Algemene Onderwijsbond

25-11-2010

Fusiescholen desnoods uit elkaar trekken

De Algemene Onderwijsbond (AOb) wil de onpersoonlijkheid in het onderwijs tegengaan. De bond kan zich dan ook vinden in het Onderwijsraad-voorstel om op grote scholen meer mogelijkheden te scheppen om per locatie vestigingsplannen te schrijven. De grootste onderwijsbond wil echter verder gaan en het ook mogelijk maken om uit een samenwerkingsverband te stappen. Door fusiescholen te ontvlechten keert de menselijke maat terug, en dat is goed voor personeel en scholieren of studenten.

In het advies `Verzelfstandiging van het onderwijs II', dat de Onderwijsraad heeft aangeboden aan de Tweede Kamer, wordt een scherper debat bepleit over het functioneren van de grote onderwijsinstellingen die zijn ontstaan na de fusiegolf van de jaren negentig. De klas of de collegezaal -het primair proces- moeten weer meer centraal staan.

Hoewel de AOb zeker niet elke fusie een mislukking vindt, is de bond blij met de aanbevelingen van de Onderwijsraad. En wil de bond daar ook nog de mogelijkheid tot opting out, defuseren, aan toevoegen. `Personeel en scholieren of studenten moeten zich thuis voelen in een instelling,' vindt AOb-voorzitter Walter Dresscher. `De personeelskamer is op dat soort instellingen vaak vervangen door anonieme koffiecorners. Docenten, ondersteuners en scholieren kennen elkaar niet meer. Met alle gevolgen van dien. Want wie praat nu er over de kwaliteit van het onderwijs met collega's die hij niet kent?'

vakbonden niet negeren
Opmerkelijk is wel dat de Onderwijsraad de minister aanraadt om met de werkgevers in overleg te treden over vervolgstappen en de vakbonden negeert. `Dat moet een vergissing zijn,' meent Dresscher. `Juist docenten en ondersteunend personeel hebben last gehad van de schaalvergroting. In veel gevallen vonden ze werkenderwijs oplossingen. Het lijkt me dus vanzelfsprekend dat de bonden bij zulke gesprekken aanschuiven.'

meer contact met leerlingen en studenten
De Onderwijsraad concentreerde zich bij de totstandkoming van het advies het minst op het hoger onderwijs. Toch kan het geen kwaad lessen te trekken uit het hbo. Hoewel het onderwijs aan een flink aantal grote instellingen in orde is, resulteerden schoolfusies elders in onhanteerbaar en onpersoonlijk onderwijs. Dresscher: `Doorgeslagen schaalvergroting in het onderwijs moet er niet toe leiden dat goede docenten niet meer weten aan wie ze zich moeten verantwoorden en waarover. Ook wil onderwijspersoneel meer contact met de leerlingen en studenten, anders wordt het moeilijk werken.'