Nederlanders verkiezen ConsuWijzer.nl tot beste overheidssite


* Publicatiedatum 25-11-2010

* Soort Pers- en nieuwsberichten

ConsuWijzer.nl is door het publiek uitgeroepen tot "Beste Overheidswebsite 2010". Dat heeft de organisatie achter Website van het Jaar, de belangrijkste online publieksprijs, bekend gemaakt. ConsuWijzer.nl behaalde de hoogst gemiddelde score voor inhoud, navigatie en ontwerp in de categorie Overheid. De website biedt consumenten een eerste stap naar een oplossing bij vragen en problemen over de aankoop van producten en diensten. Consumenten vinden op de site juridisch advies in gewone mensentaal. Daarnaast biedt ConsuWijzer.nl praktische hulpmiddelen, zoals voorbeeldbrieven, waarmee de consument snel in actie kan komen om zijn recht te halen. Pauline Bijlenga, hoofd ConsuWijzer: "Wij zijn erg blij dat wij in ons vierjarige bestaan al zo'n mooie publieksprijs mogen ontvangen. Het laat zien dat consumenten de informatie van ConsuWijzer waarderen en er hun voordeel mee doen en dat is precies waar het ConsuWijzer om gaat. Deze prijs vormt dan ook een prachtig compliment voor alle medewerkers achter het loket."

Samenwerking drie toezichthouders
ConsuWijzer is een samenwerking tussen drie toezichthouders: de Consumentenautoriteit, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) en de Nederlandse Mededingsautoriteit (NMa). Vragen en klachten bij ConsuWijzer vormen belangrijke signalen voor het werk van de toezichthouders. Zij kunnen optreden wanneer bedrijven zich structureel niet aan de regels houden. Bijvoorbeeld door het opleggen van een boete.

Populaire webpagina's en voorbeeldbrieven
ConsuWijzer is opgericht in oktober 2006. De website telt inmiddels gemiddeld zo'n twee miljoen bezoeken per jaar. Daarnaast ontvangt het loket jaarlijks gemiddeld 100.000 vragen en klachten per mail, telefoon en post. Maandelijks worden er zo'n 40.000 voorbeeldbrieven van ConsuWijzer.nl gebruikt, onder andere voor het indienen van een klacht bij een bedrijf. De meest populaire voorbeeldbrieven zijn: abonnement opzeggen en herstel of vervanging ondeugdelijk product. De meest populaire pagina's in 2010 op ConsuWijzer.nl gaan over: telemarketing, garantie, energiebedrijven vergelijken en sms-diensten. o Bekijk de website ConsuWijzer.nl

Mobiele website
Sinds kort beschikt ConsuWijzer.nl ook over een mobiele website. Consumenten met internet op hun mobiel hebben daarmee altijd en overal toegang tot praktisch advies over hun rechten.
o Bekijk de mobiele website van ConsuWijzer

Meer informatie
ConsuWijzer is het informatieloket van de overheid voor praktische advies over uw rechten als consument. Het loket is te bereiken via de website ConsuWijzer.nl en telefonisch via 088 - 070 70 70 (nationaal tarief). ConsuWijzer is een initiatief van drie toezichthouders van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie: de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa), Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) en de Consumentenautoriteit.
o Meer informatie over de uitreiking van de Website van het Jaar 2010