Ingezonden persbericht


ING verovert koppositie in onderzoek naar inboedelverzekeringen

Centraal Beheer onttroond in online onderzoek van WUA!

Respondenten die zich online oriënteren naar een inboedelverzekering, wijzen ING aan als de beste website om die bij af te sluiten. Dat blijkt uit de Web Performance Scan die WUA! in november uitvoerde. Na twee keer achter Centraal Beheer en FBTO te zijn geëindigd, haalt ING de concurrentie in deze derde meting in. Tijdens het onderzoek gaven de respondenten in totaal 195 individuele beoordelingen over 42 verschillende websites.

De onderzoeksresultaten
ING wordt net als zes maanden eerder door 42,5% van de respondenten gevonden. In mei waren er nog vier websites die vaker werden gevonden, maar ditmaal is het genoeg voor de eerste plaats op het thema Vindbaarheid. De website scoort vervolgens goed op de thema's Eerste Indruk en Informatiewaarde. Na afloop van de online oriëntatie geeft 12,5% van de respondenten aan de verzekeringen het liefst bij ING te willen afsluiten. Centraal Beheer wordt na twee overwinningen terugverwezen naar de tweede plaats. Het verlies lijkt vooral als oorzaak te hebben dat twee keer zo weinig respondenten de website weten te vinden als tijdens de vorige meting. Omdat de website het wel goed doet op thema's als Web Imago en Vertrouwen, krijgt Centraal Beheer uiteindelijk 7,5% van de totale voorkeur. FBTO wordt voorafgaand aan het onderzoek door de meeste respondenten genoemd als aanbieder van inboedelverzekeringen. De website wordt na die van ING het meest bezocht en presteert het best op het thema Vormgeving. 10% van de respondenten zou op basis van de oriëntatie een verzekering bij FBTO afsluiten.

Web Performance Scan
WUA! nodigde voor het onderzoek veertig respondenten uit, tussen de 21 en 46 jaar oud, in het bezit van een eigen huis en ervaren met het online oriënteren naar producten en diensten. Ze kregen de opdracht online op zoek te gaan naar een inboedelverzekering voor hun eigen huis. Verdere criteria als premie en dekkingsvoorwaarden waren aan de respondenten zelf om te bepalen. Over gevonden websites werden aan de hand van uitgebreide vragenlijsten tussen de 69 en 107 beoordelingen gegeven. Aan het eind van de twee uur durende zoektocht wezen de respondenten hun favoriete website aan. Vervolgens is met een deel van de respondenten een groepsdiscussie gevoerd voor aanvullend kwalitatief inzicht. Aan de hand van alle verzamelde data berekende WUA! vervolgens de verschillende Web Performance Scores.

Over WUA!
WUA! is marktleider in Nederland op het gebied van online concurrentieanalyse en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. Met de Web Performance Scan heeft WUA! een uniek product op de markt gezet, dat regulier usability onderzoek overstijgt. De combinatie van kwalitatief en kwantitatief online onderzoek helpt organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Met de resultaten kunnen deze organisaties hun website verbeteren en de conversie verhogen. Door het gebruikersonderzoek periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane investeringen in de online strategie effect hebben op de prestaties van websites.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: november 2010
Case: 'U gaat op het internet op zoek naar een inboedelverzekering voor uw eigen woning.' Aantal respondenten: 40
Selectiecriteria: Nederlands Algemeen Publiek, in bezit van eigen huis Leeftijd: tussen de 21 en 46 jaar oud Verdeling geslacht: 45% man, 55% vrouw

Plaats onderzoek: Amsterdam Herkomst respondenten: Amsterdam en omstreken
Opleiding: MBO+
Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet Duur DVD panel discussie: 2 keer 1 uur
Opdrachtgever: onafhankelijk door WUA!
Pagina's rapportage: 250+
Volgende meting: mei 2011

Noot voor de redactie (