Waterschap Groot Salland

Baggerproject Hasselt voltooid

Laatste wijziging: 26 november 2010

Op 26 november sloten gedeputeerde Theo Rietkerk, wethouder Dick Visserman en dagelijks bestuurslid Jan Laarman het baggeren van het Hasselter stadswater af. Dit gebeurde door de onthulling van een bordje met daarop de historische loop van de stadswallen waar nu de nieuwe beschoeiing is aangebracht.

Het waterschap was verantwoordelijk voor de uitvoering van dit samenwerkingsproject. In 2007 werd het eerste deel van dit project uitgevoerd: baggeren Binnengracht en klein deel Dedemsvaart onder de woonboten en vervanging beschoeiing. Dit kreeg een vervolg in 2010 met het baggeren van de Stadsgracht, Buitengracht, overig deel Dedemsvaart in Hasselt en de aanleg 2 km beschoeiing. Voordat gestart kon worden met deze oorspronkelijk in 2009 geplande klus werden de nodige hobbels genomen. De procedure van aanbesteding duurde langer dan voorzien. Daarna viel de winter in met veel sneeuw en ijs. Uiteindelijk konden half maart van dit jaar de werkzaamheden van start gaan.

Vanaf dat moment liep het project als een trein: in snel tempo werd er zo'n 38.000 m3 slib boven water gehaald: 2.000 m3 uit de stadsgracht, 23.000 m3 uit de Buitengracht en 13.000 m3 uit de Dedemsvaart. De niet verontreinigde bagger werd direct afgevoerd naar het baggerdepot Haatlandhaven in Kampen en de vervuilde specie naar de centrale locatie aan de Grintwal aan het Zwartewater in Hasselt. Vanuit hier werd de bagger per schip afgevoerd naar het baggerdepot IJsseloog in het Ketelmeer.

Het effect van baggeren is positief voor waterkwaliteit, ecologie en vaarwegdiepte. Al deze positieve effecten zijn niet voor iedereen direct waarneembaar. Dit geldt echter niet voor de aangebrachte beschoeiing. Dit zag er verwaarloosd en rommelig uit. Het beeld wat na het aanbrengen van de houten beschoeiing is ontstaan is een lust voor het oog.

Baggeren kan voor veel overlast zorgen. Talloze ritten door het stadje Hasselt met trekkers + aanhangers waren onvermijdelijk. De manier waarop aannemer de Vries & van de Wiel het werk en het vervoer heeft uitgevoerd verdient een grote pluim. Hun toezegging dat vakkundig en beheerst gewerkt zou worden met modern materieel met beperkt motorgeluid is volledig waargemaakt. Dat er geen enkele klacht van bewoners viel te bespeuren is hiervoor het bewijs.

Een deel van de bagger moest vanwege aanwezige asbest worden gespoeld en gezeefd. Voor de Historische Vereniging uit Hasselt: onder bezielende leiding van Gerrit Snijder, aanleiding om met toestemming van de aannemer het gezeefde materiaal de doorzoeken op historisch materiaal. Dit leverde een fraaie oogst aan oude voorwerpen op: variërend van ijzeren kanonskogels en helmen tot potten en oude porseleinen schalen. De vondsten staan in door het baggerproject beschikbare gestelde vitrines opgesteld in de Kalkovens en genieten volop belangstelling.

Waterschap Groot Salland | Dr. van Thienenweg 1 | Postbus 60 | 8000 AB Zwolle | t (038) 455 72 00 | info@wgs.nl