Technische Universiteit Eindhoven

Paul van Oorschot wint eerste E-Car Scriptieprijs

Geplaatst: 26 november, 2010

Ir. Paul van Oorschot heeft woensdag 24 november de eerste E-Car Scriptieprijs gewonnen. Hij kreeg in Groningen tijdens de Energie Delta Convention (EDC) een geldbedrag uitgereikt van twaalfduizend euro voor zijn afstudeerscriptie van de studie Mechanical Engineering aan de TU/e.

Paul van Oorschot

E waren vijfentwintig inzendingen, waarvan vier genomineerden overbleven die een presentatie mochten doen. Paul van Oorschot: Dat ging wel aardig. Ik ben niet te veel ingegaan op details omdat er niet erg veel bètas in de zaal zaten. Toch is het moeilijk om te kiezen wat je wilt aansnijden tijdens een presentatie die niet langer mag duren dan vijf minuten.

Kennelijk heeft de voordracht zijn uitwerking niet gemist. Presentator en juryvoorzitter Joris Luyendijk die de prijs in het leven heeft geroepen om de kennis van elektrische autos te stimuleren, riep hem na afloop naar voren als de winnaar.

Van Oorschot kreeg de prijs overhandigd door prins Maurits, voorzitter van het Formule E-Team dat samen met de overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen doorbraken realiseert op elektrisch vervoer in onder meer infrastructuur, accu's en beschikbaarheid.

Lupo EL
Van Oorschot zijn scriptie ging over de realisatie en ontwikkeling van een elektrische auto. De jury vond zijn inzending het origineelste, maatschappelijke relevant en getuigen van nieuwe kennis. Het gaat om een elektrische Lupo Electric Lightweight (EL), gebaseerd op het volkswagenmodel Lupo. We zijn momenteel bezig met de laatste fase. We moeten nog een aantal componenten testen en software schrijven. Over twee maanden hopen we het voertuig te testen op de rollerbank. Daarna vragen we een kenteken aan en gaan we er de weg mee op voor verdere testen, aldus Van Oorschot.

De winnaar is afgestudeerd in de groep Dynamics & Control van hoogleraar Henk Nijmeijer van Werktuigbouwkunde.

Batterijen
Volgens hem schuilt de grootste uitdaging bij elektrische autos in het opslaan van energie in de batterijen. Om 180 kilometer te kunnen afleggen, is een batterij nodig van 273 kilogram dat 174 liter aan ruimte inneemt en 27 kilowattuur bevat, 70 tot 80 procent van deze energie bereikt de wielen. In de conventionele dieselversie bereikt ongeveer 15 tot 25 procent van de energie de wielen, ondanks deze lagere efficiëntie is er voor dezelfde actieradius slechts 6 liter diesel nodig.

Dit geeft volgens Van Oorschot het grote verschil aan in energiedichtheid tussen energieopslag in fossiele brandstoffen en batterijen. Dit verschil is de belangrijkste horde om te nemen voor het bouwen van een elektrische auto die vergelijkbare specificaties heeft als een conventionele wagen.