Ingezonden persbericht


()

Selectie Nederlands paviljoen bekend:
Joke Robaard, Johannes Schwartz, Barbara Visser, Maureen Mooren en EventArchitectuur naar de Biënnale van Venetië

Op de 54ste Biënnale van Venetië in 2011 presenteert Guus Beumer in het Nederlandse paviljoen kunstenaars Joke Robaard, Johannes Schwartz, Barbara Visser en ontwerpers Maureen Mooren en EventArchitectuur. Op zijn uitnodiging vormen zij een tijdelijk samenwerkingsverband.

Beumer heeft als uitgangspunt de Nederlandse infrastructuur voor beeldende kunst gekozen. In nauw overleg met elkaar zullen de deelnemers, gevoed door hun eigen expertise en praktijk, een gezamenlijke presentatie realiseren. Deze samenwerking moet leiden tot een specifiek tentoonstellingsmodel, waarbij de methodologie van de opera wordt benut als referentie: daarin werken verschillende disciplines (muziek, ontwerp) en functies (dramaturg, regisseur) samen aan een eindresultaat.

achtergrond
Vanaf de jaren zestig heeft Nederland met publieke middelen een unieke culturele infrastructuur gerealiseerd. Dit heeft op lokaal, regionaal, nationaal en internationaal niveau een gedifferentieerde praktijk opgeleverd: voor de productie en distributie van en reflectie op contemporaine kunst en voor de participatie van een veelzijdig publiek. De infrastructuur biedt ruimte voor de ambities van de professionele kunstenaar, de verlangens van de amateur en de behoeften van het publiek. Interessant is dat deze even unieke als publieke ruimte niet het resultaat is van een socialistisch perspectief op de rol van de kunsten, maar het gevolg van het beleid van een serie kabinetten waarin met name conventionele partijen hebben gedomineerd.

In de afgelopen drie decennia zijn regelmatig vraagtekens geplaatst bij deze fijnmazige infrastructuur, soms gevoed door de werkelijkheid van de internationale markt, soms vanuit twijfel over de noodzaak en effectiviteit. Ook op dit moment worden door het huidige kabinet vraagtekens geplaatst bij de legitimiteit van deze publieke ruimte. Dit geeft niet alleen aanleiding voor een discussie over het belang van de culturele infrastructuur, maar tevens tot een herdefinitie van het idee van een gedeelde cultuur, een herijking van de maatschappelijke positie van kunst, de invloed van de markt en de rol van verschillende publieksgroepen.

de deelnemers
Joke Robaard (1953) benut fotografie als middel om mensen bij elkaar te brengen. Ze legt onderliggende verbanden en sociale verhoudingen bloot.

Johannes Schwartz (1970) vervreemdt het fotografische beeld en richt de aandacht op datgene wat buiten beeld blijft.

Barbara Visser (1966) neemt de codering van de werkelijkheid als uitgangspunt en switcht in haar werk tussen diverse realiteiten en percepties.

Maureen Mooren (1969) is grafisch ontwerper en in haar werk stelt zij per definitie het vraagstuk van representatie aan de orde.

EventArchitectuur (Herman Verkerk en Paul Kuipers) ontwikkelt tentoonstellingsmodellen die geworteld zijn in de taal van de architectuur.

De Mondriaan Stichting is sinds 1995 verantwoordelijk voor de Nederlandse inzending op de Biënnale van Venetië, en benoemt voor iedere inzending een curator. De Biënnale vindt plaats van 4 juni tot en met 27 november 2011.