Stichting Kijkonderzoek (SKO)

Onderwerp:

Nieuwe leefstijlindeling beschikbaar in Nederlands Bereiksonderzoek.

Datum: 24-11-2010 Volgnummer: 12

Op woensdagmiddag 24 november zijn de nieuwe leefstijlgroepen, ontwikkeld door NPO, gepresenteerd aan de Nederlandse mediamarkt. De leefstijlindeling is ontwikkeld om het mediagedrag van doelgroepen te verklaren en inzicht te bieden in de leefwereld van groepen mediaconsumenten. Voor het eerst is er nu een segmentatiemodel dat in alle mediabereiksonderzoeken (televisie van SKO, radio van RAB, print van NOM en internet van STIR) en ook in het tijdbestedingsonderzoek van SPOT beschikbaar wordt gesteld. Dat betekent dat bij strategische analyses of tactische planning de volle breedte van de media-informatie kan worden aangewend. Dat de leefstijlgroepen nu in al deze onderzoeken beschikbaar is, is naast de Media Standaard Survey (MSS) die per 1 januari 2011 van start gaat, het tweede project dat door de mediabereiksonderzoeken in gezamenlijkheid is georganiseerd. Er worden in het nieuwe model acht groepen onderscheiden: > > > > > > > > Kritische Verdiepingzoekers Onbezorgde Trendbewusten Praktische Familiemensen Zorgzame Duizendpoten Jonge Connectors Traditionele Streekbewoners Betrokken Gelovigen Drukke Forenzen

In het informatiedocument, dat op de SKO website te downloaden is, worden voor elk van deze groepen achtereenvolgens de demografische gegevens, waarden en opvattingen, interesses en vrijetijdsbesteding, mediabehoeften en mediagedrag kort besproken. EINDE BERICHT