maximale veiligheid bij uitgraven
---
College kiest voor maximale veiligheid bij uitgraven Noord/Zuidlijn station
Vijzelgracht
24 november 2010
-
David Valentijn Pruijt
Het college van B&W stelt de gemeenteraad voor om de laatste zes meter
van station Vijzelgracht, net zoals bij station Ceintuurbaan, onder
verhoogde luchtdruk uit te graven. De keuze voor deze methode is een
keuze voor maximale veiligheid. De kosten hiervoor bedragen in totaal
68,3 miljoen euro. In de eindprognose van de Noord/Zuidlijn werd al
rekening gehouden met dit risico. Daardoor blijft de prognose van de
eindkosten ongewijzigd op 3,1 miljard euro staan. De beoogde start van
de exploitatie van de Noord/Zuidlijn is nog steeds oktober 2017, maar
deze planning is meer onder druk komen te staan.
Zoals bekend is de afgelopen maanden intensief onderzoek gedaan naar de
manier waarop de laatste zes meter van het station Vijzelgracht van de
Noord/Zuidlijn afgegraven moet worden. Berekeningen hadden eerder
aangetoond dat er door de grote opwaartse druk van het grondwater een
kans bestaat dat de bodem opbarst bij het uitgraven van de diepste
lagen. Een mogelijk gevolg is dan dat de omliggende panden verzakken.
Daarom was in het oorspronkelijke bestek van 2002 het uitgraven onder
luchtdruk als uitgangspunt opgenomen.
Geen concessies aan veiligheid
Na de incidenten in de Vijzelgracht is onderzocht wat nodig is om dit
station zo veilig mogelijk verder af te bouwen. Om het risico op
lekkages te verminderen is er bij de herstart van de werkzaamheden
gekozen voor het bevriezen van de kwetsbare plekken in de put. Een
groot deel van het station is inmiddels zonder incidenten uitgegraven.
Na een grondige analyse en adviezen van experts, een second opinion en
toetsing door het Project Commissariaat van Cees Veerman, bleek dat bij
de laatste meters van het station niet aan de gestelde
veiligheidsvoorwaarden kon worden voldaan. Dit heeft te maken met de
mogelijkheden om het grondwater onder het station veilig weg te kunnen
pompen. Daarom wil het college toch de diepste lagen onder verhoogde
luchtdruk uitgraven. Eric Wiebes, wethouder Noord/Zuidlijn: 'Een
veilige afbouw van de lijn is van het grootste belang. Dat dit gevolgen
heeft voor tijd en geld is helaas iets waar we niet omheen kunnen.'
Kosten
Het bedrag van 68 miljoen euro is opgebouwd uit directe bouwkosten van
15 miljoen euro, 35 miljoen euro voor tijdsgebonden kosten en 18
miljoen als risicoreservering. Deze kosten worden onttrokken aan de
reservering die daarvoor bedoeld is: de zogenaamde Kleine Kans-Groot
Gevolg risico's. Deze post is naar aanleiding van het rapport van de
Commissie Veerman aan de eindprognose toegevoegd. Het college heeft
besloten zowel de kosten als de risicoreservering, dus bij elkaar 68
miljoen euro, te dekken. De hogere kosten die verbonden zijn met het
onder verhoogde luchtdruk uitgraven hebben geen effect op de prognose
van de eindkosten. Die prognose blijft onveranderd op ruim 3,1 miljard
euro staan.
Planning
De extra tijd die het uitgraven onder luchtdruk kost is voor een
belangrijk deel opgevangen door de planning kritisch te doorlopen en te
optimaliseren. De datum oktober 2017 als start van de exploitatie geldt
nog steeds, maar is wel meer onder druk komen te staan. Concreet
betekent dit dat de haalbaarheid om in oktober 2017 met de exploitatie
van de Noord/Zuidlijn te starten is afgenomen van 85% naar 60%. Wordt
volgens de huidige planningssystematiek 85% aangehouden, dan zou deze
datum vier maanden opschuiven naar februari 2018. De Dienst
Noord/Zuidlijn ziet wel kansen om de haalbaarheid van oktober 2017 weer
te verhogen. Er is een speciale taskforce ingericht om de integrale
planning van het project kritisch tegen het licht te houden en te
optimaliseren.
Voortgang project
Een kort overzicht van de voortgang van de belangrijkste overige
werkzaamheden van het project op dit moment. De twee tunnelbuizen
tussen Damrak en Rokin zijn succesvol geboord. Tunnelboormachines
Gravin en Noortje zijn tegen station Rokin aan geparkeerd.
Totaal is door beide machines ruim 700 meter afgelegd. De
voorbereidingen voor het boren vanaf Zuid zijn in volle gang. In het
voorjaar worden de nieuwe tunnelboormachines in elkaar gezet en kunnen
zij starten met boren richting Rokin. Daarnaast is de zinksleuf onder
Amsterdam Centraal bijna uitgebaggerd, zodat de voorbereidingen voor
het invaren van het tunneldeel komend voorjaar binnenkort kunnen
starten. De overige stations zijn in een vergevorderd stadium. Station
Rokin is uitgegraven tot 26 meter diepte. Naar verwachting zal de
allerlaatste grond begin 2011 worden weggehaald. In de tussentijd wordt
de vloer in fasen gestort. De vriesinstallatie is inmiddels ontmanteld
en afgevoerd. Station Ceintuurbaan is in casco gereed. Het afmaken van
de ruwbouw wordt nu voorbereid. De stations Buikslotermeerplein, Johan
van Hasseltweg en Europaplein zijn in ruwbouw klaar.
Pb-154
Op deze pagina
Geen concessies aan veiligheid
Kosten
Planning
Voortgang project
---
Gemeente Amsterdam