16% van de kin deren krijgen vijf of meer cadeautjes van de Sint

25/11/2010 14:25

FUN BELGIUM NV

Sinterklaas blijft het meest geliefde feest van de kinderen", kopten de media vorige week nog. Vertaalt zich dat ook in de cadeautjes en de bedragen die daarvoor worden uitgetrokken? Vrijetijdsketen Fun nam de proef op de som en organiseerde een online enquête onder zijn klanten. De zowat 2.500 antwoorden schetsen een representatief beeld waaruit blijkt dat de prijs wel belangrijk is maar niet alleenzaligmakend. "42% van de respondenten geven aan dat ze de prijzen wel vergelijken, maar dat die niet van doorslaggevend belang zijn", zegt Bart Coeman, voorzitter van Fun. "90% van de kinderen kiezen zelf wat de Sint brengt. Vandaar ook dat steeds meer mensen meer dan één keer naar de winkel gaan voor de Sintaankopen."

Vaste waarden

Begin november pakte consultancybureau Deloitte uit met de resultaten van zijn jaarlijkse Europese consumentenstudie rond de eindejaarsaankopen. De Europese consumenten zouden volgens Deloitte gemiddeld 2,5 % minder uitgeven aan specifieke eindejaarsaankopen dan vorig jaar. En die zouden 590 euro uit het gezinsbudget happen voor geschenken en feestmaaltijden, ontspanning buitenshuis en vrijetijdsactiviteiten. Vrijetijdsketen Fun, die constateerde dat de Sinterklaasaankopen vroeger op gang kwamen dan vorig jaar en dat de consument gretig cadeaus blijft kopen, nam de proef op de som en organiseerde een online-enquête waarop 2.500 antwoorden binnenkwamen. "Dit aantal respondenten is toch wel representatief", zegt Bart Coeman, voorzitter van Fun. "En uit hun antwoorden blijkt dat de consument voor de Sintcadeaus allerminst de vinger op de knip houdt. Producten als Beyblades en Lego gaan bijzonder vlot over de toonbank. De consumenten houden het eindejaarsbudget misschien wel goed in het oog, maar de aankoop van Sintcadeaus lijdt daar niet onder. We merken wel een duidelijke keuze voor vaste waarden en voor de producten met een bewezen prijs-kwaliteitsverhouding. Dat betekent haast automatisch dat er een grotere terughoudendheid is tegenover producten die nog niet zo vertrouwd in de oren klinken en hun weg nog moeten maken."

De kinderen zijn de baas

Anno 2010 zijn het nog slechts in 2% van de gevallen de ouders die beslissen wat de Sint voor de kinderen meebrengt. Anders bepalen de kinderen volledig (90%) of grotendeels (8%) de keuze. "En het is toch opvallend dat een kwart van de respondenten aangeeft dat de kinderen nu meer hun zeg mogen doen dan vorig jaar", stipt Bart Coeman daarbij nog aan. Nog opvallend: 83% van de respondenten geeft aan dat de kroost meer dan één cadeautje krijgt van de Sint. Voor 16% gaat het zelfs om vijf cadeautjes of meer. 64% van de respondenten geven per kind tussen de 25 en de 100 euro uit voor de Sintcadeaus, 9% zelfs meer dan 150 euro. 10% gaat ook meer dan één keer naar de winkel om Sintcadeaus te kopen. "Alle cijfers uit onze enquête spreken in ieder geval tegen dat de consument beknibbelt op de uitgaven voor de Sinterklaascadeaus", zegt Bart Coeman nog. "Dat is ook niet onlogisch als je ziet dat de kinderen overduidelijk de marsrichting bepalen en dat zij in 67% van de gevallen geen rekening (moeten) houden met de prijzen."

Over FUN

Fun is één van de grootste spelers in de vrijetijdsmarkt in België. Fun brengt vernieuwing in het segment van de vrijetijdsbesteding voor kinderen, jongeren én volwassenen met een ruim assortiment speelgoed, babyartikelen, multimedia, tuinmeubelen en zomerartikelen, school en seizoensproducten waaronder Halloween en Kerstdecoratie. In de Fun winkels zijn de herkenbare shop-in-the-shop concepten terug te vinden: Disney Plaza, PlopsaShop, Standaard Bookshop en Mexx-shop. Fun werd opgericht door de familie Coeman en groeide via een snelle expansie en een partnership met de beursgenoteerde investeringsgroep Mitiska uit tot één van de grootste winkelketens in de markt van de vrijetijdsbesteding. Fun heeft momenteel 32 vestigingen en plant elk jaar 2 tot 3 bijkomende winkels te openen. De winkels hebben een gemiddelde oppervlakte van 2.000m². Fun stelt meer dan 400 mensen tewerk. Fun realiseert een jaaromzet van 85 miljoen euro.

Fun, daar begint de pret.