werkzaamheden Metro Oostlijn starten voorjaar 2011
---
Uitgestelde werkzaamheden metro Oostlijn starten voorjaar 2011
26 november 2010
-
David Valentijn Pruijt
De uitgestelde werkzaamheden aan de vluchtwegmaatregelen voor de metro
Oostlijn starten in het voorjaar van 2011. De gemeente heeft hierover
afspraken gemaakt met de Stadsregio, GVB, de aannemer en het Ministerie
van Infrastructuur en Milieu (voorheen VROM). Er is gekozen om de
werkzaamheden op te splitsen: een deel van het werk aan de
stations/perrons start in het voorjaar van 2011. Hiervoor worden
perrons en stationsingangen deels afgesloten, de metro blijft normaal
rijden. Aansluitend worden de andere werkzaamheden, die alleen
uitgevoerd kunnen worden wanneer de metro niet rijdt, uitgevoerd
tijdens de zomervakantie. De metro zal hierdoor een aantal weken niet
rijden. Het precieze aantal weken hangt af van de voortgang van de
werkzaamheden die in het voorjaar gepland staan.
De werkzaamheden aan de vluchtwegmaatregelen stonden oorspronkelijk
gepland voor afgelopen zomer, maar konden op het laatste moment niet
doorgaan. De gemeente heeft samen met de betrokken partijen
verschillende scenario's voor de uitvoering onderzocht. Er is
bijvoorbeeld ook gekeken naar het buitendienst stellen van de metro
tijdens de wintermaanden. Het scenario waar nu voor gekozen is levert
de minste hinder op voor de reizigers en zorgt ervoor dat Amsterdam op
1 december 2011 voldoet aan de extra eisen die gesteld worden voor
brandveiligheid door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Tijdens drukke evenementen, zoals Koninginnedag zullen extra
maatregelen worden getroffen, zoals de inzet van verkeersregelaars om
de reizigersstromen te kunnen verwerken. Het plannen van deze
werkzaamheden vereist zorgvuldigheid en afstemming met meerdere
partijen. Zeker in combinatie met overige werkzaamheden die de
bereikbaarheid van de stad beïnvloeden, zoals de werkzaamheden aan de
IJtunnel en de Wibautstraat. Daarom vindt er in de voorbereiding
intensief overleg plaats tussen diverse partijen, waaronder GVB, Bureau
Stadsregie en nood- en hulpdiensten. Als de definitieve planning gereed
is, worden de reizigers daarover geïnformeerd. Tijdens de
buitendienststelling wordt gezorgd voor vervangend vervoer. Het plannen
van een project als dit, midden in het hart van het Amsterdamse OV
netwerk en met vele betrokkenen, is zeer complex. Uiteraard bestaat
altijd de kans op onvoorziene situaties.
Project renovatie metro Oostlijn
De Oostlijn van de Amsterdamse metro is dertig jaar oud. Daarom is in
2007 de renovatie metro Oostlijn van start gegaan. Het project loopt
tot 2014. In 2008 is de infrastructuur in de metro tunnel vernieuwd en
zijn vluchtpaden aangebracht. Er wordt gewerkt aan de bouw van
metrostation Kraaijennest. Het onderdeel Vluchtwegmaatregelen omvat het
verbeteren van de brandveiligheid in de tunnel en op de stations zelf.
Deze werkzaamheden zijn in 2010 uitgesteld en worden nu in 2011
uitgevoerd. Daarna start de renovatie van de ondergrondse stations en
bovengrondse toegangshallen.
Pb-156
Op deze pagina
Project renovatie metro Oostlijn
Document
20101116, Brief aan de commissie over renovatie Oostlijn
---
Gemeente Amsterdam