Duits-Nederlandse Handelskamer

Reclame cultuurspecifiek toepassen

Groningen, 8 november 2010.

Om succes te hebben met reclame of op beurzen in Duitsland, moet men rekening houden met de in het land overheersende gewoontes. Teneinde hierover meer te weten te komen organiseert de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) het seminar "Beurzen & Marketing - Hoe presenteer ik mijn bedrijf in Duitsland?" op donderdag 25 november 2010 van 13.30 tot 17.30 uur in Groningen.

Door een slecht voorbereid optreden op de Duitse reclamemarkt kan het beste product uit Nederland toch floppen. Vaak snappen Nederlandse bedrijven maar niet waarom dit gebeurt. Het seminar geeft een overzicht van de culturele verschillen met betrekking tot reclame in Duitsland en legt uit waarom producten anders worden waargenomen. "Het is belangrijk deze communicatieproblemen te voorkomen om een beter resultaat op de Duitse markt te behalen", zegt Toby Keni van de beursvertegenwoordiging bij de DNHK en docente van het seminar.

Ook op beurzen wordt duidelijk dat deze verschillen een aanzienlijke invloed op het zakendoen met het buurland kunnen hebben. "Door een goede eerste indruk met uw marketing- en beursactiviteiten kunt u uw kansen op de Duitse markt vergroten en optimaliseren", zo Keni. Een `beurstraining' tijdens het seminar helpt de ondernemers op beurzen goed voorbereid aan de slag te gaan en de belangrijke `klik' met de bezoekers te creëren.

Het seminar is geschikt voor directie en medewerkers van marketingafdelingen, die in contact staan met de Duitse markt. Omdat een gedeelte van het seminar in het Duits wordt gepresenteerd, is het van belang dat de deelnemers over enige basiskennis van het Duits beschikken. Het maximale aantal deelnemers is 20 personen. Partners van dit seminar zijn het reclamebureau M28, het trainingsbureau Bibo Trainingen en de Kamer van Koophandel Noord-Nederland.

De deelnamekosten bedragen 199,- euro (excl. BTW). Leden van de Nederlands-Duitse Handelskamer krijgen 20 procent korting.

Contact: Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK), Marlies Komorowski, tel. 070 3114 156, e-mail m.komorowski@dnhk.org.