NMBS

NMBS: winterplan 2010 staat op punt

25/11/2010

Nu de eerste winterprik voor de deur staat, staat NMBS paraat met diverse maatregelen om een vlot treinverkeer mogelijk te maken. Het winterplan 2010 staat op punt en kan onmiddellijk toegepast worden.

Naar jaarlijkse gewoonte neemt NMBS bij de aankondiging van winterweer diverse maatregelen om het treinverkeer zo vlot mogelijk te laten verlopen. Het winterse klimaat heeft namelijk niet alleen een invloed op het wegverkeer, maar ook op het vervoer per spoor.

NMBS heeft alvast haar winterplan 2010 klaar. Dagelijks worden de weersvoorspellingen opgevolgd en in functie van de vooruitzichten (mist, sneeuw, ijzel, evolutie van de temperatuur, ) wordt beslist het winterplan te activeren. Hierna een overzicht van de voornaamste maatregelen:

* Tijdens de nacht en weekends worden voertuigen in dienst gehouden om een vlotte start van de treinrit te garanderen. Tractiematerieel blijft onder spanning zodat de verwarming in dienst kan blijven (op 5°C).

* In de werkplaatsen worden extra herstelploegen (deels op vrijwillige basis) ingeschakeld om tussen te komen voor de herstelling van defect materieel.

* Specifieke winteronderhoudswerken, zoals extra nazicht van verwarming, koppelingen, batterijen, koelvloeistof, ruitensproeiers, luchtdrogers, ...

* Voor de treinrit ventilatie van de tractie-uitrusting tegen condensatievorming bij dooi.

* Voorverwarmen van treinen vanaf temperatuur * IJs- en sneeuwvrij houden van wissels in werkplaatsbundels.
* Ritvaardig houden van het rollend materieel bij ijsvorming onder de trein.

Daarnaast zal NMBS ook een proefproject uitvoeren met aangepaste stroomafnemers op de lijnen die het meest last hebben van rijm op de bovenleiding. Ook wordt het aspect extreme weersomstandigheden al in de opleiding van treinbestuurders behandeld. Bijvoorbeeld hoe een treinbestuurder zijn rijgedrag moet aanpassen. Bij de aankoop van nieuw materieel vraagt NMBS ook aan de constructeur om proeven uit te voeren die de betrouwbaarheid van het materieel bij extreme koude moeten aantonen. Bovendien is er ook een nauwgezettere opvolging van de eerste treinen bij vertrek, om de treinbestuurders snel en efficiënt te kunnen helpen in geval van problemen.

Op www.nmbs.tv/videos/anti-koude_maatregelen wordt dit winterplan nog eens toegelicht.