Ingezonden persbericht


Vitens kiest Dimension Data voor vernieuwing en onderhoud telefonieplatform Optimale communicatie in gecentraliseerde omgeving voor continue watervoorziening en goede klantenservice

Barneveld, 25 november 2010 - Dimension Data heeft het telefonieplatform van drinkwaterbedrijf Vitens vernieuwd. Ook verzorgt Dimension Data het onderhoud en de support van de nieuwe, gecentraliseerde Avaya IP-telefonieomgeving op basis van een 24x7 supportcontract. Vitens heeft daarnaast het onderhoud van het Avaya-klantcontactcenter bij Dimension Data ondergebracht. Dit contactcenter verwerkt met ongeveer tweehonderd callcenter-agents dagelijks ruim drieduizend inkomende gesprekken.

Door fusies en samenvoegingen in de afgelopen jaren was er binnen Vitens een sterke diversiteit in telefonieomgevingen. Op de vijf Vitens-kantoren in het land waren verschillende systemen en technologieën in gebruik. Dimension Data en Vitens ontwikkelden samen een plan om de bestaande systemen te vervangen door een nieuw, gecentraliseerd telefonieplatform op basis van full IP. Zo profiteert Vitens van schaal- en kostenvoordelen en vergroot het de interne en externe bereikbaarheid van medewerkers. Dimension Data ontwierp de omgeving en implementeerde de oplossing op de diverse locaties. Vanwege de essentiële rol van communicatie bij Vitens is de nieuwe telefonieomgeving deels redundant uitgevoerd.

De nieuwe IP-telefonieomgeving ondersteunt flexwerken. Zo kunnen Vitens-medewerkers zich op elke vestiging aanmelden op een telefoon en zijn dan via hun eigen nummer bereikbaar. Ook kunnen ze gebruikmaken van een pool van telefonisten die plaatsonafhankelijk werken en in staat zijn het werk van andere locaties over te nemen in geval van drukte of ziekte. Dit ondersteunt het interne Vitens 2.0-programma dat onder meer gericht is op Het Nieuwe Werken.

"We profiteren nu van sterk vereenvoudigd beheer en we zien in de centrale omgeving alles wat er gebeurt", zegt Arno van Dam, telefoniebeheerder bij Vitens. "We weten vaak eerder dan een gebruiker zelf of er een storing is of dat de prestaties van het telefoniesysteem teruglopen. We kunnen dan meteen actie ondernemen."

"We zochten een integrator met een sterke projectorganisatie en -aanpak", zegt Johan Valk, extern telecomadviseur van Vitens. "Dimension Data heeft dat meer dan waargemaakt. Ze werken volgens een duidelijke, op standaarden en 'best practices' gebaseerde projectmanagementmethodologie en bieden duidelijk een toegevoegde waarde."

Jan Willem Dees, Managing Director van Dimension Data: "Wij zijn erg verheugd dat we aan een organisatie als Vitens toegevoegde waarde kunnen bieden met onze oplossingen en dienstverlening. Schoon drinkwater is iets dat Nederlanders vaak voor lief nemen, maar zo vanzelfsprekend is dat in veel andere landen niet. Nu leveren wij hier op onze manier ook een kleine bijdrage aan."

Over Vitens
Vitens is het grootste drinkwaterbedrijf van Nederland. Het bedrijf levert topkwaliteit drinkwater aan 5,4 miljoen mensen en bedrijven in de provincies Flevoland, Friesland, Gelderland, Utrecht en Overijssel, en in gemeenten in Drenthe en Noord-Holland. Met circa 1.700 medewerkers, honderd productiebedrijven en een leidingnet van 47.500 kilometer wordt jaarlijks 350 miljoen m3 water geleverd. De jaaromzet bedraagt ongeveer 450 miljoen euro. De aandelen van Vitens zijn voor honderd procent in handen van lokale en regionale overheden.

Over Dimension Data
Dimension Data plc. (LSE: DDT) is een gespecialiseerde leverancier van IT-diensten en -oplossingen waarmee klanten hun IT-infrastructuur kunnen ontwikkelen, bouwen, ondersteunen en beheren. Het bedrijf combineert expertise in technologieën voor netwerken, Unified Communications, beveiliging, datacenters, storage, Microsoft en contactcenters met vaardigheden op het gebied van consultancy, integratie en managed services. Hiermee biedt Dimension Data klanten op maat gemaakte oplossingen.