Gemeente Heerlen


Training voor medewerkers jongerenloket

De jeugd van tegenwoordig WERKt

De medewerkers van het jongenloket van Werkplein Parkstad Limburg zijn woensdag 24 november de aan de slag geweest met een graffiti werkstuk in het centrum van Heerlen. In kleine groepjes moesten ze uiteindelijk komen tot één groot werkstuk. Ze kregen hulp van coaches die eerder als mysteryguest op bezoek zijn geweest bij het jongerenloket.

Dit alles gebeurde in het kader van de training 'De jeugd van tegenwoordig WERKt'. Door zich te verdiepen in de jongerencultuur, zijn de medewerkers in de toekomst nog beter in staat om zich in te zetten voor hun klanten.

Creativiteit

Sinds de start in 2006 hebben honderden jongeren een beroep gedaan op de diensten van het Jongerenloket. Daarbij hebben de medewerkers heel veel nieuwe dingen bedacht, maar de gemeente wil de creativiteit blijven prikkelen. Daarom is gekozen voor deze vorm van trainen.

Maatwerk
Uitgangspunt van de workshop is leren denken vanuit de wensen van de klant en niet vanuit dat wat jij hem kunt leveren. Het resultaat is dat de medewerkers nu (nog) beter in staat zijn om zich te verdiepen in de jongere: wat doen zij, wat denken zij, wat motiveert hen? Maar ook (her)kennen ze bepaalde beperkingen beter en zijn in staat om een oordeel daarover buiten beschouwing te laten. Op deze manier krijgen ze een volledig beeld van de klant en kunnen, samen met de juiste professionals, zorgen voor maatwerk in de oplossingen.

Op weg

Bij het jongerenloket Werkplein Parkstad Limburg komen alle jeugdigen tot 27 jaar die geen werk hebben en die niet naar school gaan. Van daaruit worden ze op weg geholpen. Het liefst terug naar de schoolbanken, maar als dat niet kan naar een baan. Ook als de jongeren problemen hebben met huisvesting, schulden en gezondheid krijgen ze begeleiding. Dat betekent nogal wat voor de medewerkers.

Nieuwe mogelijkheden

'Gewoon doen' staat voor de mensen centraal. Ze regelen alles wat de jongere nodig heeft om terug te kunnen keren naar school of werk. Ze moeten vooral buiten de gebaande paden denken en een stap extra durven te zetten. Is er behoefte aan ondersteuning of middelen die (nog) niet bestaan, dan zoeken ze naar nieuwe mogelijkheden. Hun motto is: 'We gaan voor iedere jongere!'


-----------------------

Kenmerk

Datum
26 november 2010



Gemeente Heerlen