zaken en de liquidatie van het Bouwcollege.

De onderstructuur, waarin de veldpartijen de besluitvorming door het bestuur mee hielpen voorbereiden, bestond tot en met 2008 uit vijf commissies: vier werkcommissies voor de (bouwplanbeoordeling in de) diverse sectoren en de Commissie Bouw.
Hoewel de (meeste) benoemingen nog golden tot en met 31 december 2009, zijn de werkzaamheden in de praktijk al per 1 januari 2009 gestaakt vanwege de opheffing van het bouwregime. Op 11 februari Jaarverslag 2009 Cbz/nr jaarverslag 2009.doc 8
2009 heeft, met het symposium "Hoe verder zonder het Bouwcollege?" bij Altrecht in Zeist, een gezamenlijke afscheidsbijeenkomst plaatsgevonden van de drie werkcommissies in de care.

In bijlage 2 treft u de samenstelling van het Bouwcollege en zijn (resterende) commissies per 31 december 2009 aan.

Structuur en organisatie bureau
Het Bouwcollege is op 1 januari 2010 formeel ontheven van zijn wettelijke taken. De expertise is ondergebracht in het een jaar eerder nieuw opgerichte Centrum Zorg en Bouw, onderdeel van TNO Bouw en Ondergrond. In dat kader hebben 40 medewerkers van het Bouwcollege op 1 januari 2009 de overstap gemaakt naar het nieuwe centrum. Vanaf 2010 zorgt het Bouwcollege als bestuurlijk orgaan voor de (verdere) liquidatie.

De afdelingsstructuur van het bureau is in het verslagjaar aangepast aan de nieuwe, afgeslankte situatie. Er zijn nog slechts 3 afdelingen. Afdeling I omvat de ondersteunende secties, afdeling II de medewerkers die werkzaamheden uitvoeren die verband houden met de WTZi (waaronder de bouwbegeleiding) en in afdeling III zijn de overige medewerkers ondergebracht. De dagelijkse leiding van het bureau is in handen van mevrouw mr. L.M. Spittuler. Ultimo 2009 bestond het bureau van het Bouwcollege (inclusief 7 elders gedetacheerden) uit 37 medewerkers, overeenkomend met 32,5 fte's.
In bijlage 3 treft u de personele samenstelling van het bureau aan per 31 december 2009.

Personeelsbeleid


- Afbouw
De gefaseerde afbouw van de organisatie is neergelegd in het Afbouwplan College bouw zorginstellingen 2008-2015. In dit plan wordt ingegaan op de liquidatie van het Bouwcollege en de daaraan verbonden personele, materiële en financiële consequenties. Op het personeel is een Sociaal Beleidskader van toepassing. Dit document, dat onderdeel vormt van het Rechtspositiereglement van het Bouwcollege, voorziet in afspraken indien arbeidsplaatsen vervallen als gevolg van reorganisatie. De faciliteiten zijn gericht op ondersteuning bij het vinden van een andere baan door bijvoorbeeld begeleiding van een externe loopbaanadviseur en aanvullende opleiding en training. In het verslagjaar hebben 12 medewerkers gebruik gemaakt van externe begeleiding. Een aantal van die trajecten loopt nog. Ook zijn er nieuwe trajecten bijgekomen.

14 medewerkers van wie de functie is komen te vervallen hebben aan het begin van het verslagjaar (1 januari 2009) de status van herplaatsingskandidaat gekregen. De herplaatsingsperiode bedraagt in principe 18 maanden; het dienstverband eindigt dus uiterlijk op 1 juli 2010. Op 1 januari 2010 is een tweede - en laatste - groep van 17 medewerkers aangewezen als herplaatsingskandidaat (hun dienstverband eindigt dus uiterlijk op 1 juli 2011). Op 1 januari 2009 bestond het bureau uit 50 medewerkers (45 fte's). Daarvan hebben er in het verslagjaar 11 een baan elders gevonden, 3 zijn er met pensioen gegaan en 1 medewerker heeft gebruik gemaakt van de FPU-regeling. Met 1 medewerker is het dienstverband beëindigd zonder dat er uitzicht was op een andere baan. Per 1 januari 2010 waren er derhalve nog 34 medewerkers in dienst (30,5 fte's).
Jaarverslag 2009
Cbz/nr jaarverslag 2009.doc 9

- Ontwikkeling en opleiding
Gezien de afbouwsituatie waren de opleidings- en trainingsfaciliteiten in 2009, evenals in 2008, toegespitst op individuele ontwikkeling en/of uitbreiding van competenties met het oog op het vinden van een andere baan. Het gaat om vakopleidingen en opleidingen/coachtrajecten gericht op persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast hebben meerdere medewerkers hun taalvaardigheid Engels vergroot. Ten slotte zijn, zoals gebruikelijk, op in-company basis herhalingslessen gegeven voor EHBO (inclusief defibrillator/AED) en bedrijfshulpverlening.


- Integriteitsbeleid
In het kader van de Integriteitscode medewerkers en bestuursleden College bouw zorginstellingen heeft de adviseur integriteit het bestuur van het Bouwcollege zoals gebruikelijk vertrouwelijk gerapporteerd over zaken die bij hem zijn gepasseerd.
De adviseur is in het verslagjaar één keer geraadpleegd, waarbij na onderzoek bleek dat sprake was van een misverstand. In het verslagjaar zijn geen nevenactiviteiten gemeld, en evenmin was er sprake van meldingen van ontvangen geschenken.

Personalia


- Ambtsjubilea

2 medewerkers, de heren K. Poelstra en V.A.C. van Bergenhenegouwen hebben in het verslagjaar hun 25-jarig ambtsjubileum bereikt.

Personeelsvertegenwoordiging


- Ondernemingsraad
De Ondernemingsraad van het bureau telde ultimo 2008 nog drie leden. Door de overgang van een van hen naar TNO Centrum Zorg en Bouw bleven in 2009 twee leden over. Deze hebben, in goed overleg met de bestuurder, de zittingstermijn van de OR (2006 - 2009) afgemaakt. Aangezien het aantal medewerkers van het bureau door de afsplitsing van het Centrum Zorg en Bouw onder de voor de Wet op de ondernemingsraden cruciale grens van 50 medewerkers gezakt is, is besloten bij het aflopen van de zittingstermijn geen verkiezingen voor een nieuwe ondernemingsraad te entameren. Met instemming van de medewerkers en de bestuurder zijn de zittende OR-leden drs. T.C. Reininga en ing. J.H.M. Verhagen namens de medewerkers de gesprekspartner voor de bestuurder gebleven. Zij worden daarbij terzijde gestaan door de ambtelijk secretaris V.A.C. van Bergenhenegouwen.
In het verslagjaar zijn geen overlegvergaderingen gehouden. Wel heeft enkele malen overleg met de bestuurder plaatsgevonden, gericht op de uitvoering van de naar aanleiding van de beëindiging van de werkzaamheden van het Bouwcollege gemaakte afspraken en het sociaal beleidskader. De meeste onderwerpen zijn echter besproken in het regelmatige werkoverleg tussen bestuurder en medewerkers. De OR heeft zijn externe relaties in de loop van het verslagjaar van de beëindiging van zijn werkzaamheden op de hoogte gebracht. Het contact met de adviseur die de OR vanuit ATIM Advies & Opleidingen heeft ondersteund, de heer J. van der Sijs, is aangehouden. Deze was ook in het verslagjaar namens de OR lid van de Commissie van Beroep/Commissie Integriteit. Met hem is afgesproken dat hij ook in de komende periode deze functie zal vervullen als op de commissie een beroep mocht worden gedaan. Jaarverslag 2009
Cbz/nr jaarverslag 2009.doc 10


- Personeelsvereniging
Parallel aan de afbouw van taken van het Bouwcollege stond 2009 ook voor personeelsvereniging "De Specie" in het teken van afbouw. Vanwege de overgang per 1 januari 2009 van een groot deel van de medewerkers naar het Centrum Zorg en Bouw was in 2008 al besloten de vereniging op te heffen. De activiteiten van de vereniging zijn in 2009 beëindigd met een drukbezochte reünie - zo'n 150 bezoekers - voor alle (oud-)medewerkers op 19 september. De resterende middelen van de vereniging (¤ 1840,-) zijn vervolgens gedoneerd aan het project eco-lodge Mambo Viewpoint van oud-collega Herman Erdtsieck in Tanzania.

Jaarverslag 2009

Cbz/nr jaarverslag 2009.doc 1
BIJLAGE 1
VERANTWOORDING WERKZAAMHEDEN (vergelijking met Werkprogramma 2009)

In deze bijlage is eerst nagegaan in hoeverre de onderwerpen van het werkprogramma 2009 zijn gerealiseerd. Daarna volgt een overzicht van de onderwerpen die in 2009 extra zijn gevraagd of door actuele ontwikkelingen zijn ondernomen.

Onderwerpen Werkprogramma 2009
Gereali-
seerd
Vindplaats
jaarverslag
Verschoven
naar
Follow-up Opmerkingen
Bouwplanbeoordeling
Bouwbegeleiding
Bezwaar en beroep
Advisering NZa
ja 1.1
overgenomen
door VWS/
n.v.t.
Continue activiteiten
Overig
Referentiekader NZa t.b.v. normering nee 3.1 - Geen verzoek ontvangen

Extra activiteiten in 2009 Vindplaats
jaarverslag
Follow-up Opmerkingen
Circulaire gevolgen beëindiging wettelijke taken
Bouwcollege
2.2/3.1
Veel eindafrekeningen ontvangen
kort vóór 1 januari 2010

Advisering aan CIBG over toelatingen met bouw 1.1/3.1 111 aanvragen; op verzoek van VWS Adviesrapport "Zorgbouw (z)onder toezicht?" 2.1/3.1 Hubben/Sijmons in opdracht van Bouwcollege Schonen archief 3.1 In kader van afbouw
Jaarverslag 2009

Cbz/nr jaarverslag 2009.doc 1
BIJLAGE 2
PERSONELE SAMENSTELLING BOUWCOLLEGE EN COMMISSIES PER 31 DECEMBER 2009

COLLEGE BOUW ZORGINSTELLINGEN

drs. R.L.J.M. Scheerder, voorzitter
mr. T. Vroon, vice-voorzitter

Bezwaarschriftencommissie/Klachtencommissie

mr.dr. G.S.A. Dijkstra, voorzitter
mr.dr. K.H. Sanders, plv. voorzitter
mw. mr. L.M. Spittuler, secretaris bureau Bouwcollege

Leden

J. de Groot
drs. J. Heiner
mw. drs. S.A. de Jager
mr. E.H.H. Schelhaas

Commissie van Beroep/Commissie Integriteit

B.J. Groeneweg, voorzitter
vacature, plv. voorzitter
mw. M.E. Dam, secretaris bureau Bouwcollege

Leden

drs. A. Adriaansen
drs. J. van der Sijs

Jaarverslag 2009

Cbz/nr jaarverslag 2009.doc 1

BIJLAGE 2a
NEVENFUNCTIES LEDEN BOUWCOLLEGE PER 31 DECEMBER 2009

Overzicht van nevenfuncties die raken aan het werkgebied van het Bouwcollege

drs. R.L.J.M. Scheerder, voorzitter

Functie Organisatie


1. Lid Raad van Toezicht Zorggroep Florence Den Haag
2. Lid Raad van Commissarissen Staedion Woningbouwcorporatie Den Haag
3. Redactielid Tijdschrift Zorg en Financiering, uitgeverij Bohn, Stafleu, Van Loghum

4. Columnist Maandblad voor Bestuurders Gezondheidszorg, ZM Magazine

mr. T. Vroon, vice-voorzitter


1. Voorzitter Raad van Toezicht Stichting Cardia, 's-Gravenhage
2. Lid Raad van Commissarissen Stichting Habion, Houten
3. Lid bezwaarschriftencommissie College sanering zorginstellingen
4. Lid bezwaarschriftencommissie KNMG

5. Lector zorggericht bouwen Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN)

Jaarverslag 2009

Cbz/nr jaarverslag 2009.doc 1
BIJLAGE 3
PERSONELE SAMENSTELLING BESTUUR EN BUREAU PER 31 DECEMBER 2009

Bestuur

drs. R.L.J.M. Scheerder voorzitter
mr. T. Vroon vicevoorzitter

Bureau

mw. mr. L.M. Spittuler hoofd

Afdeling 1 (ondersteunende diensten)

Financiën
P.J.M. Schalk
mw. M.G.M. Tienhooven

Personeelszaken
mw. M.E. Dam-van der Toorn
mw. I. Verstege-Podhorszki

Voorlichting
J.M.M. Hoes
drs. T.C. Reininga

Automatisering
drs. A. Smit

Secretariaat
drs. T. Baggerman
mw. F. Boersma
D.J. van Veelen

Facilitaire zaken
A.A.G. Matthijssen

Bibliotheek en documentatie
A. Lemmens

Receptie/telefoon
mw. T.A. Donk-Wanders
mw. O.V. Ramcharan

Catering
mw. M.M. Ossendrijver-Gruters
mw. M. van Vliet-van Kuik

Jaarverslag 2009

Cbz/nr jaarverslag 2009.doc 2
Huishoudelijke dienst
mw. W.L. den Hollander
mw. H.S.G. van Marle-Banda
mw. D.T.W. de Winter-van der Linden

Afdeling II (WTZi-taken)

mr. C.J. van den Berge
drs. J.E. de Gijt
ir. C.J. Heinsius
mw. M.M. Hiltermann
E.P. Holtman
drs. W.J. van der Plaats
ing. K. Poelstra
O. Rose
drs. M.J. Rijnbout
ing. J.H.M. Verhagen

Afdeling III (gedetacheerden)

mw. E.G. Steenbergen-Baas
V.A.C. van Bergenhenegouwen
drs. A.P.M. van Gastel
mw. mr. F.W. Groen
A.P. van de Kreeke
ir. A. Mol
drs. A.R. van de Vijsel

Jaarverslag 2009

Cbz/nr jaarverslag 2009.doc 3