Ingezonden persbericht


PERSINFORMATIE

Voorstel bonden achterhaald, sectoren roepen op tot innovatie

Woerden, 25 november 2010

De gezamenlijke ICT- en consumentenelektronica-industrie en importeurs van blanco informatiedragers zien geen heil in het voorstel van de Consumentenbond en de vakbonden (NtB en FNV Kiem) om het thuiskopiestelsel uit te breiden. "Dit voorstel leidt ertoe dat de consument een veelvoud aan heffingen moet opbrengen ten opzichte van de huidige situatie", aldus Leon Rijnbeek, voorzitter STOBI.

In strijd met Europese regelgeving en internationale verdragen

Het opleggen van een thuiskopieheffing om illegaal downloaden te compenseren is in strijd met Europese regelgeving. Omdat de Nederlandse rechtbank weigerde daar vorige week uitspraak over te doen, deed de gezamenlijke industrie haar oproep aan de Nederlandse wetgever om een duidelijke keuze te maken voor het afschaffen van het thuiskopiestelsel. Ook het vrijstellen van illegaal uploaden (door consumenten) is in strijd met Europese en internationale regels. Consumentenbond en vakbonden geven dit ook zelf toe.

Deur wagenwijd open voor stapeling van heffingen

Zowel de Werkgroep Gerkens als het kabinet heeft duidelijk aangegeven dat het huidige thuiskopiestelsel ten dode is opgeschreven. Zij pleiten ervoor dat de entertainmentindustrie haar verantwoordelijkheid neemt in het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen. Het voorstel om de heffing op blanco informatiedragers af te schaffen en op MP3-spelers in te voeren, betekent het huidige stelsel juist handhaven. Dit haalt de prikkel weg om te innoveren. Hiermee staat de deur wagenwijd open voor heffingen op allerlei andere hardware. Daar komt op termijn feitelijk een internetheffing alleen nog maar bovenop.

Verkeerde interpretatie conclusies Gerkens

In tegenstelling tot hetgeen de bonden beweren, stelde de Werkgroep Gerkens in 2009 niet voor om de huidige thuiskopieregeling binnen drie jaar te vervangen door een downloadverbod. Wel concludeerde Gerkens dat het huidige thuiskopiestelsel niet meer van deze tijd is en vervangen moet worden door nieuwe businessmodellen. Hierbij gaf zij aan dat de ontwikkeling van deze nieuwe businessmodellen op termijn ondersteund zouden kunnen worden door een verbod op illegaal downloaden, waarbij de consument buiten schot blijft. Een dergelijk verbod zou zich enkel en alleen moeten richten op de professionele industrie die de illegale voorzieningen ondersteunt en daar geld aan verdient. Uitdrukkelijke voorwaarde voor een dergelijk verbod zou dan wel moeten zijn dat een betaalbaar, legaal alternatief voldoende aanwezig is.

Niet innovatief en niet toekomstgericht

Volgens het voorstel dat nu is gepresenteerd moeten consumenten die geen (illegale) muziek downloaden daar toch voor betalen met heffingen op producten. Artiesten moeten geld verdienen, daar is iedereen het over eens. Het kan echter niet zo zijn dat iedereen - ook de niet-gebruiker - moet meebetalen. De digitale werkelijkheid van vandaag biedt genoeg alternatieven om directe afrekening tussen gebruiker en artiest mogelijk te maken. Anders dan de Consumentenbond en vakbonden beweren is rechtstreeks afrekenen conform de Europese Richtlijn Auteursrecht.

Huidige systeem is onuitvoerbaar

Het voorstel dat er nu ligt, leidt tot een (onbeperkte) uitbreiding van een systeem dat nu al in z'n voegen kraakt. De huidige heffingen worden vaak niet volledig geïnd en ook niet transparant verdeeld. Afwezigheid van Europese afstemming betekent ook dat in sommige landen wel en in andere landen geen heffingen zijn. Dat zorgt voor illegale productstromen, soms in handen van criminele netwerken. Ook mijden technologische bedrijven Europa steeds vaker met productlanceringen vanwege de veelvoud aan heffingen op producten die in elk land weer anders is.

Consumentenbond verliest belang consument uit het oog

Met het voorstel om heffingen te leggen op producten maakt de Consumentenbond een plotselinge draai in z'n standpunt. In het verleden heeft de Bond altijd scherp geageerd tegen heffingen. Dat de Bond nu een systeem ondersteunt dat consumenten dubbel, teveel en onterecht laat betalen, valt niet uit te leggen. De heffing op internetverbindingen is hierbij nog wel de grootste klap in het gezicht van de goedwillende consument. Het voorstel lijkt vooral ten goede te komen aan alle Buma/Stemra-achtige partijen in Nederland. Consumenten gaan miljoenen meer betalen zonder dat daar iets tegenover staat.

Keer op keer proberen partijen die hun omzetten zien dalen hun inkomsten te compenseren door een heffing op internet te leggen. "Het internet is niet de bron van alle ellende, het is een kans voor alle partijen om op nieuwe manieren geld te verdienen en contacten te leggen tussen consument en artiest. Daar moet geen private belasting over worden geheven om achterhaalde systemen in stand te houden", aldus Dirk van Roode, manager Public Affairs ICT~Office.

Over STOBI
STOBI vertegenwoordigt de producenten, importeurs en distributeurs van blanco informatiedragers in Nederland. De deelnemers van STOBI vertegenwoordigen gezamenlijk meer dan 90% van de Nederlandse markt.

Over FIAR CE
Vereniging FIAR CE vertegenwoordigt de fabrikanten, importeurs en agenten van audio en visuele media in Nederland.

Over ICT~Office
ICT~Office is de branchevereniging van de IT-, Telecom-, Internet- en Officebedrijven in Nederland. Zij behartigt de belangen van de aangesloten organisaties richting politiek en overheid. Met een achterban die ¤ 30 miljard omzet en meer dan 250.000 medewerkers telt, is ICT~Office dé belangenbehartiger van de Nederlandse ICT- en Officesector. Zie www.ictoffice.nl

Noot aan de redactie (