Vilans


Sint Gerlachus

Winnaar Prijs voor Het Goede Gesprek 2010: 'Managers Table' van Sint Gerlachus

Op dinsdag 23 november reikte de heer Baneke (VWS) namens Vilans' project Het Goede Gesprek de Prijs voor Het Goede Gesprek 2010 uit aan Sint Gerlachus. Sint Gerlachus, van de Mosae Zorggroep Maastricht, heeft met het initiatief de Managers Table het beste idee voor meer blijvend dialoog in de zorg. Dat vond de meerderheid van de ruim honderd aanwezigen uit de ouderenzorg. Sint Gerlachus ging naar huis met de prijs: een beeld en een workshop naar keuze van `Het Goede Gesprek' voor meer dialoog in de zorg.

Meer dialoog in de ouderenzorg

Vilans, Sting en Actiz zijn samenwerkingspartners in het project 'Het Goede Gesprek'. LOC-Zeggenschap ondersteunt dit project actief. Zowel de Dag van Het Goede Gesprek als de Prijs voor het Goede Gesprek maken deel uit van het gezamenlijke project voor meer dialoog in de ouderenzorg. De afgelopen maanden riep Vilans medewerkers in de ouderenzorg op om hun idee voor meer dialoog toe te sturen. Uit alle inzendingen nomineerde de jury drie initiatieven. De genomineerden presenteerden hun initiatieven afgelopen dinsdag tijdens de Dag van het Goede Gesprek. Vervolgens maakten de aanwezigen hun favoriet bekend.

Verschillende goede voorbeelden

In de uitvoering van het project 'Het Goede Gesprek' bij verschillende verpleeg- en verzorgingshuizen in ons land, signaleerde Vilans verschillende goede voorbeelden om de dialoog in de zorg te stimuleren. Het uitloven van de `Prijs voor Het Goede Gesprek 2010' leverde extra aandacht op voor ideeën voor meer dialoog in de zorg. Daarnaast heeft Vilans met dit initiatief diverse goede voorbeelden voor meer dialoog in de zorg kunnen ontsluiten. Op onze website maken we deze goede voorbeelden toegankelijk voor een breed publiek.

Managers Table

Het initiatief `Managers Table' werd ingezonden door Frank Amory, locatiemanager van woonzorgcentrum Sint Gerlachus. Om de dialoog in zijn organisatie te simuleren vindt er wekelijks een diner plaats met een teamleider of de locatiemanager en een groep cliënten. Tijdens het diner - aan een extra mooi gedekte tafel - gaan zij met elkaar in gesprek over dagelijkse onderwerpen in de zorginstelling. Zij delen wat goed gaat en wat verbetering behoeft. Zo wordt de kwaliteit van dienstverlening en wederzijds begrip versterkt. Op de Dag van Het Goede Gesprek presenteerde Amory zijn initiatief. Hij werd hierbij ondersteund door twee bewoners. Een verzorgende vertelde haar ervaringen. Allen waren zeer te spreken over op de werkwijze van 'Managers Table'. Korte lijnen en direct in gesprek zijn met elkaar. Allen ervaren hierdoor goed contact binnen het huis. Bewoners en medewerkers voelen zich beter gehoord en begrepen. De winnaars waren apetrots op de behaalde prijs.

Jury-oordeel

De jury bestaande uit medewerkers van Vilans, Sting en LOC-Zeggenschap nomineerde drie mogelijke prijswinnaars. In het juryrapport wordt Amory's initiatief beoordeeld als:`heerlijk eenvoudig, goed voort te zetten. Samen eten, samen een goed gesprek hebben en elkaar beter leren kennen, leidt uiteraard tot een betere zorg.' Een ander sterk punt is volgens de jury dat het management, in het bijzonder teamleiders, aan tafel zitten en zich verdiepen in wat cliënten bezig houdt. Zo krijgen zij inzicht in hoe cliënten zich voelen, wat zij vinden van het huis en hoe zij de bejegening en dienstverlening van de medewerkers ervaren. Daarnaast draagt het bij aan de zichtbaarheid van medewerkers in de organisatie. Teamleiders maken het verschil bij meer dialoog in zorg. Zij kunnen feedback van cliënten gebruiken in de begeleiding en aansturen van hun medewerkers. Dit komt duidelijk naar voren in het project `Het Goede Gesprek', waarbij het stimuleren van dialoog in de zorg centraal staat.

Aandachtspunt

Naast alle lof benoemde de vakjury ook een aandachtspunt. Geef bij de `Managers Table' aan dat naast teamleiders en locatiemanagers ook andere medewerkers welkom zijn. Zodat je tot een tafel komt met cliënten, medewerkers en management, zonder andere ondersteunende taken. `Gewoon' aan tafel met elkaar praten over allerlei onderwerpen, kan wonderen verrichten. Dat is een uitstekende, simpele werkwijze om verzorgenden in gesprek te laten zijn met cliënten op gelijkwaardige wijze. Sint Gerlachus beloofde dit in de toekomst zeker doen.

Mede namens de partners in het project `Het Goede Gesprek' Sting, LOC-Zeggenschap en Actiz feliciteert Vilans de medewerkers van Sint Gerlachus met dit mooie initiatief en de Prijs voor Het Goede Gesprek 2010.