TNS NIPO

TNS NIPO publicaties

26 november 2010

Iets minder vakanties en bestedingen in 2010
Pas op middellange termijn weer groei van de vakantiemarkt

Ruim 81 procent van de Nederlanders is in 2010 een of meerdere keren op vakantie geweest. In totaal werden er ruim 36 miljoen vakanties ondernomen: 0,5% minder dan in 2009. De totale bestedingen aan vakanties daalden eveneens met een 0,5%. In totaal gaven Nederlanders in 2010 zo'n 15 miljard euro uit aan vakanties. Dit blijkt uit de jaarresultaten van het ContinuVakantieOnderzoek (CVO). Voor de komende jaren verwacht NBTC-NIPO Research een verdere stabilisatie van de vakantiemarkt. Pas vanaf 2015, als de economie naar verwachting weer aantrekt, ontstaat meer perspectief voor groei.

Minder verblijven op vaste standplaatsen
Na de plus van vorig jaar is het aantal binnenlandse vakanties in 2010 met zo'n 250.000 vakanties gedaald (-1%). Deze daling kan verklaard worden uit een lager aantal vakanties op zogenaamde vaste standplaatsen (verblijven in tweede woningen, stacaravans e.d.). Het aantal toeristische vakanties in eigen land steeg wel licht (+1%). Met name het aantal hotelvakanties ontwikkelde zich positief (+6%), wat mede verklaard kan worden uit de vele consumentengerichte aanbiedingen. De Noordzeebadplaatsen en de Veluwe waren evenals voorgaande jaren de populairste vakantieregio's in eigen land.

Licht herstel voor Middellandse zeegebied
Het aantal buitenlandse vakanties stabiliseerde op zo'n 18,4 miljoen vakanties. Net als vorig jaar voert Duitsland de top tien van buitenlandse vakantiebestemmingen aan. Zon 3,2 miljoen vakanties werden bij onze oosterburen doorgebracht, wat een daling betekende van 8% ten opzichte van 2009. Frankrijk, dat op de tweede plaats staat, zag het aantal vakanties licht stijgen (+1%) naar 2,9 miljoen vakanties. Voor België, de nummer drie, bleef het aantal vakanties stabiel op zo'n 2 miljoen.

Na de forse daling van vorig jaar liet het Middellandse Zeegebied weer wat herstel zien (+4%). Met name bestemmingen als Turkije en Egypte lieten flinke groeicijfers zien. Het aantal vakanties in Spanje en Griekenland bleef min of meer gelijk. Het aantal verre reizen groeide na de dip van vorig jaar weer flink (+10%), waarbij de Verenigde Staten met ruim 400.000 vakanties het meest populair was.

Bestedingen licht gedaald
In totaal hebben Nederlanders in 2010 ongeveer 15 miljard euro aan vakanties uitgegeven, waarvan zon 12,2 miljard in het buitenland en 2,8 miljard in eigen land. Ten opzichte van 2009 zijn de totale vakantiebestedingen licht gedaald (-0,5%). Deze daling komt met name doordat de gemiddelde besteding tijdens een buitenlandse vakantie, licht is gedaald. De binnenlandse vakantiebestedingen stabiliseerden doordat de daling in het aantal vakanties werd gecompenseerd door een iets hogere besteding per vakantie.

Komende jaren stabilisatie van vakantiemarkt
NBTC-NIPO Research verwacht dat de vakantiemarkt de komende jaren (tot en met 2015) door de matige economische omstandigheden slechts zeer beperkt zal kunnen groeien. In de `Toekomstvisie Nederlandse vakantiemarkt 2020' wordt uitgegaan van een groei van 0,5% per jaar. Voor de periode na 2015, als de economie naar verwachting weer zal aantrekken ontstaat meer perspectief voor groei. Vakantietypes die de komende jaren het meest zullen groeien zijn stedenreizen en korte hotelvakanties. Voor kampeer- en wintersportvakanties wordt een verdere daling verwacht.

---


1 | Top 10 buitenlandse bestemmingen (1 oktober 2009 - 30 september 2010)

---

Bestemmingen Aandeel (%) Aantal vakanties (x 1.000) 2009 2010 2009 2010 1. Duitsland 19 18 3.520 3.230 2. Frankrijk 15 15 2.820 2.850 3. België 11 11 1.990 2.000 4. Spanje 8 9 1.560 1.570 5. Oostenrijk 7 6 1.200 1.170 6. Italië 5 5 990 1.010 7. Turkije 4 4 680 800 8. Groot-Brittannië 4 4 700 780 9. Griekenland 3 3 630 620 10. Verenigde Staten 2 2 410 430 Overige bestemmingen 21 22 3.920 3.960 Totaal 100 100 18.410 18.430

Bron: NBTC-NIPO Research, 2010

---

---

2 | Top 10 binnenlandse toeristengebieden (1 oktober 2009 - 30 september 2010)

---

Bestemmingen Aandeel (%) Aantal vakanties (x 1.000) 2009 2010 2009 2010
1. Noordzeebadplaatsen 12 12 2.180 2.070
2. Veluwe en Veluwerand 11 11 1.990 1.930
3. Oost-Brabant, Noord- en Midden-Limburg en Rijk van Nijmegen 11 10 1.950 1.730
4. Groningse, Friese en Drentse zandgronden 11 11 1.920 1.880 5. West- en Midden-Brabant 9 10 1.680 1.690
6. Twente, Salland en Vechtstreek 8 7 1.350 1.300 7. Waddeneilanden 6 6 1.110 1.020
8. Zuid-Limburg 5 5 940 970
9. IJsselmeerkust 5 5 910 880
10. Deltagebied 4 4 740 780
Overige bestemmingen 19 18 3.190 3.470
Totaal 100 100 17.960 17.710

Bron: NBTC-NIPO Research, 2010

---

Technische toelichting
Het CVO is het ContinuVakantieOnderzoek, een grootschalig consumentenonderzoek naar het vakantiegedrag van de Nederlandse bevolking. Het CVO is een onderzoeksproject van NBTC-NIPO Research. In het CVO wordt onder een vakantie verstaan: een verblijf buiten de eigen woning voor ontspanning of plezier met ten minste een overnachting. Het gaat daarbij zowel om binnen- als buitenlandse vakanties. Ook het logeren bij familie, vrienden of kennissen in het buitenland valt onder het begrip vakantie. Een verblijf bij familie, vrienden of kennissen in Nederland telt echter niet mee, tenzij de bewoners de hele tijd of de meeste dagen afwezig waren. Het onderzoeksjaar van het ContinuVakantieOnderzoek 2010 liep van 1 oktober 2009 t/m 30 september 2010.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ad Schalekamp (tel: 020 522 57 89) (TNS NIPO) of met Kees van der Most (tel: 070 370 52 94) (NBTC).

Op de website nbtcniporesearch.nl vindt u meer informatie over het ContinuVakantieOnderzoek.