âRegeldruk Barometer Bredaâ 2010
Lichte verbetering dienstverlening aan ondernemers
Uit de resultaten van de Regeldruk Barometer 2010 blijkt dat de
beleving van regeldruk bij ondernemers in Breda iets is verbeterd ten
opzichte van 2007.
De barometer is een initiatief van Gemeente Breda, Avans Hogeschool en
BZW Breda . Het doel is om de ervaringen van ondernemers met regeldruk
te meten.
Ondernemers zijn positief over de informatieverstrekking, de
deskundigheid en behulpzaamheid van ambtenaren. Zij zijn minder
tevreden over zaken als afhandelingsnelheid, flexibiliteit,
bereikbaarheid ambtenaren en bereidheid tot meedenken. Een van de
speerpunten in het coalitieakkoord is juist om de dienstverlening te
verbeteren en regels te verminderen. De gemeente gaat deze
verbetertrajecten opstarten.
Voor de tweede en laatste editie van de Regeldruk Barometer Breda
hebben studenten van Avans Hogeschool, Academie voor Algemeen en
Financieel Management, ongeveer 200 ondernemers uit het midden- en
kleinbedrijf geïnterviewd.
Uit de resultaten blijkt, dat de regeldruk door drie van de tien
ondernemers als acceptabel wordt ervaren.
Tussen de 30 en 36% van de bedrijven vindt de regeldruk (veel) te hoog.
In 2007 was vooral bij kleine bedrijven de regeldruk te hoog. Nu is dit
juist bij de grotere bedrijven het geval. Tussen de 12 en 18% heeft
vaak of erg vaak last van tegenstrijdige regels.
Uit de resultaten blijkt dat de inspanningen nauwelijks hebben geleid
tot een verandering van de beleving van regels en de gemeentelijke
dienstverlening. De inspanningen hebben zich onder andere gericht op
het afschaffen of vereenvoudigen en omzetten in algemene regels van 32
vergunningen en de invoering van de omgevingsvergunning,
Er zijn door de ondernemers verschillende suggesties gedaan om de
dienstverlening te verbeteren zoals een vast aanspreekpunt, een
verbetering van de website en voortzetting van de deregulering.
Het college heeft in het coalitieakkoord verschillende ambities
uitgesproken die hierbij aansluiten.
De gemeente betrekt de resultaten en suggesties bij de reeds in gang
gezette activiteiten ter verbetering van de door de ondernemers
aangevoerde knelpunten. Deze activiteiten hebben betrekking op een zo
breed mogelijke invulling van de frontoffice richting de klant,
waaronder ondernemers. Ook de website van de Gemeente Breda wordt
vernieuwd en gebruiksvriendelijker gemaakt. Ondernemen wordt een apart
onderdeel op deze website. Het opstellen van een actieplan voor verdere
deregulering is ook één van de speerpunten van het college.
Breda, 25 november 2010
Gemeente Breda