Gemeente Breda

âRegeldruk Barometer Bredaâ 2010

Lichte verbetering dienstverlening aan ondernemers

Uit de resultaten van de Regeldruk Barometer 2010 blijkt dat de beleving van regeldruk bij ondernemers in Breda iets is verbeterd ten opzichte van 2007.

De barometer is een initiatief van Gemeente Breda, Avans Hogeschool en BZW Breda . Het doel is om de ervaringen van ondernemers met regeldruk te meten.

Ondernemers zijn positief over de informatieverstrekking, de deskundigheid en behulpzaamheid van ambtenaren. Zij zijn minder tevreden over zaken als afhandelingsnelheid, flexibiliteit, bereikbaarheid ambtenaren en bereidheid tot meedenken. Een van de speerpunten in het coalitieakkoord is juist om de dienstverlening te verbeteren en regels te verminderen. De gemeente gaat deze verbetertrajecten opstarten.

Voor de tweede en laatste editie van de Regeldruk Barometer Breda hebben studenten van Avans Hogeschool, Academie voor Algemeen en Financieel Management, ongeveer 200 ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf geïnterviewd.
Uit de resultaten blijkt, dat de regeldruk door drie van de tien ondernemers als acceptabel wordt ervaren.
Tussen de 30 en 36% van de bedrijven vindt de regeldruk (veel) te hoog. In 2007 was vooral bij kleine bedrijven de regeldruk te hoog. Nu is dit juist bij de grotere bedrijven het geval. Tussen de 12 en 18% heeft vaak of erg vaak last van tegenstrijdige regels.

Uit de resultaten blijkt dat de inspanningen nauwelijks hebben geleid tot een verandering van de beleving van regels en de gemeentelijke dienstverlening. De inspanningen hebben zich onder andere gericht op het afschaffen of vereenvoudigen en omzetten in algemene regels van 32 vergunningen en de invoering van de omgevingsvergunning,

Er zijn door de ondernemers verschillende suggesties gedaan om de dienstverlening te verbeteren zoals een vast aanspreekpunt, een verbetering van de website en voortzetting van de deregulering. Het college heeft in het coalitieakkoord verschillende ambities uitgesproken die hierbij aansluiten.

De gemeente betrekt de resultaten en suggesties bij de reeds in gang gezette activiteiten ter verbetering van de door de ondernemers aangevoerde knelpunten. Deze activiteiten hebben betrekking op een zo breed mogelijke invulling van de frontoffice richting de klant, waaronder ondernemers. Ook de website van de Gemeente Breda wordt vernieuwd en gebruiksvriendelijker gemaakt. Ondernemen wordt een apart onderdeel op deze website. Het opstellen van een actieplan voor verdere deregulering is ook één van de speerpunten van het college.

Breda, 25 november 2010