Ingezonden persbericht


Den Haag, 25 november 2010

HUISVESTING POOLSE ARBEIDSMIGRANTEN DOOR WETHOUDER NORDER (PvdA) ONDOORDACHT!

Wethouder Marnix Norder (PvdA), gesteund door enkele andere fracties, is van plan 360 arbeidsmigranten te huisvesten in natuurgebied De Uithof te Den Haag. Deze plannen blijken schokkend naïef te zijn. De gemeente verzekert betrokken bewoners dat er geen sprake zal zijn van overlast, terwijl uit ervaringen uit andere gemeenten blijkt dat de overlast bij de Haagse plannen maximaal zal zijn. Verder blijkt dat de gemeente nauwelijks onder haar afspraken uit kan als er inderdaad sprake blijkt te zijn van overlast. De plannen voor huisvesting van arbeidsmigranten in De Uithof zijn dan ook schokkend ondoordacht.

Een vertegenwoordiger van Dienst Stedelijke Ontwikkeling (DSO) verzekerde dat er absoluut geen sprake zal zijn van enige overlast. Al snel bleek dat DSO geen kennis had genomen van ervaringen uit andere gemeenten met de huisvesting van arbeidsmigranten. (Bron: gesprek DSO/div. bewonerscommissies d.d. 13 oktober 2010)

Het Ministerie van VROM heeft in de studie ' MOE-landers in de wijk' ervaringen in andere gemeenten objectief beschreven. Hieruit blijkt dat overlast maximaal is als: (1) bewoners continu rouleren; (2) bewoners vooral bestaan uit mannen, die niet in gezinsverband wonen; (3) bewoners op één plek geconcentreerd en geïsoleerd gehuisvest zijn door uitzendbureaus (blz. 7, 22).

Het plan voor de huisvesting van arbeidsmigranten in de Uithof is zeer geconcentreerd en bestaat vooral uit jonge alleenstaande mannen die rouleren. De ervaring van VNG en VROM leert dat er dan ook sprake zal zijn van maximale overlast. Het is dan ook opmerkelijk dat DSO met droge ogen durft te garanderen dat er geen sprake zal zijn van enige overlast. Volgens het rapport: 'De overlast van huizen waar de bewoners continu rouleren, is echter zeer hoog. Er is veel geluidsoverlast ('s ochtends vroeg en in de weekenden, als er veel wordt gedronken), parkeeroverlast (5 à 6 auto's op de stoep voor één deur in de toch al krappe straten), overlast door verloedering (niet onderhouden tuinen, kapotte drankflessen op straat en afval dat verkeerd wordt aangeboden).' Ook blijkt uit het rapport dat bij problemen door de gemeenten wel werd geluisterd, maar dat er jarenlang geen maatregelen werden genomen en de overlast steeds meer toenam (blz. 7, 20).

Verder blijkt de gemeente Den Haag geen ervaring te hebben met de huisvesting van dergelijke hoeveelheden arbeidsmigranten. In het gesprek met bewonerscommissies erkende DSO dit gebrek aan relevante ervaring. DSO gaf aan te leunen op de ervaring van Uitzendbureau Jobcenter Haaglanden BV en ook wethouder Norder benoemde de ervaring met huisvesting van arbeidsmigranten van Jobcenter sinds 1999 in zijn brief aan de Bewonerscommissie Lozerlaanflats . (bron: brief BENW/2010.3285 d.d. 15-11-2010)

Bewonersverenigingen maken zich echter grote zorgen dat de gemeente enigszins naïef leunt op het oordeel van Jobcenter, aangezien deze een duidelijk commercieel belang heeft bij het doorgaan van het project. Zonder deze huisvesting geen 360 extra geplaatste uitzendkrachten voor Jobcenter. Verder bleek de ervaring van Jobcenter zich te beperken tot zeer kleinschalige projecten (ca. 50 personen Waddinxveen en Monster). (Bron: gesprek DSO/div. bewonerscommissies d.d. 13 oktober 2010)

Ook qua veiligheid maakt men zich zorgen. DSO zegt dat er strenge beheersregels gaan gelden en dat er overleg is geweest met de afdeling Openbare Orde en Veiligheid van de Bestuursdienst, maar navraag leert dat er 's nachts slechts 1 bewaker aanwezig is om toezicht te houden op 360 mannen. De gemeente beweert dat de lokale politie betrokken is bij de ontwikkeling van de plannen. Het blijkt echter dat Politiebureau Beresteinlaan (met 1 wijkagent) pas op de hoogte van de plannen was nadat de Bewonerscommissie Lozerlaanflats het bureau op de hoogte had gesteld! Tot op heden zijn de strenge beheersregels niet bekend. Wel wordt op de geplande informatieavond inzicht gegeven in het beheerplan. De bewonerscommissies geven echter de voorkeur aan inzage en een afschrift van het beheerplan. De verzekeringen van DSO naar de bewoners staan in schril contrast met de recente uitlatingen van wethouder Norder betreffende de overlast van arbeidsmigranten. (Bron: http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article3277335.ece/Den_Haag_ziet_problemen_met_Oost-Europeanen_groeien_.html)

Mochten er inderdaad structurele problemen zijn, dan heeft de gemeente naar eigen zeggen geen mogelijkheden om de samenwerking met Jobcenter te beëindigen. De overeenkomsten waarbij de gemeente de grond om niet geeft aan het commerciële uitzendbureau Jobcenter blijken geen waarborgen te bevatten op basis waarvan de gemeente de overeenkomsten kan ontbinden. Wethouder Norder schrijft letterlijk: "Gezien de forse investeringen door Jobcenter is er geen ontbindende voorwaarde in het contract". (bron: brief BENW/2010.3586 d.d. 15-11-2010)

Bij structurele problemen heeft de gemeente geen sanctiemogelijkheden of dreiging om de overeenkomst te ontbinden. En wat gebeurt er bijv. indien Uitzendbureau Jobcenter Haaglanden BV onverhoopt failliet gaat? De plannen zijn schokkend ondoordacht. Uit ervaringen in andere gemeenten blijkt dat de overlast maximaal zal zijn. De gemeente heeft dan geen enkele mogelijkheid om dit onzalige project te staken.

------------------
Einde persbericht.
--------------