Productschap Vis


Nederlander eet weer meer vis

25 november 2010 - We hebben het afgelopen jaar met z'n allen weer meer vis gegeten. In de periode oktober 2009 tot en met september 2010 is de thuisconsumptie van vis, schaal- en schelpdieren met 4% gestegen (59.000 ton ten opzichte van 57.000 ton dezelfde periode ervoor). Aldus onderzoekscijfers van marktonderzoeksbureau GfK.

Goede mosselen
De volumegroei wordt voor een groot deel veroorzaakt door het uitzonderlijk goede mosselseizoen dat begin juli 2010 van start ging. Het grote aanbod van mosselen zorgde voor een lagere prijs per kilo, wat zorgde voor een stijging in de verkopen.

Verse vis populair
Uit het onderzoek blijkt dat 91.8% van alle huishoudens geregeld vis op tafel zet, gemiddeld een keer per drie weken. Bijna de helft van deze vis wordt vers gekocht. Verse vis blijft populair, met name mosselen, haring, kabeljauw, gerookte zalm en gerookte makreel laten een positieve ontwikkeling zien. In de periode oktober 2009 tot en met september 2010 is de thuisconsumptie van verse vis met 8% gestegen (28.000 ton ten opzichte van 26.000 ton dezelfde periode ervoor).

Conserven en diepvries
De consumptie van vis uit conserven laat een stijging zien van 5%. Vooral tonijn uit blik en haring uit glas worden vaak gegeten. De consumptie van vis uit de diepvries bleef achter en daalde met 2%. Koolvis, lekkerbek en kibbeling uit de diepvries daalden het meest in volume. Daarentegen wisten vissticks, kabeljauw en zalm uit de diepvries wel groei te realiseren.

Visrecepten.nl
Het is niet onopgemerkt gebleven dat de Nederlander meer interesse in vis heeft gekregen. De website www.visrecepten.nl is het afgelopen jaar ruim een half miljoen keer bezocht. Naast recepten bevat deze website ook uitgebreide informatie over vissoorten, verantwoorde visserij en gezondheidsaspecten.