Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Muziekvoorkeur is reden tot scheiding
Eerste resultaten Music Census: de liefde gaat door de oren!

London, 25 november 2010 - De eerste resultaten van Music Census, de grootste online muziekenquête van Europa 2010laten zien dat de invloed van muziek op relaties groot is. De liefde gaat blijkbaar niet alleen door de maag, maar ook door de oren! Bijna 30 procent van alle respondenten geeft aan dat zij hun leven nooit zouden kunnen delen met iemand die hun muziekvoorkeur niet waardeert. Bijna 15 procent vindt de muziekvoorkeur van zijn of haar partner zelfs zo belangrijk, dat het een reden tot scheiding is. Had John Miles misschien toch gelijk toen hij het nummer "Music was my first love!" schreef...?

Het effect van muziek op het dagelijkse leven is voor sommigen heel groot. Zelfs zo groot dat het relaties kan maken of breken. Maar liefst 46 procent van alle respondenten in Europa vindt dat dezelfde muziekvoorkeur de basis is voor een goed functionerende relatie. In Nederland waren de meningen hierover verdeeld en staan we meer open voor een relatie waarin de muzieksmaak verschilt. Nederlandse vrijgezellen met de muziekvoorkeur "techno" hebben het zwaar in hun zoektocht naar een partner. Van de acht muziekgenres is "techno" namelijk met 27 procent de minst populaire muzieksoort. Pop daarintegen is met 90 procent de meest gewaardeerde muzieksmaak. Alle vrijgezellen zouden dus in de toekomst een beetje beter moeten 'luisteren': de basis voor een goede relatie is dezelfde muziekvoorkeur.

Ruim de helft van de huidige respondenten in Europa deelt de mening dat de muziekvoorkeur van een persoon heel veel zegt over zijnof haar persoonlijkheid. Samenleven met iemand die helemaal niet van muziek houdt, is voor 65 procent van de respondenten geen optie. In Nederland is 45 procent van de respondenten het hier mee eens.

Doe mee en laat jouw geluid horen!

De muziekenquête van Music Choice, één van de vooraanstaande providers in digitale muziek service in Europa, levert jaar na jaar spannende onthullingen rondom het onderwerp muziek. Muziekliefhebbers kunnen tot 10 december 2010 op www.musiccensus.com hun mening geven over allerlei onderwerpen met betrekking tot muziek. Van downloadgewoonten en favoriete liedjes voor bijzondere gelegenheden, tot de invloed van muziek op het dagelijkse leven. De enquête wordt aangeboden in 12 talen en is toegankelijk voor iedereen in 31 Europese landen. Deelname aan de online enquête is gemakkelijk, leuk en neemt maar een paar minuten in beslag! Bovendien maak je als deelnemer kans op geweldige prijzen, zoals een iPad of iPod. Dus als je een muziekliefhebber bent, een artiest of luisteraar, het maakt niet uit naar wat voor soort muziek jou voorkeur uitgaat - Music Choice wilt weten hoe Europa over muziek denkt! Doe mee met de Music Choice Music Census 2010 op www.musiccensus.com !

***
Over Music Choice Ltd
Music Choice Ltd. is een leidende, legale aanbieder van digitale muziek, die toegankelijk is voor meer dan veertig miljoen luisteraars in negentien landen. Music Choice verleent consumenten en platforms deskundig geprogrammeerde, digitale muziekdiensten, waaronder non-stop compilatiekanalen via digitale tv (allemaal zonder onderbrekingen door reclame, dj's of presentatoren), gebruiksvriendelijke breedband muziekstreams, lineaire kanalen met muziekvideo's en on-demand muziekvideo's met reclame. De enquête is opgesteld in twaalf talen en consumenten uit de volgende Europese landen konden eraan deelnemen: België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Noorwegen, Oekraïne, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Rusland, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland. www.musicchoiceinternational.com