Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie


Persberichten

Patient ontbreekt in aanpak medische fouten

25 november 2010

Het aantal medische fouten is in de afgelopen vier jaar niet gedaald, blijkt uit onderzoek van EMGO-NIVEL. De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) is geschokt. De federatie vraagt zich af of ziekenhuizen, artsen en verpleegkundigen er genoeg aan doen om medische fouten in de ziekenhuizen te voorkomen. De NPCF wil dat er in de aanpak meer aandacht komt voor het verbeteren van de communicatie met patiënten. Verder wil de NPCF betrokken worden bij de verdere ontwikkeling van veiligheidsprogramma's.

Communicatie

Ziekenhuizen, specialisten en verpleegkundigen doen heel veel om de veiligheid van zorg te verbeteren. De verbeteringen gaan echter te langzaam. Het onderzoek bevestigt de noodzaak om die inspanningen verder op te schroeven. Marjolein de Booys, manager kwaliteit: "Je kunt je afvragen of wel wordt ingezet op de juiste middelen. Checklists invullen en protocollen ontwikkelen is mogelijk niet genoeg. De behandeling van patiënten wordt steeds ingewikkelder. Steeds meer zorgverleners zijn betrokken bij de behandeling van een patiënt. Dat vraagt om goede onderlinge samenwerking en duidelijke communicatie met de patiënt en diens naaste." Het onderzoek concludeert dat op het gebied van samenwerking nog veel te verbeteren valt. Ook patiënten zien slechte samenwerking tussen zorgverleners en gebrekkige communicatie met patiënten als belangrijkste oorzaken van medische fouten. Dit blijkt uit een NPCF-meldactie waar 3000 mensen aan deelnamen. De NPCF is van mening dat hier nog veel winst te halen is.

Betrokken

Daarom wil de NPCF betrokken worden bij de verdere ontwikkeling van veiligheidsprogramma's. Het is noodzakelijk dat verbetering van de communicatie met patiënten een rol gaat spelen in de aanpak van medische fouten. Marjolein de Booys,: "Patiënten zijn niet verantwoordelijk voor de veiligheid van hun eigen behandeling, maar ze kunnen vaak wel voorkomen dat het mis gaat. Uit onze meldactie bleek dat 85% van de incidenten volgens de patiënten voorkomen had kunnen worden als de zorgverleners beter naar de patiënt hadden geluisterd en de signalen serieus hadden genomen.

Stijging

De NPCF vindt de resultaten van het EMGO-NIVEL onderzoek schokkend. Vergeleken met 2004 liepen patiënten in ziekenhuizen in 2008 een grotere kans op onbedoelde schade. Vooral patiënten die een operatie moesten ondergaan liepen een groter risico op vermijdbare, dus onnodige schade. In 2008 zijn meer patiënten overleden (1960) als gevolg van vermijdbare fouten dan in 2004 (1735). Het aantal mensen dat schade heeft geleden is zelfs toegenomen van 30.000 naar ruim 38.000. De NPCF spreekt over het topje van de ijsberg. De Booys,: "In dit onderzoek zijn eigenlijk alleen de fouten geteld die in de dossiers terug te vinden zijn. Uit onze meldactie patientveiligheid blijkt dat veel patiënten door hun alerte optreden fouten hebben kunnen voorkomen. Deze bijna-missers staan niet in de dossiers en zijn niet meegenomen met het onderzoek."

Vertrouwen

Een kwart van de deelnemers aan de meldactie van de NPCF is er niet van overtuigd dat een ziekenhuis er alles aan doet om de zorg veilig te maken. Dat moet echt veranderen. Het is van groot belang dat mensen zich veilig voelen in een ziekenhuis. De NPCF hoopt dat dit EMGO-NIVEL onderzoek duidelijk maakt dat met de grootst mogelijk spoed gewerkt moet worden aan het nog veiliger maken van de zorg.