Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Eindhoven, 25 november 2010

Aanhoudende oproep van sparende consument wordt beantwoord

Spaarbanken breken met onduidelijkheid

Steeds meer spaarbanken kiezen ervoor hun spaaraanbod te versimpelen en het oude dakpansysteem vaarwel te zeggen. Lange tijd was het gebruikelijk voor banken om steeds nieuwe spaarproducten in de markt zetten en klanten te lokken met hoge rentes, terwijl de rente op bestaande spaarrekeningen stilzwijgend werd verlaagd. ASN Bank begon in oktober al met het aanpassen van haar spaaraanbod en ging terug van vijf spaarrekeningen naar één rekening, genaamd Ideaalsparen. SNS Bank, waarvan ASN Bank een dochter is, kondigde rond dezelfde tijd aan dat ze het aantal spaarproducten ging terugbrengen. SNS Bank gaat van zeventig spaarrekeningen terug naar zes á zeven spaarrekeningen. ABN AMRO kondigde vervolgens eind oktober aan dat ze terugging van twintig spaarrekeningen naar drie basisvormen voor haar spaarassortiment.

"Dit bewijst voor de spaarconsumenten dat de aanhouder wint", zegt Amanda Bulthuis van Spaarrente.nl. Ten tijde van de kredietcrisis werd door consumentenorganisaties al fikse kritiek geuit op de banken, omdat het grote aanbod aan producten te ondoorzichtig zou zijn. Ook de Autoriteit Financiële Markt liet zich destijds kritisch uit over het dakpansysteem dat de banken hanteerden. Door steeds nieuwe producten in de markt te zetten en daar de aandacht op te vestigen, kon de spaarrente op de 'oude' spaarproducten stilzwijgend worden verlaagd. Omdat de oude producten ook niet meer actief werden aangeboden werden deze rentes niet meer gepubliceerd op de websites van de banken. De oplettende klant kon de verlaagde spaarrente nog wel terugvinden onderaan de maandelijkse afschriften tussen de kleine lettertjes.

Dit najaar hebben de spaarbanken dus eindelijk besloten gehoor te geven aan de roep om meer duidelijkheid. Naast het versimpelen van het spaaraanbod geven de banken ook aan hun klanten actief op de hoogte te gaan houden van de actuele rente op hun spaarrekening. ABN AMRO gaat klanten die daar prijs op stellen rentemails sturen. SNS Bank gaat zelfs nog een stapje verder. "Wij gaan klanten niet alleen maar melden wat de huidige rente is, maar we gaan ze ook een brief sturen als we zien dat een andere spaarrekening van SNS voor hen voordeliger is", zegt woordvoerder Roland Kroes. Als een klant een spaartegoed heeft dat bijvoorbeeld boven een bedrag uitkomt waarmee hij op één van onze andere spaarproducten van ons meer rente kan ontvangen, zullen we deze klant een brief sturen. Als hij wil, kan hij dan overstappen. De klant is natuurlijk tot niets verplicht."

Ook Rob Keulemans, woordvoerder van LeasePLan Bank ziet een toenemende trend bij spaarbanken om klanten meer duidelijkheid te bieden waar het gaat om de spaarrente. "De kracht van LeasePlan bank is dat wij een duidelijke renteopbouw hebben. Wij hanteren de 1-maands Euriborrente met een vaste opslag. Iedere maand sturen wij onze klanten een e-mail met daarin het nieuwe rentetarief." Dat andere banken nu ook meer duidelijkheid gaan geven over hun spaarrente, juicht Keulemans toe. "Zij geven echter alleen nog de rente aan, maar hoe die rente precies tot stand komt is nog steeds onduidelijk. Dat is een groot verschil met wat wij doen. In onze maandelijkse rente-update geven wij namelijk ook meteen het Euribor-tarief aan waarop wij ons gebaseerd hebben. Zo kunnen klanten de renteopbouw zelf narekenen. Dat kan bij de andere banken nog niet."

"Ondanks dat banken klanten nu actief op de hoogte gaan houden, loont het voor de spaarder om periodiek de eigen spaarrekeningen tegen het licht te houden en te vergelijken met wat andere aanbieders te bieden hebben", zegt Bulthuis. "De banken lichten de spaarder immers wel in over hun eigen spaarrentes, maar het kan best zijn dat de concurrent een hogere spaarrente biedt."

Noot voor de redactie,