Gemeente Gennep


Persberichten

Gennep profileert zich met keramiek
Gennep kent een eeuwenlange relatie met voorwerpen van gebakken klei. Op zaterdag 20 november is onder grote belangstelling van keramisten, bedrijfsleven, instellingen en andere geĂŻnteresseerden het beeldmerk gepresenteerd waarmee Gennep zich de komende jaren zal profileren als Keramiekstad Gennep. Deze lancering vond plaats tijdens de opening van de tentoonstelling Keramiek van Gennepenaren.

Genieten in vele vormen
De gemeente Gennep gaat zich samen met andere partijen de komende jaren inspannen om haar positionering en het imago van keramiekstad te versterken. Gennep wil zich onderscheiden door in te zetten op keramiek en pottenbakken en dit te verbinden met andere vormen van kunst en cultuur en met haar prachtige, natuurrijke ligging. Hiertoe zal gedurende vier jaar een (toeristische) marketingcommunicatiecampagne uitgevoerd worden, gericht op de positionering van Gennep als keramiekstad.
Essentieel onderdeel van de campagne vormt de portal www.keramiekstadgennep.nl, waarop alle relevante informatie gebundeld wordt aangeboden. Door samenwerking met bestaande (toeristische) informatiesites wordt het in 2011 mogelijk om online arrangementen te boeken. Alle activiteiten en evenementen die een bijdrage leveren aan versterken van Gennep als keramiekstad, kunnen gebruik maken van het ontwikkelde logo.
Het logo heeft als centraal beeld een amfora. De amfora geeft op eigentijdse wijze aan dat de historie van keramiek in Gennep terug gaat naar de Romeinse tijd. In het logo zijn verder de kleur en vormen van klei te herkennen. In de pay-off (slogan) `Genieten in vele vormen' komen de vele vormen die keramiek kent naar voren, maar juist ook de vele vormen van genieten op culinair, sportief en natuurlijk gebied, die Gennep de bezoeker biedt.

Eeuwenlange relatie met klei
Keramiek vormt een rode draad in de ontwikkeling van Gennep door de eeuwen heen. Al tijdens de Romeinse tijd werden er langs de Maas en de Niers potten gebakken. In de middeleeuwen, waarin ambachten binnen de veilige vestigingsmuren van de stad tot bloei kwamen, vestigden zich pottenbakkers in de zogenaamde pottenhoek. In de 20e eeuw vestigden zich opnieuw pottenbakkers in de regio Gennep. In Milsbeek ontstonden pottenbakkersfabrieken, die zich vanaf de 70-er jaren meer en meer op verbruikerskeramiek gingen richten. Vandaag de dag trekt de internationale keramiekmarkt Keramisto in Milsbeek ieder jaar duizenden bezoekers naar de regio. Keramiek maakt als het ware onderdeel uit van het DNA van Gennep en is daardoor zeer geschikt als drager van het imago en de toeristische positionering. Keramiek kan verbinden: zowel met andere cultuurvormen, andere maatschappelijke terreinen zoals zorg, als met andere gemeenten en regio's.