Politiebond ACP

25 november 2010

Sociale media: bewustwording door informatie & educatie

Twitter, Hyves en Facebook, een kleine greep uit de sociale media die niet meer weg zijn te denken uit de samenleving en de politieorganisatie. Bloggende korpschefs, Twitterende buurtregisseurs en collega's met een account op Hyves of Facebook. Sociale netwerken die kansen bieden, maar er ook om vragen je hoofd erbij te houden. Sociale media in een werkomgeving behoort een doel te dienen.

Sociale media in een werkomgeving behoort een doel te dienen.

Als politievakbond is de ACP ervan overtuigd dat sociale media een bijdrage leveren aan de dialoog met de burger en daardoor aan beter politiewerk. Daarnaast helpen sociale media om het imago van het vak en de organisatie te verbeteren. Wel is het tijd dat het onderwerp (daar waar dat nog niet is gebeurd) op de regionale agenda van de zeggenschap en medezeggenschap komt te staan. Sociale media is een business issue en daarmee is het tijd voor een gesprek over de (on)gewenste effecten van het gebruik ervan in en buiten het werk.

Doel dienen
Het gebruik van sociale media in een werkomgeving behoort een doel te dienen. Eerste vraag is dan ook wat het gebruik ervan de organisatie moet opleveren? Daarnaast staat het middel niet op zichzelf en moeten alle gebruikte middelen elkaar ondersteunen. Een tweet (bericht via Twitter) dat een overval door een bewakingscamera is vastgelegd, heeft niet zo veel zin als het filmpje niet via een link direct is te bekijken. Gebruikt de organisatie de mogelijkheden van social media om informatie van binnen naar buiten te verspreiden, zoals in het voorbeeld van de overval, of wil men ook van buiten naar binnen werken? Zo is de politie op verschillende websites onderwerp van discussie. Wil de regio daar iets mee? Gaat ze deel nemen aan dat sociale netwerk om de nuance in de discussie te brengen, het juiste verhaal te vertellen, of reageert ze (bewust) niet? Die keuze kun je alleen maken als je hebt nagedacht over de inzet van sociale media. Medezeggenschappers hebben daarbij als taak om bestuurders vragen te stellen over het gebruik van sociale media als middel in het totale communicatieplan.

Bewustwording
Net als bij het eerste gebruik van e-mail en internet ontstaan er op de werkvloer vragen. Wat kan wel en wat kan niet? De ideeën hierover liggen soms mijlenver uit elkaar. Conflicten liggen op de loer. Sommige organisaties schieten in de `modus': een protocol opstellen, verbieden of het probleem negeren. De ACP denkt dat bewustwording door informatie en educatie een betere weg is om op een goede manier met sociale media om te gaan. Simpel gezegd, het gesprek moet op gang worden gebracht. De ACP gaat er van uit dat medewerkers niet de bedoeling hebben om hun eigen belangen en de belangen van de politieorganisatie te schaden. Het gebeurt meestal door onwetendheid, onbedachtzaamheid of onoplettendheid. Gelukkig nog niet binnen de politie, maar er zijn al diverse werknemers ontslagen omdat hun goedbedoelde tweet bij de werkgever in het verkeerde keelgat schoot. Die werkgevers vonden dat hun organisatie ernstige imago schade had opgelopen.

Notitie te downloadenOm medezeggenschappers te ondersteunen heeft de ACP een notitie gemaakt die gebruikt kan worden om het onderwerp via een initiatiefvoorstel op de agenda van het overleg met de korpsleiding te krijgen. Deze notitie is onderaan de pagina te downloaden.
---

Bestanden:
Notitie_Social_Media_-_kansen_grenzen_en_het_gesprek.pdf