Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie
Persberichten
Patient ontbreekt in aanpak medische fouten
25 november 2010
Het aantal medische fouten is in de afgelopen vier jaar niet gedaald,
blijkt uit onderzoek van EMGO-NIVEL. De Nederlandse Patiënten
Consumenten Federatie (NPCF) is geschokt. De federatie vraagt zich af
of ziekenhuizen, artsen en verpleegkundigen er genoeg aan doen om
medische fouten in de ziekenhuizen te voorkomen. De NPCF wil dat er in
de aanpak meer aandacht komt voor het verbeteren van de communicatie
met patiënten. Verder wil de NPCF betrokken worden bij de verdere
ontwikkeling van veiligheidsprogramma's.
Communicatie
Ziekenhuizen, specialisten en verpleegkundigen doen heel veel om de
veiligheid van zorg te verbeteren. De verbeteringen gaan echter te
langzaam. Het onderzoek bevestigt de noodzaak om die inspanningen
verder op te schroeven. Marjolein de Booys, manager kwaliteit: "Je kunt
je afvragen of wel wordt ingezet op de juiste middelen. Checklists
invullen en protocollen ontwikkelen is mogelijk niet genoeg. De
behandeling van patiënten wordt steeds ingewikkelder. Steeds meer
zorgverleners zijn betrokken bij de behandeling van een patiënt. Dat
vraagt om goede onderlinge samenwerking en duidelijke communicatie met
de patiënt en diens naaste." Het onderzoek concludeert dat op het
gebied van samenwerking nog veel te verbeteren valt. Ook patiënten zien
slechte samenwerking tussen zorgverleners en gebrekkige communicatie
met patiënten als belangrijkste oorzaken van medische fouten. Dit
blijkt uit een NPCF-meldactie waar 3000 mensen aan deelnamen. De NPCF
is van mening dat hier nog veel winst te halen is.
Betrokken
Daarom wil de NPCF betrokken worden bij de verdere ontwikkeling van
veiligheidsprogramma's. Het is noodzakelijk dat verbetering van de
communicatie met patiënten een rol gaat spelen in de aanpak van
medische fouten. Marjolein de Booys,: "Patiënten zijn niet
verantwoordelijk voor de veiligheid van hun eigen behandeling, maar ze
kunnen vaak wel voorkomen dat het mis gaat. Uit onze meldactie bleek
dat 85% van de incidenten volgens de patiënten voorkomen had kunnen
worden als de zorgverleners beter naar de patiënt hadden geluisterd en
de signalen serieus hadden genomen.
Stijging
De NPCF vindt de resultaten van het EMGO-NIVEL onderzoek schokkend.
Vergeleken met 2004 liepen patiënten in ziekenhuizen in 2008 een
grotere kans op onbedoelde schade. Vooral patiënten die een operatie
moesten ondergaan liepen een groter risico op vermijdbare, dus onnodige
schade. In 2008 zijn meer patiënten overleden (1960) als gevolg van
vermijdbare fouten dan in 2004 (1735). Het aantal mensen dat schade
heeft geleden is zelfs toegenomen van 30.000 naar ruim 38.000. De NPCF
spreekt over het topje van de ijsberg. De Booys,: "In dit onderzoek
zijn eigenlijk alleen de fouten geteld die in de dossiers terug te
vinden zijn. Uit onze meldactie patientveiligheid blijkt dat veel
patiënten door hun alerte optreden fouten hebben kunnen voorkomen. Deze
bijna-missers staan niet in de dossiers en zijn niet meegenomen met het
onderzoek."
Vertrouwen
Een kwart van de deelnemers aan de meldactie van de NPCF is er niet van
overtuigd dat een ziekenhuis er alles aan doet om de zorg veilig te
maken. Dat moet echt veranderen. Het is van groot belang dat mensen
zich veilig voelen in een ziekenhuis. De NPCF hoopt dat dit EMGO-NIVEL
onderzoek duidelijk maakt dat met de grootst mogelijk spoed gewerkt
moet worden aan het nog veiliger maken van de zorg.