Witteveen en Bos

Railinfra Solutions ondersteunt Amsterdamse WALTZ bij OV SAAL

(25-11-2010)

Op 17 september 2010 is het contract Zuidtak West voor het spoorproject OV SAAL ondertekend. Hiervoor is een alliantieovereenkomst gesloten tussen ProRail en de Combinatie Nieuwe Meer Sporen (CNMS), een bouwcombinatie van Van Hattum en Blankevoort en VolkerRail. Om nadruk te leggen op integratie heeft de samenwerkingsvorm een eigen naam gekregen: Amsterdamse WALTZ (Westelijk Alliantie Team Zuidtak).

In opdracht van CNMS voert Railinfra Solutions in samenwerking met ProRail ontwerpwerkzaamheden uit. Het contract bestaat uit de volgende onderdelen: het ontwerp, de voorbereiding/conditionering, de realisatie van de bovenbouw (o.a. geleidingssysteem spoor, energievoorziening, treinbeveiligingssystemen) en de onderbouw (draagsysteem en viaducten). Railinfra Solutions, waar Witteveen+Bos deel van uitmaakt, is vanaf de start van de tenderfase in januari 2010 betrokken bij het project als ontwerpende partij samen met van Hattum en Blankevoort en VolkerRail. Na de succesvolle tender wordt het ontwerp doorgezet in deze Alliantie tot en met het definitief ontwerp in 2011. Daarna start de realisatie met de uitvoeringsontwerpen.

De alliantievorm voor de samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer biedt voor alle partijen kansen. Door intensieve samenwerking en kennisdeling is het mogelijk om het project binnen budget en binnen de afgesproken tijd te realiseren, rekening houdend met alle kwaliteits- en veiligheidseisen en met zo weinig mogelijk hinder voor de omgeving. Daarnaast worden de risico's in een gezamenlijk fonds beheerd.

De start van de realisatie is gepland in de tweede helft van 2011 en de oplevering in 2016.

OV SAAL

OV SAAL staat voor spooruitbreiding Openbaar Vervoer Schiphol, Amsterdam, Almere, Lelystad. Dit project wordt gerealiseerd om de toename van het treinverkeer als gevolg van de groei van Almere en openstelling van de Hanzelijn (eind 2012) te kunnen opvangen. Voor de zuidtak van OV SAAL (Hoofddorp-Diemen) is in mei 2010 een Tracébesluit vastgesteld.

De zuidtak van OV SAAL is onderverdeeld in een westelijk en oostelijk deel. OV SAAL Zuidtak West bevat de spooruitbreiding vanaf Riekerpolder aansluiting tot aan het station Amsterdam Zuid WTC. Het oostelijk contract bevat de spooruitbreiding tussen Amsterdam Zuid WTC en Duivendrecht.